هکر رشد به شخصی گفته می ­شود که برای به دست آوردن موفقیت در کسب و کار خود با تلاش و کوشش و با استفاده از روش تحلیلی قابل سنجش و اندازه گیری، گام به گام حرکت می کند و تمام علاقه و تمرکزش را بر این موضوع قرارداده است.

اگر چه ” هکر رشد ” برای بیشتر افراد یک کلمه­ی جدید است، ولی مدت زمان زیادی است که در بین بازاریابان اینترنتی و مدیران تولید شرکت سیلیکون ولی(Silicon Valley) به کار برده می­شود. با کاهش کاربرد رسانه ­های جمعی و تولید انبوه سفارش های شخصی و همچنین سهولت ارتباط­­­ گیری از طریق وب، بازاریابی بدان معنایی که در صد سال گذشته با آن آشنا بوده­ایم، از بین رفته است. مخاطبان وب سایت ها غرق در انبوهی از داده ها هستند و فرسودگی بازاریابی سنتی به اوج خود رسیده و خستگی را برای مخاطبان خود ایجاد کرده است.

هکر رشد به عنوان یک شیوه­ی نوین در عصر وب ظاهر شد تا وضع بازار را بهتر کرده و ایده­ ها را نشر دهد. به جای بازاریابی کلاسیک که معمولا در طول روز برای شما مزاحمت ایجاد می­ کند، یک هکر رشد شما را به محصول یا خدمات خود جذب می کند. وی این موضوع را درک می­کند که با توجه به رفتار کاربر باید مشتری را به سرعت جذب و متقاعد کرد. هکر رشد پیام خود را در چارچوب زندگی و افکار افراد می ­پوشاند. او با استفاده از قوانین، بینش ­هایی از اقتصاد رفتاری و گیمیفیکیشن (ارتباط میان برند و کاربر) را بیرون می­ کشد تا با به کارگیری آن ­ها بتواند پیام صحیحی را برای کشاندن کاربر به سمت خود بیابد.

هکر رشد راهکاری از روش ­های قابل قیاس و تکرار شدنی برای رشد می ­یابد که از محصول ها اقتباس شده و از داده ­ها الهام گرفته شده است. هدف های هکر رشد بر اساس استراتژی بازاریابی هستند و از ویژگی ­های محصول ها گرفته شده ­اند. هکر رشد در نقطه تلاقی داده، محصول، و بازاریابی قرار دارد. او با گروه تولید می­ کند و از واژگان فنی برای اجرای آن چه که از وی خواسته می ­شود استفاده می­ کند.

با ادامه این مقاله برای معرفی هکر رشد با ما همراه باشید.


مهدی امینیان

تهیه و تنظیم : جناب آقای مهندس مهدی امینیان

مطلب قبلیمطلب بعدی

36 دیدگاه

  1. بسیار جالب بود
    با خوندن تیتر “هکر رشد” ذهن ادم به سمت موضوع منفی میره.
    اما با خوندن متن متوجه مثبت و مفید بودن این امر میشه

    1. از اینکه مقاله موردتوجهتان بوده بسیار خرسندم.
      واژه هکر به طور کلی به معنای نفوذ کننده استفاده می شود. البته در معانیه دیگری هم کاربرد دارد . گاهی در مقالات از هکر رشد به خالق رشد نیز تعبیر شده.

  2. درست است که با شیوه هکر رشد امروزه میتوانبازار را در دست گرفت چون عصر عصر تکنولوژی میباشد اما متاسفانه با این روش افراد سن بالا که به صورت سنتی در بازار به خرید میپردازند آنها چه گناهی دارند پس باید به هر دو صورت به بازاریابی پرداخت که در شیوه سنتی زبان بدن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد

  3. هکر رشد به شخصی گفته میشود ک با استفاده از تلاش و کوشش و راه های منطقی قابل قبول به سمت هدف خود حرکت میکند .
    در واقع وظیفه یک هکر رشد این است ک به جای بازاریابی کلاسیک محصول را به شما معرفی کند .
    او با استفاده از قوانین، بینش ­هایی از اقتصاد رفتاری و ارتباط میان برند و کاربر را بیرون می­ کشد تا با به کارگیری آن ­ها بتواند پیام صحیحی را برای کشاندن کاربر به سمت خود بیابد.

