سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی گردشگری

با نوآوری و خلاقیت هر روزتان را با روز قبلی متفاوت کنید…. نو شوید…تازه شوید…

نقش نوآوری در هر کسب و کار بسیار مهم می باشد. صنعت گردشگری نیز  یکی از صنایعی می باشد که ادامه حیات آن به نوآوری وابسته است. نوآوری یعنی تغییری با جهتی درست و سازنده، زیرا هر تغییری ما را به سمت نوآوری نمی برد. میراث گرشگری ایران چه از لحاظ بنا های تاریخی و چه از لحاظ منابع فرهنگی بسیار غنی است، اما این میراث بدون نوآوری نمی تواند توریست های زیادی را جذب کشورمان کند. در کنار نوآوری، بازاریابی نیز باید درست و به هنگام انجام شود، اما بازار یابی برای یک خدمت نامرغوب در حوزه گردشگری هر چقدر هم که ماهرانه باشد با شکست مواجه می شود. نوآوری خدمات گردشگری ایران را به خدمتی مرغوب تبدیل می کند و در چنین حالتی با بازار یابی علمی و درست، خدمات مرغوب گردشگری کشورمان می تواند ما را به سمت جایگاهی شایسته رهنمون سازد. معمولاً بسیاری از صنایع بودجه زیادی را صرف بازار یابی خود می کنند، اما بودجه نوآوری آن ها بسیار کم است. اگر به نوآوری توجه کنیم، خدمات گردشگریمان در سطحی بهتر ارائه می شوند و در نهایت در بودجه بازار یابی خود صرفه جویی کرده ایم. برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید:

اگر شرکت ما تولید کننده آب پرتقال باشد رقابت ما با سایر شرکت های تولید کننده آب پرتقال صرفاً برمبنای قیمت است، یعنی همه شرکت ها و شرکت ما یک آب پرتقال کاملاً معمولی را تولید می کنند، اما اگر شرکت ما از یک برند مردم پسند استفاده کند و به نوعی محصولمان را با سلامتی مرتبط کنیم مثلاً آب پرتقالی تولید کنیم که باعث لاغری می شود یا انرژی زا است ما توانسته ایم یک محصول معمولی را به محصولی نوآور تبدیل کنیم در چنین حالتی اگر جادوی بازاریابی را که همان تبلیغات است به آن اضافه کنیم، دیگر محصول ما یک محصول معمولی نیست که رقابتش با سایر محصولات براساس قیمت باشد، وقتی محصول دارای نوآوری باشد قیمت برای مصرف کننده کم رنگ می شود.

نوآوری خدمات گردشگری

ما را از سطح قیمت های یک خدمت معمولی جلوتر می برد، حاشیه سود صنعت گرشگری ایران را بیشتر می کند و در هزینه های بازار یابی خدمات گردشگری صرفه جویی حاصل می گردد. حال برای درکی کامل و درست در ارتباط با نوآوری، تمام مطالب بالا را با مثالی از ایران هماهنگ می کنیم تا بتوانید با موضوع نوآوری رابطه ایی ملموس تر پیدا کنید:

فرض کنید می خواهید توریست ها را به سفر به سواحل جنوب ایران علاقه مند کنید، برای اقامت در سواحل جنوبی هیچ گونه نوآوری وجود ندارد، نهایتاً تعدادی مرکز خرید لوکس که در همه جای دنیا یافت می شود بنابراین، این گزینه برای کشور ما مزیت رقابتی نیست و یک سوئیت با امکانات رفاهی بسیار معمولی یا لوکس؛ اما اگر سوئیت های لوکسی هم در کنار دریا برای اقامت فراهم کنید بازهم نوآوری ایجاد نشده است، در واقع شما یکسری امکانات رفاهی فراهم کرده اید اما این به معنای نوآوری نیست، در چنین حالتی شما خدمتی متمایز را ارائه نکرده اید. شاید فکر کنید نوآوری در سواحل جنوبی کشور چگونه امکان پذیر است؟ شاید هم فکر می کنید شنا در سواحل جنوب ایران تنها کاربرد مفید برای گذراندن تعطیلات در کنار دریاست؛ بله…این یک نگاه معمولی به خدمات گردشگری است اما خلاقانه نیست، شنا برای گذراندن یک تعطیلات معمولی مفید و لذت بخش است؛ اما برای خلق نوآوری در سواحل جنوب کشورمان قطعاً کافی نیست؛ برای نوآوری باید خدمات گردشگریمان را متمایز کنیم به این مثال ها توجه کنید: راه رفتن برروی ماسه های ساحل بدون استفاده از کفش انرژی های منفی شما را به زمین منتقل می کند و باعث سلامتی روح و شادابی جسم می گردد( یک نمونه از تبلیغات برای سواحل کشور ترکیه…زیرکانه و خلاقانه)، یا تابش آفتاب در کنار سواحل جنوبی ایران به علت نزدیکی به خط استوا مستقیم تر است و در چنین حالتی جذب ویتامین D بهتر صورت می گیرد و سلامتی شما را تضمین می کند یا برنزه کردن در سواحل جنوبی ایران با استفاده از روش های طبیعی بهتر از روش های مصنوعی که همراه با ضرر های زیادی می باشد امکان پذیر است. این موارد مثال هایی از نوآوری می باشد که اگر با جادوی بازار یابی یعنی تبلیغات همراه شود سواحل جنوبی کشور دارای مزیت های رقابتی می شوند و از یک خدمت معمولی که فراهم کردن مکان هایی برای شنا در دریا می باشد متمایز گشته است. همین موارد در ارتباط با کویر های ایران نیز امکان پذیر است. امروزه بسیاری از کشور ها از شن درمانی در کویر هایشان سود سرشاری را به دست می آورند این در حالی است که کویر های ایران با پتانسیل بالقوه و بالایی که دارند هنوز در حد یک خدمت معمولی گردشگری نیز ارائه نمی گردند. تمام موارد بالا ضعف نوآوری را در صنعت گردشگری ایران نشان می دهند.

نوآوری در صنعت گردشگری دارای اهمیت فوق العاده ایی می باشد زیرا معمولاً توریست ها خواهان دو نوع خدمت هستند آن ها یا به دنبال خدمات معمولی هستند و یا به دنبال خدماتی که دارای نوآوری می باشند. آن ها برای به دست آوردن خدمات معمولی گردشگری به دنبال پایین ترین قیمت هستند اما  برای خرید یک خدماتی که دارای نوآوری باشند حاضرند تفاوت قیمت بیشتری را بپردازند.

به نظر شما موفقیت در ارائه کدامین خدمت است؟ خدمتی معمولی یا خدمتی همراه با نوآوری…….. صنعت گردشگری ایران برای موفقیت در بازارهای متلاطم امروزی در صورتی موفق تر عمل می کند که بتواند خدمات گردشگری که دارای نوآوری باشد را ارائه کند. این رمز موفقیت در بازارهای گردشگری می باشد بسیاری از کشور ها در حالی ازاین نکات استفاده می کنند که حتی میراث گردشگری آشکار و پنهانشان در رتبه ایی بسیار پایین تر از ایران قرار دارد؛ ایران با جاذبه های زیبای گردشگری و با خلق نوآوری در صنعت گردشگریش این توانایی را دارد که بسیار موفق تر از وضعیت کنونی اش در بازار های جهانی به رقابت بپردازد.


صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. درو د بر همگي،
    مطلب بسيار خوب و آموزنده اي است، اما يك پرسشي ذهن من را به خود مشغول كرده است و آن اين است كه آيا نوآوري در صنعت گردشگري در ايران وجود دارد؟ و يا بهتر پرسش خود را مطرح كنم: آيا نمونه اي خاص در اين زمينه را شما سراغ داريد؟
    با سپاس از شما

    1. با سلام و ادب …
      سپاسگزاریم که سایت خود را همراهی می کنید….
      در راستای پاسخ به سوال درست و به جای شما باید عرض کنم که متاسفانه در ایران نمونه واقعی از نو آوری در صنعت گردشگریمان وجود ندارد همین امر باعث شده که جذب توریست در کشور ما فوق العاده پایین باشد البته دلایل دیگری نیز در جذب پایین توریست دخیل است اما نبود نوآوری یکی از ضعف هایی می باشد که با کمی همت و دیدی خلاقانه و با بودجه هایی مناسب می توان آن را برطرف کرد و به جایگاهی که شایسته صنعت گردشگری ایران است دست یافت.
      موفق و سربلند باشید….

  2. با سلام خدمت شما و عرض ادب….
    اشاره شما به نمونه هایی از نوآوری های امکان پذیر در سواحل جنوبی کشورمان بسیار جالب بود.
    موفق باشید خانم صابونچی عزیز…

  3. باسلام و درود بر شما
    “راه رفتن برروی ماسه های ساحل بدون استفاده از کفش انرژی های منفی شما را به زمین منتقل می کند و باعث سلامتی روح و شادابی جسم میگردد( یک نمونه از تبلیغات برای سواحل کشور ترکیه…زیرکانه و خلاقانه)، یا تابش آفتاب در کنار سواحل جنوبی ایران به علت نزدیکی به خط استوا مستقیم تر است و در چنین حالتی جذب ویتامین D بهتر صورت می گیرد و سلامتی شما را تضمین می کند یا برنزه کردن در سواحل جنوبی ایران با استفاده از روش های طبیعی بهتر از روش های مصنوعی که همراه با ضرر های زیادی می باشد امکان پذیر است”.
    موارد ذکر شده بالا مربوط به توریسم درمانی می شود که در این حالت، گردشگران برای درمان خود از طبیعت استفاده می کنند.
    با توجه به اینکه کشور ما ظرفیت های فوق العاده ای برای توریسم درمانی دارد و بسیاری از دریاچه های ایران خاصیت درمانی داشته و برای آب درمانی استفاده می شود…تبلیغات در این زمینه در صنعت گردشگریمان تاثیر بسزایی داشته و در جذب گردشگران، خود یک مزیت رقابتی محسوب می شود.
    با تشکر از مطلب شما همکار گرامی
    شاد و پیروز باشید.

    1. باسلام بهخانم صحرایی عزیزو گرامی
      صنعت گردشگری کشور ما هم در زمینه توریسم درمانی وهم توریسم تفریحی قابلیت های زیادی دارد اشاره شما به توریسم درمانی کاملا صحیح است بنده نیز به این موارد اشاره کردم تا ذهن مخاطبان در گیر نو آوری شود همچنین در زمینه دریاچه های ایران که فرمودید کاملا صحبت شما متین است کویر های ایران نیز همان طور که گفتم قابلیت های زیادی هم از لحاظ درمانی و هم از لحاظ تفریحی دارد .البته همه موارد بالایی که گفتیم نیاز به یک برند نوآورانه و شعار ها و تبلیغات نوآورانه دارد چون تا زمانی که به آن ها اشاره ایی نشود تاثیر در جذب گرشگران ندارد
      به امید نوآوری های بیشتر صنعت گردشگریمان..
      با سپاس از زمانی که اختصاص می دهید
      موفق باشید دوست عزیز

  4. با سلام و احترام فراوان
    مطلب شما بسیار عالی و آموزندست همیشه گران ترین راه بهترین راه نیست و با کمترین هزینه می توان بیشترین استفاده را نمود
    یاعلی
    شاد و پر از انرژی باشید

    1. با سپاس از زمانی که برای مطالعه مطلب می گذارید…
      مایه خرسندی بنده است که مطلب برایتان مفید بوده است .
      موفق باشید….

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *