مشتری بیش از آن چه می اندیشید می تواند در رشد فعالیت های بازاریابی دخیل باشد زیرا در حالت کلی اگر مشتری وجود نداشته باشد چگونه می توانید برای محصول مورد نظرتان بازاریابی کنید؟ و یا در نهایت محصول و خدمتی را بفروشید؟ با وجود این که مشتری یکی از ارکان مهم در فعالیت های فروش است و بدون آن تمام فعالیت ها غیر ممکن است، جالب است بدانید که وجود مشتری به خودی خود آن چنان نمی تواند شما را به یک بازاریاب موفق تبدیل کند زیرا، فعالیت های بازاریابی چیزی فراتر از روش های پیشنهادی در کتاب های مختلف در بازار است. بنابر این، برای موفقیت باید بدانید که موارد همگرایی و یا واگرایی مشتری چیست؟ در واقع بازاریاب موفق باید بداند که، مشتری تا چه اندازه حاضر به قبول و در گیر شدن در فعالیت ها و کمک کردن به فرایند های مختلف فروش و صرف کردن انرژی خود است.

همگرایی، واگرایی و بازاریابی

مشتری علاوه بر این که یکی از پایه های استوار فعالیت های بازاریابی است می تواند در مواردی نسبت به  فعالیت های شما به عنوان بازاریاب همگرایی نشان دهد. بنابر این مشتری می تواند نسبت به کیفیت محصول، طراحی، خلاقیت، راحتی، نوآوری، امنیت با بازاریاب همگرا شود اما در همه ی موارد مشتری همیشه نمی تواند در کنار بازاریاب قرار بگیرد. در موارد مختلف دیگر نیز مشتری می تواند نسبت به سایر فعالیت های بازاریابی واگرایی نشان دهد و این حالت بسیار طبیعی است مانند: تلاش های اضافی، عدم شفاف بودن اطلاعات، هزینه های غیر متعارف، صرف زمان بیش از حد. مشتری نسبت به موارد ذکر شده می تواند واگرا باشد و این به معنای عدم موفقیت بازاریاب نیست.

در واقع می توان با توجه به توضیح های ارایه شد بیان کرد که: در بهترین حالت در فعالیت های بازاریابی، می توانید مواردی که مشتری نسبت به آن استقبال چندانی ندارد را نسبت به سایر مواردی که او نسبت به آن ها موافق است را تفکیک نمایید، تا با طرح ریزی برنامه ایی بهینه در راستای بهتر شده فعالیت های بازاریابی گام بردارید.

  • نویسنده: مینا جعفرصابونچی

ممکن است به مقاله های زیر علاقه مند باشید:

مطلب قبلیمطلب بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *