سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی بین الملل

حدود ۴۰ سال بعد از قانون مزیت مطلق آدام اسمیت، قانون مزیت نسبی كه هنوز به صورتی غیرقابل تردید مبنای استدلال بسیاری از علمای تجارت بین ‏الملل است؛ جهت تبیین بخش مهمی از تجارت جهان ارائه گردید. هر چند تئوری مزیت نسبی عموماً به دیوید ریكاردو(David Ricardo) نسبت داده می ‏شود، اما پیش از آن می ‏توان این نظریه را به طور اجمالی در كارهای رابرت تورنز مشاهده نمود، بنابراین بجاست تئوری مزیت نسبی به تورنز- ریكاردو نسبت داده شود.

تئوری مزبور، بیان می ‏دارد، حتی اگر كشوری در تولید هر دو كالا دارای عدم مزیت مطلق در مقایسه با كشور دیگری باشد، باز داد و ستدی كه حاوی منافع متقابل برای هر دو طرف است، می‏ تواند صورت بگیرد. بدین صورت كشوری كه دارای كارآیی كمتر است، باید در تولید و صدور كالایی تخصص یابد كه در آن عدم مزیت مطلق كمتری دارد. به عبارت دیگر، آن كشور در آن كالا از مزیت نسبی برخوردار است. در مقابل، این كشور باید كالایی وارد نماید كه در آن از عدم مزیت مطلق بیشتری برخوردار است و به عبارتی در آن كالا عدم مزیت نسبی دارد. بر اساس این نظریه سود حاصل از تجارت بین الملل از تخصصها و تفاوت هایی ناشی می شود که به لحاظ فراوانی نسبی منابع تولید، مواد اولیه، سرمایه، تکنولوژی و …باعث ایجاد مزیت در برخی مناطق نسبت یک مناطق دیگر می گردد. ریكاردو استدلال خویش را بر فرضیه‏ هایی ساده مبتنی كرده است كه یكی از آن فرضیه ‏ها، نظریه ارزش كار است. این نظریه بیان می‏ دارد كه ارزش(قیمت) یك كالا با مقدار كاری كه در تولید آن كالا مصرف شده برابر است. نظریه ارزش كار، خود بر سه فرض اصلی استوار است كه عبارتند از:

  • نیروی كار تنها عامل تولید است كه دستمزد دریافت می‏ كند
  • تمام نیروی كار همگن بوده و دستمزد یكسانی دریافت می‏ دارند
  • ساعت كار مورد نیاز برای تولید هر واحد كالا با گسترش میزان تولید، كاهش یا افزایش نمی ‏یابد.

نظریه ی مزیت نسبی بر آن است که با تکیه بر تخصص کشور ها و استفاده بهینه از امکانات و تسهیلات، آنها را مورد توجه قرار دهد. امروزه، با عنایت به پیشرفت علوم و استفاده از عوامل تولید مختلف كه تمام آنها ناهمگن و نامتجانس می‏ باشند، فرضیه‏ های مزبور دیگر قابل طرح نیستند. البته تئوری مزیت نسبی، هنوز به قوت خود باقی است، زیرا می‏ تواند بر اساس نظریه هزینه فرصت‏ های از دست رفته توضیح داده شود.


  • نویسنده: خانم مهسا صادقی، دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی
مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. با سلام و احترام خدمت سرکار خانم صادقی
    مطالب جالب و خواندنی بود و این یک واقعیت است که تئوری مزیت نسبی بر اساس نظریه هزینه فرصت های از دست رفته که از اهمیت بالایی برخوردار است توضیح داده می شود.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *