Skip to main content

آموزش بازاریابی با تحلیل swot….

بازاریابی از مبحث های جذاب دنیای امروز است. در مطلب های قبلی مباحثی را در این زمینه دنبال کرده ایم اما، آموزش بازاریابی از مواردی است که کمتر به آن پرداخته می شود در  این مطلب به آموزش بازاریابی با swot می پردازیم.

آموزش بازاریابی با تحلیل swot….

بازاریابی نیز مانند هر علمی نیاز به آموزش دارد یکی از مبحث های مقدماتی در آموزش بازاریابی آشنایی بازاریاب با ماتریس swot می باشد که مخففی از

  •  strength به معنای قوت
  • weakness به معنای ضعف
  • opportunity به معنای فرصت و
  • threat به معنای تهدید است .

تحلیل پورتر چارچوبی است که تلاش دارد تا سطح رقابت را در یک صنعت و توسعه راهبرد کسب ­و کاری تجزیه و تحلیل نماید و وضعیت اقتصادی سازمانی صنعتی (IO) را مطرح ­کند تا به نیرو  های مطرح شده دست یابد و شدت رقابت و بنابر این جذابیت یک صنعت را تعیین ­کند. جذابیت در آموزش های بازاریابی به سودآوری کلی صنعت اشاره دارد.

صنعت غیرجذاب صنعتی است که در آن ترکیب این نیرو ها در خدمت ایجاد سودآوری کلی نیست. یک صنعت بسیار جذاب صنعتی است که به رقابت خالص دست می­ یابد که در آن سود های در دسترس برای همه شرکت­ها برای سودآوری طبیعی پدید می ­آید. این تحلیل با بنیانگذار اصلی خود، یعنی مایکل پورتر از دانشگاه هاروارد به وجود آمد و در آموزش ها بازاریابی مطرح گردید.

پورتر به این نیروها بعنوان فضای کلان اشاره دارد. آن ها شامل آن دسته از نیرو های نزدیک به شرکتی است که بر توانایی آن برای خدمت به مشتریان خود و سودآوری تاثیر می ­گذارند و برای آموزش بازاریابی باید این را دانست که  تغییر در هر یک از نیرو ها بطور معمول مستلزم آشنایی واحد کسب و کار برای ارزیابی مجدد بازار با فرض تغییر کلی در اطلاعات صنعت است. شرکت­ ها قادر به بکارگیری توانمندی های محوری، مدل کسب­ و کاری و یا شبکه ایی برای دستیابی به سود بالاتر از میانگین صنعت هستند که یک بازاریاب باید با آن ها آشنا باشد.

مثالی شفاف از این صنعت خطوط هوایی است. بعنوان یک صنعت، سودآوری در آن ناچیز است و همچنان هریک از کشور ها با بکارگیری مدل­ های کسب و ­کار انحصاری قادر به کسب سودی کمی بالاتر از میانگین صنعت بوده­اند. در آموزش بازاریابی نیرو های پورتر شامل سه نیروی رقابت افقی: تهدید محصول ها و خدمات جایگزین، تهدید رقبای پدید آمده و تهدید ورودی های جدید و دو نیرو از رقابت عمودی: قدرت چانه ­زنی عرضه کنندگان و قدرت چانه ­زنی مشتریان می باشد.

در آموزش مبانی بازاریابی می توان گفت swot مبتنی بر الگوی ساختار، اجرا و عملکرد در وضعیت اقتصادی سازمان صنعتی است و در دسته ی متنوعی از مسائل بکار رفته است  که از کمک به کسب و کار ها برای سودآور شدن تا کمک به دولت ­ها برای تثبیت صنایع را در بر می گیرد. دیگر چارچوب­ های راهبردی پورتر شامل زنجیره ی ارزش و راهبردهای کلی تر است که در مبحث های بعدی آموزش بازاریابی  به بیان آن خواهیم پرداخت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!