Skip to main content

آشنایی با بازار چند سطحی در آموزش بازاریابی

با توجه به تعریف های مختلف از بازار و راهبرد های بازاریابی که در مبحث های قبلی مطرح شده است در این مطلب تلاش کرده ایم تا شما را با یکی از گام های آموزش بازاریابی یعنی شناخت بازار های چند سطحی آشنا نماییم.

در آموزش بازاریابی؛ بازار چندسطحی (MLM) یک راهبرد بازاریابی بحث برانگیز است که در آن نیروی فروش نه ­تنها برای فروشی که ایجاد می­کند بلکه برای فروش دیگر فروشندگانی که در استخدام آن ها است نیز به کار می ­رود؛ به این نیرو های استخدامی فروش، خط بازاریابی چند سطحی اطلاق می شود و می­ تواند سطح  های متعددی از پاداش را پدید آورد. دیگر تعبیر های مورد استفاده برای MLM که در آموزش بازاریابی به بازاریابان مطرح می شود، می توان به

  • فروش هرمی
  • بازاریابی شبکه ای و
  • بازاریابی ارجاعی اشاره کرد.

بسیاری از طرح­ های هرمی تلاش دارند تا خود را به عنوان کسب­ و کار های مشروع MLM معرفی کنند.

برخی منابع همه MLM ها را به عنوان طرح­ های هرمی تعریف می ­کنند اما، آموزش های بازاریابی در این مبحث در همه ی کشور ها یکسان نیست

به عنوان نمونه: MLM در کشور چین غیرقانونی است. بنابر کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، برخی شرکت ­های MLM و طرح­ های هرمی غیرقانونی را تشکیل می دهند که از اعضای سازمان سو استفاده می کنند بنابر این، آموزش بازاریابی از طریق آشنایی با MLM  در بعضی از کشور ها قانونی نمی باشد.

آشنایی با بازار چند سطحی در آموزش بازاریابی

MLM یک نوع از فروش مستقیم است. به بیان معمول، در آموزش های بازاریابی انتظار می­ رود پرسنل فروش محصول ها را به طور مستقیم به وسیله ابزار های ارتباطی و بازاریابی دهان به دهان به مصرف کنندگان بفروشند. آموزش بازاریابیِ پرسنل فروش از طریق  MLM نه ­تنها محصول های شرکت را به فروش رسانده بلکه دیگران را به پیوستن به شرکت ترغیب می­ کنند.

شرکت­ هایی که برای آموزش بازاریابی به پرسنل فروش خود از مدل­های MLM برای فروش بهره می ­برند بطور مکرر مورد انتقاد و مورد دعوی قانونی قرار گرفته­ اند. انتقادات در این گونه از آموزش های بازاریابی بر روی موارد ذیل تاکید داشتند: تشابه آن ها با طرح­ های هرمی غیرقانونی، تثبیت قیمت محصول ها، هزینه­ های ورود اولیه بالا، تاکید بر روی به کارگیری در فروش واقعی، ترغیب اعضا به خرید و استفاده از محصول های شرکت، سو استفاده از رابطه شخصی هم در فروش و هم اهداف استخدامی، طرح­ های فروش پیچیده و مبالغه­ آمیز و شرکت و توزیع کنندگان برجسته ­ای که پول هنگفتی را صرف رخداد ها و مسائل آموزشی می کنند بنابر این؛ برای پرسنل فروش می توان آموزش های بازاریابی را با توجه به شرایط کشور میزبان از نظر قانونی مورد واکاوی بیشتری قرار داد.

در مطلب های بعدی  در سایت مستر ویزیتور  با این مبحث جذاب بیشتر آشنا می گردید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!