Skip to main content

آیا بازاریابی ما ارتباط زده شده؟ یا نرمال است؟

مردم در دنیای امروز عاشق ارتباطات هستند!!! یا بهتر بگوییم افراط در ارتباطات را دوست دارند این حالت در بازاریابی هم طغیان کرده است. همه ی مردم ناگهان علاقمند هستند همه جا باشند و در ضمن هیچ جا نباشند یا دوست دارند در همه جا سَرک بکشند و یهو غیب شوند…. چرا؟ این دنیای ارتباط زده چه قدر بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده است؟

بازاریابیِ ارتباط زده!

جمله ی معروفی در ارتباطات وجود دارد که می گوید در ارتباطات بیشترین کمترین است. در واقع بازاریابی در دنیای امروز ما تحت تاثیر ارتباطات زیادی قرار گرفته است و این پیام های متعدد تنها به میزان کمی می تواند در بازاریابی برای مشتریان موثر واقع شود زیرا؛ مشتریان در بمباران اطلاعات قرار گرفته اند و در نتیجه به جای دریافت اطلاعات در تلاش هستند به نحوی خود را از بمباران اطلاعات رهایی دهند بنابر این، بسیار طبیعی است که بازاریابی محصول ها در این شرایط به خوبی رخ ندهد و در نهایت با وجود انبوهی از کانال های ارتباطی بسیاری از کسب و کار ها نتوانند بازاریابی موفقی داشته باشند و مشتری جذب کنند.

برای درک این که باید بتوان توازنی بین حجم اطلاعات ارسالی و دریافت کننده ها در بازاریابی برقرار کرد، توجه شما را به این مثال معطوف می کنیم:

هر ساله در دنیا حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب چاپ می شود و بعد سال دیگر نیز حدودا همین مقدار و این روند تکرار می شود. (برگرفته شده از کتاب جایگاه سازی، ص ۱۵) شاید به نظر شما این رقم در برابر جمعیت میلیاردی زمین اصلا چیزی نباشد اما، واقعیت این است که این طور نیست. برای خواندن همین مقدار عنوان کتاب با یک حساب سرانگشتی شما به ۱۷ سال زمان نیاز دارید و جالب تر آن که در این ۱۷ سال باید ۲۴ ساعته کتاب بخوانید تا این حجم اطلاعات تمام شود… اصلا چنین شخصی با این شرایط را می توانید تصور کنید و حالا متوجه شدید چرا بازاریابی با انبوه ارتباطات هنوز هم در معرفی محصول و خدمات مشکل دارد؟

بازاریابی مفید و مختصر

واقعیت این است که برای جذب مشتری در بازاریابی به این همه حجم اطلاعات نیاز نیست زیرا مشتری اطلاعات خیلی خلاصه می خواهد و به عنوان نمونه او نمی خواهد دقیق بداند ترکیب شیمیایی و محلول های کِرم دست و صورت فلان برند چیست، مشتری در بیشتر مواقع می خواهد بداند کِرم چرب است یا مرطوب کننده؟ واقعیت این است که او اصلا به بقیه موارد توجه ندارد.

بازاریابی محصول ها و خدمات در هر کشوری و با هر فرهنگی زمانی مفید است که بدانید به چه میزان باید به مشتریان خود اطلاعات دهید در غیر اینصورت او نه تنها از اطلاعات شما استفاده نمی کند بلکه آن ها را دور هم می ریزد و به همین راحتی بازاریابی شما در دنیای ارتباط زده ی امروزی شکست خورده است!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

شماره تماس جهت مشاوره!