سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
رزومه

هر مدیر به طور متوسط برای استخدام نیرو در هر موقعیت کاری ۷۵ رزومه دریافت می کند. بنابراین هیچ مدیری وقت ندارد همه رزومه ها را به دقت بررسی کند. در بررسی اولیه معمولا  ۶ ثانیه وقت صرف هر رزومه می شود و در این مرحله تعدادی از رزومه ها حذف می شوند. اگر می خواهید از گزینش مرحله اول عبور کنید باید صلاحیت خود را به طور مشخصی در رزومه خود نشان دهید. در این پست اول ۱۳ مورد از  ۲۹ موردی که هیچ وقت نباید در رزومه تان بنویسید آمده است.

  •  فاعل

وقتی برای کاری درخواست می دهید مشخص است که شما برای این کار درخواست دادید پس لازم نیست همه جمله هایتان با کلمه «من» شروع شود.

  • تجربیات کاری نامربوط

اگر در کاری بهترین هم بوده باشید اما می خواهید برای شغلی که به آن هیچ ارتباطی ندارد درخواست دهید باید آن کار را فراموش کنید.اما تجربیات کاری گذشته که به طور مستقیم با شغل شما مرتبط نیستند گاهی می توانند توانمندی، درک و مهارت شما را نشان دهند که این مسئله می تواند به کار شما مربوط شود اما فقط این تجربیات را زمانی که واقعاً به عنوان مهارتی می تواند بیانگر توانمندی های مضاعف شما باشد، در رزومه خود بیاورید.

  • مسائل شخصی

وضعیت ازدواج، دین و آیین یا شماره کارت ملی خودتان را در بخش ابتدایی رزومه ننویسید. شاید در گذشته برای معرفی لازم بود بالای سربرگ این اطلاعات داده شود، اما این اطلاعات در حال حاضر هیچ کاربردی برای کارفرمای شما ندارد و نیازی به نوشتن نیست.

  • سرگرمی ها

اگر سرگرمی های شما ربطی به شغلتان ندارد، نوشتنش فقط اتلاف وقت کارفرما و جای نوشتن دیگر توانمندی هاست.

  • دروغ 

کارکردن به عنوان مدیر یکی از بخش های یکی از شرکت های معروف، بردن جوایز معروفی که با یک جستجوی کوتاه دروغ بودن آن مسجل می شود یا درس خواندن در دانشگاهی که وجود خارجی ندارد از بزرگترین و واضح ترین دروغ هایی است که شانس شما را برای استخدام از بین میبرد.

  • سن

اگر نمیخواهید در یک موقعیت کاری به خاطر سن مورد تبعیض واقع شوید، وقت آن رسیده که تاریخ فارغ التحصیلی تان را هم  از رزومه حذف کنید.

  • متون طولانی

وقتی فقط یک سانتی متر حاشیه سفید برای رزومه در نظر می گیرید و از فونت ۸ استفاده میکنید تا بتوانید همه اطلاعات را در یک صفحه بگنجانید «حماسه شکست» را رقم زده اید.باید فضای کافی و حاشیه مناسب برای رزومه در نظر بگیرید.

  • معرف

اگر کارفرما بخواهد با معرف شما یا روسای شرکت های قبلی که در آن کار کرده اید صحبت کند حتما از شما اطلاعات مربوط را می گیرد که در این صورت بهتر است به کسی که از او به عنوان معرف نام برده اید در این خصوص اطلاع بدهید .با لیست کردن اسامی و اطلاعات تماس معرف های خود فضای ارزشمند رزومه را بیخود زشت نکنید.

  • مرخصی

اگر برای مرخصی یا بچه دار شدن مدتی از کار کناره گرفته اید، لارم نیست این مسئله را در رزومه خود بنویسید.

  • قالب نامناسب

شکل ظاهری و قالب رزومه همان قدر اهمیت دارد که محتویات آن با اهمیت است.بهترین قالب آن است که با نگاه سریع و ظاهری به رزومه بتوان سریع به اطلاعات کلیدی پی برد و صلاحیت ها و اهداف شغلی را به آسانی در آن دید.

  • ضمایر شخصی

در رزومه شما نباید کلماتی مثل «من ، او ، مال من » بیاید. رزومه خود را اول شخص یا سوم شخص ننویسید.کاملا ً مشخص است که هر چیزی در رزومه شما مربوط به خودتان و تجریبات خودتان است.

  • زمان حال برای تجربیات کاری گذشته

هیچ گاه برای تجربیات گذشته از افعال زمان حال استفاده نکنید. فقط شغل فعلی تان را باید با فعل زمان حال  توصیف کنید.

  • آدرس ایمیل غیر حرفه ای

اگر هنوز از آدرس قدیمی مثل جی میل یا یاهو استفاده میکنید وقت آن رسیده که برای خودتان سرویس ایمیل حرفه ای تری انتخاب کنید. با کمی جستجو می توانید سرویس مورد نظرتان را با بهترین امکانات پیدا کنید.

  • ادامه دارد….

فرجی

  • نویسنده: خانم شادی فرجی، کارشناس مدیریت بازرگانی

 

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالم که از این مطلب لذت بردید
      چون رزومه کاری تقریبا آینده کاری شما را رقم میزند و نوشتن درست آن شما را در این راه کمک میکند
      موفق باشید

  1. سلام خدمت همکار و دوست گرامی خانم شادی فرجی
    کاملاً به نکات کلیدی اشاره کردید.
    رزومه هویت، ارزش، قابلیت و سابقه مهارت شماست. در حقیقت بازتابی از ویژگیها و شخصیت شما در
    برگه های رزومه نهفته است. اینكه چه طور خود را توصیف خواهید کرد و چگونه از اجرای ماموریتهای محوله
    برخواهید آمد، نشان دهنده ماهیت و ذات شماست. رزومه آیینه تمام نمای استعدادها و حاصل مهارتهای دوران
    تحصیل و اشتغال است. سالهایی که برای رسیدن به هدف، سختیها را پشت سر گذاشته اید و اکنون با کوله باری از
    تجربه، به دنیایی نوین گام نهاده اید. بنابراین صفحات موفقیت خود را صادقانه بنویسید. نوشتن یک رزومه نیاز به
    دقت دارد و فرایندی است که باید برای آن زمان کافی گذاشت. ابتدا خوب راجع به آن فكر کنید. سپس تاریخچه
    کاری و آموزشی خود را بنویسید و چندین بار آن را بازخوانی کرده و نكات لازم را تصحیح کنید تا روزمه شما به
    شكل کامل و مورد قبولی پیش زمینه ها و توانایی شما را نشان دهد، در آخر رزومه تان را بازخوانی نهایی کنید.
    نوشتن یک رزومه ممكن است ساعتها وقت شما را بگیرد ولی توجه داشته باشید مدیران و کارفرمایان کمتر از یک
    دقیقه برای خواندن آن زمان می گذارند. اگر رزومه تان حاوی هر نوع غلط فاحشی باشد، استخدام کنندگان دقت
    خود را برای اصلاح آن هدر نخواهند داد. به یاد داشته باشید؛ رزومه هویت شماست.
    و فکر میکنم شما تمام موارد را در رزومه ای که به من ارائه دادید رعایت کرده بودید.
    به امید موفقیت روز افزون شما و دوستان
    سید افشین یادآور نیک روش-اندیشه گران درمان

  2. سلام خدمت خانم فرجی عزیز
    کاملا درست بود مطالب ذکر شده در واقع رزومه مشخصات و سوابق حرفه اي شماست. هدف رزومه اين است كه كارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلي داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارتهايي برخوردار هستند، چه تجربياتي دارند، چه نوع كارهايي را انجام داده اند و از نظر علمي و عملي در چه سطحي هستند. البته يك كارفرماي دقيق مي تواند اطلاعات بيشتري را در مورد رفتارهاي كاري شما درك كند. بنابراين رزومه مهمترين وسيلۀ كاريابي شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه اي تر تهيه كنيد امكان دست يافتن به شغل دلخواهتان بيشتر ميشود.
    موید و پایدار باشید

    1. با سلام خدمت مدیر بزرگوار جناب آقای اقبالی
      کاملا درست است و باید سوابق حرفه ای خود را به صورت حرفه ای بازگو کنیم
      پایدار باشید

    2. با سلام خدمت مدیر بزرگوار جناب آقای اقبالی
      کاملا درست است و باید سوابق حرفه ای خود را به صورت حرفه ای بازگو کنیم
      پایدار باشید

  3. با سلام و خسته نباشید
    ممنون از متن جالب و حیاتی تان
    شرایط رزومه کاری فوق العاده حساس و کارا می باشد و باید در نوشتن آن دقت بالایی داشت.

    1. با سلام خدمت آقای راحمی
      رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان می دهد تا ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند.در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیت های شغلیتان به خواننده ارائه کند. از این حیث رزومه جنبه ی تبلیغاتی دارد و دقیقا مشابه ویترین یک فروشگاه میباشد همانطور که شما هیچگاه وارد فروشگاه هایی که ویترین مناسب ندارد نمیشوید کارفرمایان نیز رزومه های غیر شکیل و نامرتب را اصلا مطالعه نمیکنند.
      پس طبق گفته شما باید در نوشتن آن دقت بالایی داشت
      موفق و پیروز باشید.

    1. با سلام و ادب خدمت خواهر گرامی
      رزومه نویسی برای شما کار سختی نیست به این نکات توجه کنید
      در یک بنده سه الی چهار جمله ای به توصیف نقاط قوت شخصیتی و خصلت های خوب رفتاری خود برای کارفرما بپردازید
      اگر واقعا تجربه کاری ندارید، سعی نکنید کارفرما را فریب دهید یا دروغ نویسی به جای رزومه نویسی کنید. به جای آن کارهایی را که داوطلبانه انجام داده اید، لیست کنید یا از فعالیت های گروهی خود در دانشگاه بنویسید
      این نکته از همه مهمتر است. وقتی کسی تجربه کاری ندارد، بیش از هر چیز می تواند روی مهارت هایی که دارد مانور دهد. هر کلاس، دوره یا آموزشی که گذرانده اید را بنویسید. هر آنچه بر آن تسلط دارید، یا بخشی از آن را بلدید را بنویسید. راه دوری نمی رود.
      پیروز باشید

  4. تا اینجاش که خوب بود.فقط منتظر ادامه اش هستم که بگید سرویس جدید ایمیل چی هست ؟چه سرویسی به جای ایمیل یا جیمیل استفاده کنیم

    1. با سلام
      ممنون که وقت خود را در اختیار این متن و سایت قرار دادید
      در ادامه متن ذکر خواهد شد
      ولی از سرویس های قدیمی و همچنین نام های اعجاب انگیز استفاده کنید
      با ارزوی موفقت شما دوست عزیز

  5. سلام.
    چه جالب!!! من همیشه فکر می کردم باید خیلی رسمی و فرمال اول تمام مشخصات شناسنامه و فردیمو بنویسم، بعد مدارک و سال اخذ اونا و دوره های آموزشی و سوابق کاری مرتبط و نامرتبط. تا امروز فک می کردم هیچ توضیحی درباره ی شخصیت و ویژگی های فردیمون نباید بنویسیم!!! فقط یه سری اطلاعات خاص و خشک!!!
    ممنون. آگاه تر شدم!

    1. سلام و ادب خدمت شما
      خوشحالم که این پست توجه شما را جلب کرد
      درست است در رزومه ارسالی لازم به ارائه جزئیات نیست پس از پذیرش اولیه در مصاحبه حضوری اطلاعات را خواهید داد
      موفق باشید

    2. نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید
      سعی کنید رزومه خود را طولانی نکنید و در یک صفحه همه موارد را به صورت خلاصه بگنجانید ، دیدن یک رزومه ۳ صفحه ای از دید کارفرما زیاد خوشایند نیست
      سعی کنید اطلاعات مهم تر را در اول رزومه بیاورید ، ترتیب پیشنهادی ما به این شکل است : ۱- اطلاعات فردی ۲- اطلاعات تماس ۳- تحصیلات دانشگاهی ۴- سوابق کاری ۵- دوره های گذرانده ۶- تخصص ها ۷- توضیحات
      حتما اطلاعات تماس خود شامل : تلفن همراه ، تلفن منزل و ایمیل را در رزومه خود درج کنید . شخصی که رزومه شما را میخواند باید بتواند با شما ارتباط برقرار نماید
      تحصیلات دانشگاهی خود را بنویسید
      سوابق کاری خود را در شرکت و پروژه هایی که در آن ها بوده اید را به همراه پست و مدت زمانیکه مشغول به کار بوده اید را عنوان نمایید ، به یاد داشته باشید که تنها سوابق کاری مرتبط با شغل درخواستی را بنویسید ؛ به عنوان مثال در صورتیکه متقاضی شغل حسابداری هستید و سابقا در شغل طراحی گرافیک فعالیت میکردید نیازی به نوشتن تجارب کسب کرده در زمینه طراحی گرافیک نمیباشد.
      تمام تخصص هایی که دارید را به صورت تیتر وار بنویسید
      از نوشتن موارد منفی اجتناب کنید ، به عنوان مثال از شرکت قبلی خود بد گویی نکنید ؛ اینکار دید کارفرما را نسبت به شما خراب میکند
      و همچنین ادامه متن را دنبال کنید
      موفق باشید

