Skip to main content

آزمون A/B چیست؟

By اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۶مقالات تخصصی بازاریابی

آزمون A/B چیست؟

آزمون A/B که به نام­ های آزمون اسپیلیت یا باکت نیز شناخته شده ­اند، روشی است که دو نسخه از یک صفحه­ ی وب یا نرم افزار را با یکدیگر مقایسه کرده و تعیین می ­کند که کدامیک از آن دو نسخه کارآیی بهتری دارند. آزمون A/B در اصل آزمایشی است که دو یا چند مدل صفحه به صورت تصادفی به کاربران نشان داده می­شوند و تحلیل­ های آماری بدست آمده برای تعیین نسخه وب سایت و یا نرم افزاری که عملکرد  بهتری دارد استفاده می­ شود.

آزمون آزمون A/B چیست؟ چیست؟

اجرای آزمون A/B که به طور مستقیم یک متغیر را در برابر یک تجربه­ ی کنونی می­ سنجد، اجازه می ­دهد تا سوال های دقیقی درمورد چگونگی تغییر های وب­سایت یا نرم­ افزار پرسیده شود و سپس داده­ هایی را در مورد تاثیر تغییر ها جمع ­آوری می­ کند.

با استفاده از این آزمون و بهینه سازی سایت تصمیم هایی بر اساس داده ­های موجود گرفته می شود  تا مکالمه های شغلی را از “فکر می ­کنیم” به “می­ دانیم” تغییر دهد. با اندازه ­گیری تاثیر تغییر ها بر اساس معیار ها، از تاثیر مثبت تک ­تک آن ها مطمئن خواهیم شد.

آزمون A/B چگونه کار می ­کند؟

در یک آزمون A/B می ­توانید یک صفحه­ ی وب یا یک صفحه از نرم ­افزار را انتخاب کنید و برای آن یک نسخه ­ی متفاوت بسازید. این تفاوت می­تواند بسیار ساده و در حد یک سرتیتر یا یک دکمه، و یا بسیار متفاوت و در حد طراحی مجدد صفحه صورت گیرد، سپس نیمی از ترافیک، نسخه­ ی اصلی (یا نسخه ­ی کنترل) و نیمی دیگر نسخه ­ی اصلاح شده (نسخه­ ی متغیر) را نشان می­ دهد.

زمانی که  در حال بررسی هر یک از صفحه های کنترل یا متغیر باشند، تعامل آن­ ها با هر یک از نسخه­ ها انداه­گیری شده و در یک پایگاه تحلیلی ذخیره می­ گردد و سپس با استفاده از موتور آماری تحلیل می ­شوند. می­ توانید  بر اساس این تحلیل ­ها تعیین کنید که آیا تغییر ها تاثیر مثبت یا منفی بر روی بازدید افراد داشته ­اند و یا اصلا تاثیری مشاهده نشده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!