  4. یک هکر رشد جایگزینی برای یک متخصص بازاریابی نیست. یک هکر رشد بهتر از یک بازاریاب هم نیست. هکر رشد فقط متفاوت از یک بازاریاب هست.

    هر تصمیمی که یک هکر رشد میگیره، هر استراتژی و تاکتیکی که به کار میبره فقط برای یک هدف هست و اون هدف رشد هست. البته یک بازاریاب هم به رشد اهمیت میده اما نه به اندازه یک هکر رشد. قدرت اصلی یک هکر رشد به تمرکز وسواس گونه روی یک هدف منحصر به فرد هست. با نادیده گرفتن تقریبا تمام چیزهای دیگه، هکر رشد میتونه به مهمترین هدفی که در مراحل اولیه اهمیت داره دست پیدا کنه.

    این تمرکز مطلق روی رشد، باعث شد که تکنیک ها و ابزارهای جدیدی خلق بشه که در بازاریابی سنتی وجود نداشت. و هرچقدر زمان بیشتر پیش میره، شکاف میان این دو هم بیشتر و بیشتر میشه.

  5. با سلام ،
    هکر رشد جایگزین بازاریاب نیست و کار بازاریابی را بهتر از او انجام نمیدهد.
    هکر رشد با بازاریاب تفاوتهای زیادی دارد . در واقع هکر رشد شخصیه که جهت فعالیت هایش در راستای رشد است ، درست مثل قطب نما که همیشه به شمال نشانه میرود .
    تمام تصمیمات هکر رشد در جهت رشد اتخاذ میشود . هر استراتژی یا تاکتیک و یا ابتکاری که به خرج میدهد به امید رشد بهتر است . رشد مثل خورشیدی هست که هکر رشد حول آن میچرخد ، البته بازاریابان سنتی هم به رشد توجه دارند اما نه با این تمرکز و شدت

  6. به عقیده بنده آنچه که از مفهوم هکر رشد متوجه شدم هکر رشد هم نوعی از بازاریابی است که در واقع هکر رشد آینده کسب‌وکارهای اینترنتی هم به آن بستگی دارد در واقع یک هکر رشد بهتر از بازاریاب نیست و میتوان با توجه به متن گفت برای یک هکر رشد یک هدف اصلی وجود دارد و آن هم رشد است در واقع هکر رشدها بر روی تمام جزئیات و رشد آنها دقت میکنند واین دقت و حساسیت موجب به وجود آمدن تعدادی روش والگوهای جدید شده، شرکتهای فیسبوک، توییترولینکدین همه از روشهای خلق رشد که توسط هکر رشدها ایجاد شده وپیگیری میشود استفاده کرده‌اند. در واقع با گذشت زمان شکاف بین هکر رشد وبازاریابی بیشتر معلوم میشود.

  7. خلق رشد یک تکنیک بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت‌های نوپا با استفاده از تفکر نحلیلی و سنجه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. خلق رشد می‌تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. در خیلی از اوقات خالق رشد از SEO، تحلیل سایت‌ها، بازاریابی محتوا و تست‌های A/B استفاده می‌کنند. هکرهای رشد از روشهای کم هزینه و جایگزین‌های مناسب برای بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند به عنوان مثال استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ویروسی به جای خرید تبلیغات از رادیو و تلویزیون و روزنامه در بازاریابی سنتی یکی دیگر از روش‌های خالق های رشد است. خلق رشد برای استارتاپ‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است همان‌طور که در اصول تئوری ناب (Lean) آمده است که: «اول رشد کن، بعداً بودجه بگیر». شرکتهای فیسبوک، توییتر، لینکدین و ایر بی‌ان‌بی همه از روشهای خلق رشد استفاده کرده‌اند.

  8. سلام و ادب خدمت شما جناب امینیان
    مطلب شما واقعا عالی بود
    بنده از خواندن مطلبتان لذت بردم و همچنان علاقمند هستم تا این مطلب و موضوع جالب شما ادامه دار باشد
    موفق باشید

  9. باسلام
    هكر رشد شخصيتى است كه جهت فعاليت هايش همواره در راستاى رشد است درست مثل قطب نما كه هميشهبه سمت شمال نشانه مى رود امروزه هكرهاى رشد آخرين واسطه هاى برنامه نويسى را ياد ميگيرن و برنامه نويس ها از تفكر تجربه كار بر در ساخت محصول استفاده ميكنند به نوعى دنيايي آنها به هم گره خورده

  10. هک رشد در سال ۲۰۱۰ در دنیا توسط شان الیس مطرح شده و در ایران مبحث نوپایی هست. اما برای رشد و توسعه استارتاپ ها به شدت مورد نیاز است. هک رشد به استارتاپ ها کمک میکنه مسیر رشد سریع و کم خطر را انتخاب کنند. به آنها در ایجاد ویژگیهای ذاتی رشدپذیر درون خودشون کمک میکنه تا بتونن در مقیاس بزرگ رشد کنند.

  11. برخی ها تصور می کنند که هک رشد نوعی از بازاریابی می باشد و برخی بر این باورند که هک رشد آینده کسب و کارها و محصولات اینترنتی است،یک هکر رشد (Growth hacker) جایگزینی برای یک بازاریاب نیست، یک هکر رشد بهتر از یک بازاریاب نیست. به طور کلی یک هکر رشد با یک بازاریاب تفاوت دارد. برای یک هکر رشد تنها یک هدف اصلی وجود دارد و آن هم رشد است.هر تصمیمی که یک هکر رشد می گیرد بر اساس رشد است. هر استراتژی، هر تاکتیک و ابتکار عملی به امید رشد انجام می شود. شاید یک بازاریاب هم به رشد اهمیت دهد اما با یک هکر رشد قابل مقایسه نیست. ویژگی اصلی یک هکر رشد تمرکز جدی بر روی یک هدف واحد است، به گونه ای که تقریبا از همه چیز چشم پوشی می کند.

  12. تمام تصمیمات هکر رشد در جهت رشد اتخاذ میشود. هر استراتژی یا تاکتیک و یا ابتکاری که بخرج میدهد به امید رشد بیشتر هست. رشد مثل خورشیدی هست که هکر رشد حول آن میچرخه. البته بازاریابان سنتی هم به رشد توجه دارند اما نه با این تمرکز و شدت. قدرت هکر رشد در شدت تمرکزش در انتخاب تنها یک هدف و نادیده گرفتن سایر مسایل دیگر به جز رشد است .به همین خاطره که موفق میشه به مهمترین نیاز دوران آغازین یه استارتاپ یعنی رشد پاسخ بده

  13. تمام تصمیمات هکر رشد در جهت رشد اتخاذ میشود. هر استراتژی یا تاکتیک و یا ابتکاری که بخرج میدهد به امید رشد بیشتر هست. رشد مثل خورشیدی هست که هکر رشد حول آن میچرخه. البته بازاریابان سنتی هم به رشد توجه دارند اما نه با این تمرکز و شدت. قدرت هکر رشد در شدت تمرکزش در انتخاب تنها یک هدف و نادیده گرفتن سایر مسایل دیگر به جز رشد است .به همین خاطره که موفق میشه به مهمترین نیاز دوران آغازین یه استارتاپ یعنی رشد پاسخ بده

  14. هکر رشد با اینکه کار یک بازاریاب را آسانتر میکند اما در اصل اطلاعاتی که یک هکر رشد در نحوه بازاریابی ارائه خواهد داد کامل و خیلی قابل اطمینان نیست

  15. هکررشد شخصی گفته شده راهکاری از روش های قابل قیاس تکرار شدنی وبراساس استراتژی بازاریابی واز ویژگی‌های بازاریابی ومحصول قرار دارد

