Skip to main content

استراتژی مدل دلتا

استراتژی مدل دلتا

در راستای  مطالب قسمت قبل، در خصوص استراتژی مدل دلتا به این نکته اشاره شد که در واقع مدل دلتا سبک جدیدی از استراتژی و کسب مزیت رقابتی را ارائه خواهد داد که در ان رقابت به سبک کلاسیک مفهومی ندارد و در واقع کسب مزیت رقابتی از پیوندی عمیق با مشتری ایجاد خواهد شد.ما این را بیان نمودیم که در صدد برقراری یک پیوند قوی با مشتریان خود هستیم وقصد داریم برای هرکدام از مشتریان خود ارزش ویژه ای را ایجاد کنیم برای رسیدن به این هدف ما نیازمند داشتن دو مزیت بطور همزمان هستیم:

  1. مدیریت قوی در گستره ای وسیع که ما را قادر سازد تا بتوانیم تمام قابلیتهای بازیگران صنف خود را به مشتری ارائه دهیم.
  2. هدف گذاری هر مشتری به صورت منحصر به فرد.

به نظر شما چطور میتوان چنین مدیریت گسترده ای را ایجاد نمود؟

بله درست حدس زدید استفاده هدفمند از فناوری راه حل ساده این فرایند پیچیده ارتباط نزدیک با مشتری است مفهومی که شرکتهای موفق امروزه انرا به خوبی درک کرده اند.در واقع ما بنگاه گسترده ای از مجموعه خودمان، مشتریانمان،تامین کنندگانمان و تکمیل کنندگانمان ایجاد میکنیم که با استفاده از فناوری در کنار یکدیگر در فاصله ای نزدیک از مزایایی این ارتباط قوی بهره مند خواهیم شد.مثال بارز برقراری این ارتباط شرکتهایی مانند وال مارت و دل هستند که مفهوم بنگاه گسترده را درک نموده اند.

ایجاد یک بنگاه گسترده منجر به توجهی خاص به هر مشتری است در واقع مامشتریانمان را در اندازه های کوچک بطور خاص مدیریت میکنیم در این صورت است که پیوند عمیق با مشتری معنی پیدا میکندبه این دلیل که از ارتباط نزدیک با مشتری به دانش خاصی از مشتری خواهید رسید و با حمایتی از شبکه گسترده ای که در اختیار دارید پیشنهادات ارزشی خاص و منحصر به فردی را به تک تک مشتریانتان ارائه خواهید داد.و این رسیدن به قله استراتژی مدل دلتا است یعنی پایبند سازی به سیستم. مدل دلتا به ما می اموزد تعاون ،همکاری نزدیک و روابط دوستانه را جایگزین رقابت خصمانه کنیم.

سه گزینه استراتژیک مدل دلتا

همانطور که در شکل مشاهده می کنید استراتژی مدل دلتا سه گزینه استراتژیک را ارائه می دهد که نهایتا منجر به تمایز ارزش پیشنهادی شما به مشتری و کسب مزیت رقابتی منحصر به فرد شما خواهد شد۱-ارائه بهترین محصول به مشتری :شما محصولی با خصوصیاتی منحصر به فرد که مهمترین انها قیمت پیشنهادی و یا کارکرد خاص محصول شما است به مشتری ارائه خواهید داد و در اولین قدم شما یه تمایز یا نسبت به رقبا به مشتری پیشنهاد خواهید داد. در گزینه استراتژیک بعدی شما چیزهایی فراتر از محصول که مشتری به ان نیازمند است ارئه می دهید که عمدتا دانش استفاده از محصول و یا خدماتی مرتبط با محصول است و به همین دلیل این گزینه راه حل جامع به مشتریان نام گرفته است.و در اخر شما از چنان قدرتی در بازار و در قبال مشتریانتان برخوردار خواهید شد که مشتریان گزینه ای را به غیر شما در بازار متصور نخواهند شد.در این حالت شما به پایبند سازی به سیستم در قبال مشتریانتان دست یافته اید که در واقع نقطه اوج استراتژی مدل دلتا و حداکثر سود و مزیت رقابتی است.

بر اساس انچه بیان شد هرکدام از گزینه های استراتژیک دارای زیر مجموعه ای هستند که چهار چوب مدل دلتا را تشکیل می دهند و هرکدام از این ابعاد در قبال گروهی از مشتریان مورد استفاده قرار خواهند گرفت:

  • بهترین محصول: هزینه پایین، تمایز
  • راه حل جامع مشتریان: بازتعریف مشتری از ارتباط با ما،یکپارچگی با مشتری،گستردگی افقی
  • پایبند سازی به سیستم: دسترسی انحصاری،استاندارد اختصاصی، واسط مسلط

منبع:هکس, ا. س. (۱۳۹۱). مدل دلتا(بازافرینی کسب وکار). (م. مهدی خواه, & س. حسین زاده, Trans.) تهران: دانشگاه امام صادق(ع).

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!