سخنرانی









در مباحث بازاریابی، سخنرانی و توانایی صحبت در جمع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همه ی ما می توانیم براحتی بر ترس و اضطراب ناشی از سخنرانی، چه در حضور یک نفر( به عنوان یک بازاریاب) و چه در برابر جمعیت حاضر در یک سالن همایش، غلبه کنیم. با ما همراه باشید تا بدنبال مطلب های گذشته، نکته های بیشتری را برای ارائه یک سخنرانی عالی، مرور کنیم.

در گام نخست، لباس مناسب برای سخنرانی را انتخاب و حتی قبل از حضور در محل سخنرانی، نظر دیگران را راجع به لباس و تناسب آن با مناسبت مربوط، جویا شویم.

به زبان بدن خود توجه بیشتری داشته باشیم. طرز ایستادن ما، نشان دهنده ی میزان اعتماد به نفس ماست. پس سخنرانی خود را در مقابل آینه تمرین کرده تا حرکت های بدن خود را ارزیابی کنیم و در صورت لزوم آن ها را تغییر دهیم. شانه هایی صاف، سینه ای ستبر، دست هایی در کنار بدن و پا هایی که به اندازه عرض شانه باز باشند، از خصوصیات انسان های با اعتماد به نفس است. از حرکت دست های خود، به عنوان ابزاری قدرتمند، برای تاکید بر نکته های مهم، بهترین استفاده را ببرید. قدم زدن در حین سخنرانی، مخاطب را از خستگی و بحث را از یکنواختی دور می کند. فعالیت بدنی، باعث گوش به زنگ ماندن مخاطب می شود.

بهترین حالت چهره را انتخاب کنیم. چهره سخنران در واقع نشان دهنده حالت درونی وی و حال و هوای سخنان اوست. وجود صمیمیت در حرکت های چهره، به برقراری ارتباطی گرم و صمیمی با مخاطب کمک شایانی می کند.

ارتباط چشمی با مخاطب را فراموش نکنیم. اگر بتوانیم از ابتدای شروع سخنرانی، ارتباط چشمی صمیمانه با حضار برقرار کنیم، احساس آرامش بیشتر و البته اعتماد به نفس بالاتری خواهیم داشت. در بین مخاطبان، چند چهره صمیمی که به سخنان ما واکنش نشان می دهند را انتخاب کرده و سخنرانی را با تمرکز بر روی آن ها انجام دهیم.

صدایی رسا و کلامی آهنگین سخنرانی ما را جذاب تر خواهد کرد. بالا و پایین آوردن صدا، تغییر در سرعت کلام، ایجاد هیجان و انرژی در کلام و استفاده از مکث و سکوت در مواقع لازم، باعث ایجاد تنوع و جلوگیری از خستگی حضار می شود.

شوخ طبعی، راز بزرگ یک سخنرانی عالی؛ قرار نیست نقش یک کمدین را بازی کنیم، بلکه با توجه به نوع سخنرانی می توانیم از کمی شوخ طبعی به عنوان بهترین ترفند برای دور کردن مخاطب از خستگی و مشتاق نمودن آن ها به ادامه مباحث بهره ببریم. البته باید به قوانین مزاح کردن هم توجه داشته باشیم. به عنوان مثال: به کسی توهین نشود؛ نظم جلسه را برهم نزند؛ باعث کم شدن ارزش سخنران نشود؛ تمرکز سخنران را برهم نزند و….

همیشه به یاد داشته باشیم: صحبت كردن در جمع مهارتی است كه ما می‌توانيم آن را با تمرين و ممارست بياموزيم.


هاله خلیلیان

نویسنده: خانم هاله خلیلیان



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. درود و احترام خانم خلیلیان بزرگوارم….
    خداقوت….مثل همیشه جذاب و پر انرژی….
    دستمریزاد…
    یکی دیگه از مزیت های شوخ طبعی توی سه نقطه رو من بگم با اجازتون ..جسارت نباشه…اون هم اینه که اگر اشتباهی پیش اومد خیلی راحتر میشه بحث رو جمع کرد…با یه لبخند همه چیز تموم میشه و نه همهمه و تمسخر و…
    و یک مطلب دیگه هم به ذهنم رسید این بود که قبل از مذاکره حتما تمرین ذهنی و حتی فیزیکی داشته باشیم….بنا بر تجربه میگم که خیلی روی تسلط و اعتماد به نفس تاثیر مثبت داره….
    در پناه حق شاد باشید دوست عزیز

  2. مینا جعفر صابونچی گفت:

    خانم خلیلیان عزیزم از مطلب شما بهره بردیم
    موفق باشید

    • هاله خلیلیان گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت دوست عزیزم سرکار خانم صابونچی.
      سپاس بیکران از لطف شما.
      در پناه حق شاد و سربلند باشید

  3. سعید گفت:

    با سلام و تشکر از شما
    خیلی نگات جالبی بود. اگر مقدور بود مثالهایی هم از برخی حرکات سخنرانهای موفق ارائه دهید.

    • هاله خلیلیان گفت:

      درود خدمت شما دوست بزرگوار.
      از فرصتی که برای خواندن مطالب اختصاص دادید، بسیار سپاسگزارم.
      از پیشنهاد خوبتون هم ممنونم.انشالله در مطالب آینده، این موضوع حتما” لحاظ خواهد شد.
      سلامت و سعادتمند باشید.