  16. هکر رشد اصطلاح جدیدی است که از سال ۲۰۱۰ و بیشتر در مورد استارت آپ ها ایجاد شده است، نکته اصلی هکر رشد عبارت است از اینکه استارت اپ ها که شرکت های نوپا هستند بودجه محدود دارند و از طرفی هم به شدت به رشد احتیاج دارند تا ببینند می توانند در گردونه رقابت با بقیه باقی میمانند حذف می شوند ، و در اینجا هکر رشد وارد میشود و به طور مثال با تبلیغات شبکه های اجتماعی به جای روش سنتی رادیو و تلویزیون و یا با روشهای توزیع مناسب و قرار دادن استارت آپ در بزرگراه های اینترنتی باعث رشد و موجودیت گرفتن آن می شود و تازه بعد از این مرحله میتوان به بازاریابی و

  17. اصطلاح هکر رشد از سال ۲۰۱۰ به بعد رایج شده است و در مورد استارت اپ ها به کار برده می شود . استارت اپ ها و شرکت های نو پا در اینترنت قبل از هر چیزی احتیاج به رشد و اظهار وجود و دیده شدن دارند تا مشخص شود که میتوانند در گردونه رقابت باقی بمانند یا خیر، و از طرفی بودجه بسیار محدود است و در مرحله ابتدایی و ریسک بالایی قرار دارد و روشهای سنتی تبلیغ مثلا رادیو تلویزیون بسیار سنگین و مقرون به صرفه نیست در اینجا هکر رشد با استفاده از روشهای جدید مثلا شبکه های اجتماعی یا روشهای توزیع جدید و قرار دادن استارت اپ در بزرگراه های اینترنتی به رشد اولیه و اعلام موجودیت و حجم گیری این نوزاد کمک میکنند و تازه در مراحل بعدی میتوان به بازاریابی و استراتژی های مربوط به آن فکر کرد . فیس بوک ، لینک دین و … همگی از طریق استفاده هکر رشد جایگاه خود را یافته و تثبیت کرده اند.

  18. پیش از معرفی عاملیت اجرای هک رشد یا همان هکر رشد می توان به اصلیت مبحث و مقوله هک رشد یا خلق رشد هم پرداخت . همانطور که اساتید محترم در مطلب بالا اشاره داشتند ، خلق رشد یا هک رشد یک تکنیک نوین در بازاریابی می باشد که که بیشترین حوزه فراگیری آن در کمپانی های نوپا مشاهده میشود .
    در ساده ترین گفتار ، می توان هک رشد را اینچنین تعریف نمود ، که تکنیکی است در بازاریابی (نه خود بازاریابی) که با استفاده از تحلیل و سنجش افکاری ، موجب گسترش تکنولوژی و فرآیند کمپانی های کوچک و درنتیجه افزایش بهره وری و دستیابی به فروش بیشتر می شود .
    خلق رشد از بخش ها یا تکنیک های بازاریابی آنلاینی است که بسیار مورد توجه استارآپ ها قرار دارد ، زیرا با جایگزین شدن به جای روش های بازاریابی سنتی ، هم به شدت از هزینه های تبلیغاتی در روش سنتی می کاهد و هم در بسیاری از موارد دارای سرعت تاثیرگذاری بیشتر و جامع تری بوده است .
    به عنوان مثال ، یکی از تکنیک های هک رشد با عاملیت اجرای (همان هکر رشد) استارتاپ ها در کشور خودمان ، استفاده از ابزار اپلیکیشن اینستاگرام به جای ابزار های سنتی چون تبلیغات در رسانه های نوشتاری یا صدا و سیما می باشد . در صورتی که در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان ، هکر های رشد استارتاپی بیشتر از اپلیکیشن توئیتر برای نیل به مقاصد تجاری خود استفاده می نمایند . دلیل این انتخاب در کشور ما ، محبوبیت و استقبال بیشتر از اینستاگرام و درنهایت سیر صعودی نرخ رشد این اپلیکیشن در قیاس با توئیتر می باشد .
    در نتیجه می توان به این نکته نیز اشاره نمود که به دلیل عامیت و فراگیری شدید ابزارهای مجازی مختلف چون اینستاگرام ، تلگرام ، توئیتر و…. در کشور ما (چیزی ورای تصور و چند ده برابر نرخ رشد متوسط دنیا)، تکنیک خلق رشد یا هک رشد ، به همرا عاملیت اجرایی آن تحت عنوان هکر یا خالق رشد ، می تواند از بهترین و موثر تریبن تکنیک های بازریابی آنلاین در ایران باشد . با تاکید بر این مسئله که قطعا استفاده از این تکنیک به دلیل وسعت فضای بازاریابی مجازی موجود در ایران و نوع تمرکز کاربرهای ایرانی ، مشروط به اجرای علمی و صحیح توسط هکر های رشد ، می تواند درصد موفقیت بسیار بیشتری از کشورهای ابداع کننده این روش و موارد مشابه را هم به همراه داشته باشد .

  19. هکر رشد فردی هست که همیشه همه فعالیتهاش در جهت رشد هست، درست شبیه قطب نما که همیشه کارش نشون دادن جهت صحیح شمال هست ، هکر رشد هم کارش نشان دادن راه رسیدن به رشد هست.

  20. هک رشد(Growth Hacking) فرایند آزمایش سریع در کانال های مختلف بازاریابی و در توسعه محصول است که کاراترین و موثرترین روش رشد یک کسب و کار(Business) که منظور یک طرح یا استارتاپ است شناسایی شود. هک یا خلق رشد به مجموعه آزمایش ها یا اقدامات بازاریابی معمول و غیرمعمول که منجر به رشد یک کسب وکار می شود گفته می شود.

    هکر رشد(Growth Hacker) در واقع بازاریابان، مهندسان یا توسعه دهندگان محصول هستند که بطور خاص روی ایجاد و دخیل کردن پایگاه داده ای از مشتریان یا کاربران یک کسب و کار(منظور طرح، محصول یا خدمت است) تمرکز دارند. هکرهای رشد روی راهکارهای کم هزینه نسبت به روش های سنتی بازاریابی تمرکز دارند و از ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی، بازاریابی ویروسی(Viral marketing)، بازاریابی هدفمند(targeted marketing) به جای تبلیغات سنتی(پرهزینه) که از طریق ابزارهایی مانند تلویزیون، روزنامه و بیلبوردها انجام می شد، بهره می گیرند.

    هک رشد بیشتر برای کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها مفید است. زیرا هدف در استارتاپ ها رشد سریع در مرحله اولیه راه اندازی محصول/خدمت است.  با انجام هک رشد شما به دنبال کسب مشتری با هزینه کمتری هستید، اما باید روی پایداری و حفظ مشتری در بلندمدت نیز تمرکز کنید. در اینجا شما باید به دنبال مشتریان بالقوه(lead) هایی باشید که در بلندمدت به دنبال محصول/خدمت شما می آیند.

  21. هکررشدکیست؟
    هک رشد یک تکنیک بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکتهای نوپا. دراصل مامیتوانیم هک ر شدرا دستیابی به حداکثر رشد با حداقل هزینه تعریف کنیم .هکررشد کسی است که نهایت تلاش خود را جهت رشد و توسعه استارت آپ . کرده و تمامی ایده ها وتاکتیکهای بازاریابی رابررسی وبهترینها را انتخاب تا از آنها بهره برد. هراستارت آپ درمراحل ابتدایی به رشدنیازدارد و این امر با بکارگیری یک هکر موفق که بتواند بهترین سیستم فروش و فرآیندهای سازمانی را با کمترین هزینه بکار گیردمیسرمی گردد.با بکارگیری یک هکر موفق یک استارت آپ می تواند رشدوبقای خودرا دربازار تضمین نماید .

  22. ممنون از مطلب جدیدتان .

    هکر رشد خود را به توصیف محصول محدود نمیکند بلکه می تواند آن را تغییر بدهد. معمولا به این قسمت از کار قابلیت ویروسی کردن می گویند. راه بهبود یک محصول گوشزد کردن، گوشزد کردن و تکرار این موضوع تا زمانی است که کاربر علاقه به خرید و سپس خرید انجام دهد و همانطور که دوستان اشاره کردندهکر رشد فردی هست که همیشه همه فعالیتهاش در جهت رشد هست، درست شبیه قطب نما که همیشه کارش نشون دادن جهت صحیح شمال هست ، هکر رشد هم کارش نشان دادن راه رسیدن به رشد هست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *