سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
هویت و نام تجاری

هویت شرکت به همراه یک نام تجاری قوی آن می توانند موجب متمایز شدن آن از رقبایش شود و یک مزیت رقابتی پایدار را به ارمغان آورد .هویت شرکت از طریق ارتباطات، آثار و شخصیتی که فرهنگ سازمانی آن ایجاد می کند شکل می گیرد و به بقیه منتقل و معرفی می گردد. قبل از اینکه اعتبار و وجهه یک شرکت بتواند هرگونه اثری چه مثبت چه منفی بر تصمیم های خرید مشتریان داشته باشد؛ آن مشتریان باید بدانند که چه کالا یا خدمتی توسط  شرکت عرضه و حمایت می شود. این امر وقتی ضرورت میابد که اجرای استراتژی نام تجاری شرکت توجیه شود. ضرورتا یک شرکت در رابطه با نام تجاری خود از یکی از سه گزینه زیر پیروی می کند:

۱٫ نام تجاری شرکت می تواند به عنوان نام تجاری تمام یا بیشتر محصولات عرضه شده شرکت به بازارهای سراسر دنیا عمل کند، درست مثل بسیاری از شرکتهای تکنولوژی پیشرفته همچون زیمنس و IBM.

۲٫ ممکن است شرکت از یک استراتژی نام تجاری دوگانه یا دوتایی پیروی کند، طبق این استراتژی روی هر یک از محصولات شرکت، مشخصه کلی شرکت و نام تجاری هر محصول درج می شود. مثلا به محصولات شرکت مایکروسافت(مایکروسافت ویندوز) می توان اشاره کرد.

۳٫ ممکن است به هر یک از محصولات شرکت هویت و نام تجاری منحصر به فرد داده شود. شاید حتی در بازارهای مختلف، یک محصول با نامهای تجاری مختلف عرضه شود. اما بر هویت شرکت مادر تایید نشود یا پنهان شود. پروکتراندگمبل و بسیاری از شرکتهای فعال در تولید کالاهای بسته بندی از این استراتژی پیروی می کنند.

d8c0294230c893220a3f827efaefd329-compressed

  • پرسش این است که چه وقت باید در یک استراتژی نام تجاری شرکت بر هویت و نام تجاری قوی شرکت تاکید نمود و به دنبال کسب هم افزایی از این راه بود؟

نام تجاری شرکت تنها در صورتی موجب افزایش ارزش محصولات شرکت می گردد که آن شرکت از اعتبار زیادی میان مشتریان خود در حداقل بیشتر بازارهای هدف برخوردار باشد.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -94

مثلا شرکت تری ام، با بیش از ۷۶۰۰۰ کارمند و تولید بیش از ۵۵۰۰۰ محصولات مختلف از جمله: چسب، مواد ساینده، ورقه، حفاظت از آتش منفعل، محصولات دندان، مواد الکترونیکی، محصولات پزشکی، مدارات الکترونیکی و فیلم‌های نوری در بیش از ۶۰ کشور دنیا، آرم خود را به شکلی برجسته روی تقریبا تمام ۷۰۰۰۰ محصولات خود درج می کند زیرا اعتبار شرکت به لحاظ نوآوری و قابلیت اطمینانش نزد بسیاری از مشتریانش جا افتاده است. لازم به ذکر است که یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.


  • نویسنده: پریسا علی وردی خانی، دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی
مطلب قبلیمطلب بعدی

49 دیدگاه

  1. با سلام
    همانطور که گفته شد علاوه بر هویت شرکت ، نام تجاری قوی باعث تمایز شرکتها نسبت به رقبایشان میشود و البته ارتباطات موثر ، فرهنگ سازمانی در این تمایز نقش بسزایی دارند ، به نظر میرسد شرکتهای داخلی نیز از نکات ارائه شده جهت ایجاد تمایز می بایست بیشترین بهره را ببرند.
    با تشکر از مطلب ارائه شده

  2. مطلب جالبه و فرق بین برند و علامت تجاری و حتی هویت بای مد نظر خوانندگان گرامی باشد که میتوان در خصوص یک شرکت و تفاوت های بین این ۳ آیتم مطالب زیادی بیان نمود.

  3. هویت برند که شامل نام، علامت تجاری و شکل ظاهری آن می شود بازتاب کننده ذهنیت وتصویری است که صاحب آن برند می خواهد در ذهن مصرف کننده ایجاد کند. هویت برند وسیله است نام تجاری شرکت را از سایر رقبا متمایز می سازد. همان طور که در این مطلب اشاره شده است شرکت( IBM(International Business Machines Corporation یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه ی تکنولوژی ،فناوری اطلاعات و کامپیوتر است که بعد از ۱۰۵سال فعالیت مداوم با حدود ۴۰۰۰۰۰کارمند و فعالیت در ۱۷۰ کشور توانسته جایگاه خود را در بازار پررقابت حفظ کند. ممنون از مطلب ارائه شده

  4. با سلام و احترام
    مطلب خوبی بود،..
    بهتر بودی برای بیان مثال از برندهای ایرانی هم استفاده می شد که باعث ملموس تر شدن مطلب توسط خوانندگان بود.
    موفق باشید

  5. سلام، مطلب بسیار عالی بود.
    مانند شرکت لبنياتي میهن که از مطالب فوق پیروی کرده و قابل قیاس با رقبايش نیست. و این استراتژی قابل تحسین است .

  6. با سلام خدمت شما دوست عزیز
    ممنون از مطالب مفید و جذابتون ، این جمله واقعا درسته که یک نام تجاری قوی میتونه یک مزیت رقابتی رو ایجاد کنه .
    با تشکر

  7. بإسلام
    مطالب بسيار جالبي در خصوص برند ارائه شده كه در صورت بالا بودن كيفيت محصول مي توان برند مورد نظر را در بين مصرف كننده مطرح نمود
    تشكر

  8. باسلام
    نام تجاری شرکت ها اعتبار آنهاست واعتماد مشتری ها با توجه به تجربه و شناختی است که از آن نام دارند
    مثلا در ابزار آلات نام Dewalt یا Makita یا Bosch و Metabo و… از نامهای تجاری معتبر می باشند
    از مطالب مفیدتان سپاسگزارم

  9. با سلام و عرض ادب
    واقعا باید به این مطلب بصورت عمقی نگریست و عمل کرد : یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.
    با تشکر فراوان از سرکار خانم وردی خانی و مدیریت سایت مستر ویزیتور

  10. با سلام و عرض ادب
    واقعا باید به این مطلب بصورت عمقی نگریست و عمل کرد : یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.
    با تشکر فراوان از سرکار خانم وردی خانی و مدیریت سایت مستر ویزیتور

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *