Skip to main content

استراتژی مدل دلتا (DELTA MODEL)

استراتژی مدل دلتا (DELTA MODEL)

هدف از بازآفرینی استراتژی به شیوه ای که مدل دلتا نام گرفته در واقع دستیابی به عملکرد مالی پایدار و سود آوری بلند مدت است. استراتژی مدل دلتا(DELTA MODEL) در دانشگاه MIT تکوین و توسعه یافته است و دیدگاهی کاملا متفاوت با دیدگاه سنتی است که توسط تعدادی از مدیران به کار گرفته شده است. مدل دلتا مجموعه ای از چهارچوبهای نوین و منحصر به فرد است که ناشی از عقیده تجربه تغییرات در دنیای کسب و کار است و علت پیدایش ان احساس ناتوانی روشهای سنتی تدوین استراتژی سازمانهاست. علاوه بر دلائل فوق الذکر ظهور اینترنت و تاثیر بسزای این تکنولوژی در ارتباطات و سرعت انتقال اطلاعات در فضای کسب و کار منجر به اهمیت استراتژی مدل دلتا در انجام تحول استراتژی شده است.

  • دیدگاه های مطرح در مورد استراتژی مدل دلتا

دیدگاه متداول روشهای استراتژی که تا کنون مطرح گردیده است غالبا کسب مزیت رقابتی بوده است و پر واضح است استراتژی حاصل از این دیدگاه کسب مزیت رقابتی از یک فرایند ستیزه جویانه با رقبا و به بیان ساده تر جنگ بر سر کسب مزیت رقابتی است. واژه جنگ تنها چیزی را که در ذهن تداعی می کند ویرانی و تخریب است که همیشه در طول تاریخ نتیجه جنگ حتی در صورت پیروزی اختلاف چندانی با شکست نداشته است و همانطور که لرد ولینگتون پس از شکست ناپلئون و دیدن جسم بی جان هزاران سرباز گفت تنها چیزی که در جنگ من می توانم بدتر از پیروزی متصور شوم شکست است.

دیدگاههای سنتی کسب مزیت رقابتی ما را به سمت همرنگ شدن با رقبا و همچنین تعیین فعالیتهای کسب و کار خودمان براساس عملکرد رقبا می کشاند و این فرایند منجر به تقلید از روشهای رقبایمان و دنبال کردن آنان خواهد شد. البته مدل دلتا عقیده ای به عدم وجود رقابت ندارد تنها مفهوم رقابت از دیدگاه مدل دلتا عدم تقلید از رقبا است و این رقابت یک رقابت معنادار است بر اساس استراتژی مدل دلتا ما باید به مشتریانمان چیزی عرضه کنیم که منحصر به فرد و متمایز باشد.

بر اساس استراتژی مدل دلتا ما باید به یک پیوند عمیق با مشتری دست پیدا کنیم ایجاد یک پیوند عمیق با مشتری منجر به پیدایش یک رقابت معنادار خواهد شد که در این رقابت مشتری همیشه ما را انتخاب خواهد کرد به دلیل اینکه آنچه ما به مشتری ارائه می دهیم چیزی فراتر از رقبایمان است. رسیدن به این مهم تنها از طریق ایجاد تمایز است و تمایز نقطه مقابل همرنگی در کسب و کارمان است و قطعا یک کسب و کار همرنگ با رقبا چیزی به جز شکست را در پی نخواهد داشت.

البته ناگفته نماند که همرنگی با رقبا و جنگ بر سر کسب مزیت رقابتی در بازار منجر به آسیب دیدن کل کسب و کار خواهد شد به این دلیل که رقابت شدید بر سر قیمت منجر به کاهش کل قیمت بازار و کاهش سود خواهد شد که نتیجتا باعث تباه شدن سودآوری کل صنعت می شود. در فضای کسب و کار افتادن در دام همرنگی و رقابت بر سر قیمت و کسب سهم بیشتر بازار اغلب اجتناب ناپذیر است و بر اساس استراتژی مدل دلتا تنها راه گریز از این دام ویرانگر کسب و کار اهمیت دادن به مشتری است و بزرگترین اشتباه شرکتها همرنگ دانستن مشتریان است.

استراتژی مدل دلتا به ما می آموزد که چگونه نیازهای مشتریانمان را درک کنیم برای آنها تفاوت قائل شویم و به آنها علاوه بر محصول راه حلهای خلاقانه ارائه دهیم و شرکتمان به جای اینکه فقط کالاهای استاندارد شده ارائه دهد به محلی تبدیل میشود که مجموعه ای از شایستگیها را داراست و می تواند انبوهی از کالاها و خدمات را با یکپارچگی مناسب به مشتری ارائه دهد. بر اساس تحولی که مدل دلتا در سازمان ایجاد می کند کسب و کارمان از پیوندی قوی با مشتری برخوردار خواهد شد که منجر به پیدایش یک مزیت رقابتی خاص نه در مقابل رقبا بلکه در قبال مشتریانمان می شود.

منبع. هکس, ا. س. (۱۳۹۱). مدل دلتا(بازافرینی کسب وکار). (م. مهدی خواه, & س. حسین زاده, Trans.) تهران: دانشگاه امام صادق(ع).

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!