    1. با سلام و ادب
      ممنون دوست عزیز که وقت خود را در اختیار من و سایت مستر ویزیتور قرار دادید
      با تشکر و ارزوی موفقیت روز افزو ن برای شما

  6. با سلام و ادب.واقعا ممنون از مطالب بسیار آموزندتون.من که خیلی استفاده کردم.اطلاعات دوستان هم مفید و عالی بود.ممنون همگی

    1. با سلام و ادب
      من استخدام های زیادی را انجام دادم و به نظر من دوره آچار فرانسه خیلی وقته تمام شده هم برای مدیر هم برای کارمند
      داشتن چند کارمندی که در زمینه کار خودشان تخصصی اند بهتر از یکنفر آچار فرانسه است
      و تخصصی شدن امور این را اثبات کرده
      شما اگر از جای مدیر هم نگاه کنید وقتی یک کارمند تخصصی شما از مجموعه جدا شود جایگزینی برای او است ولی پیدا کردن کسی که تمامی کارها را انجام دهد دشوارتر و با ریسک زیادی است
      و داشتن یک تخصص امروزه کارا تر و همچنین اشتباهات کمتری رخ خواهد داد
      موفق و پیروز باشید

  7. با سلام و وخسته نباشین مطلب فوق در رابطه با روزمه کمک بزرگی در خوصوص چگونه پر کردن رزومه به ما کرد با آرزوی موفقیت شما.

  8. با درود و عرض ارادت
    ضمن تشکر از مطلب آموزنده تان
    با توجه به نوع استخدامی که یک مدیر انجام می دهد ؛ می تواند نحوه دریافت رزومه و سوابق نیز متفاوت باشد . تصور نمایید برای یک شغل اجرایی بسیار مهم می خواهیم شخصی را استخدام نماییم . بنظر بنده سنجش توانایی های شخص مورد نظر ما در بسیاری از زمینه ها در چارچوب نوشتن یک رزومه نخواهد گنجید . معتقدم در خصوص امور اجرایی ؛ سوایق قبلی آن شخص و از همه مهمتر آزمایش آن فرد به مدت کوتاه و موکول نمودن جذب او پس از موفقیت آمیز بودن آن دوره کوتاه بسیار ثمر بخش و همچنین کمترین هزینه را در پی خواهد داشت . ضمن اینکه ممکن افرادی باشند که نتوانند رزومه خوبی بنویسند ولی قابلیت های بسیار خوبی را داشته باشند و بلعکس .
    در حال حاضر بنده در خصوص استخدام افرادی که برای اجرا ی امورات عملیاتی و اجرایی نیاز داریم از همین شیوه استفاده نموده و نتیجه مناسبی را نیز دریافت نموده ایم . همچنین می توان افراد را برای انجام اموراتی که می خواهیم در حین کار نیز آموزش داده و توانایی های بالقوه آنان را به بالفعل تبدیل نماییم .
    با سپاس فراوان

  9. عرض ادب خدمت دوستان و همچنین خسته نباشید عرض میکنم به دوست نازنین سرکارخانم فرجی،اطلاعات رزومه جالب بودن و برای من تازگی داشتن،چون به علت بودن بند پ که آقای مهرکام هم فرمودن،اعتقادی به پرکردنش ندارم.ولی حالا متوجه شدم رزومه باید به چه شکل و فرمی پرشود.ممنونم اززحماتتون.

  10. رزومه خلاصه ای ار تجربیات کاری ، سوابق تحصیلی و مهارتهای فردی شخص جویای کار بوده و کارفرمایان قبل از مصاحبه حضوری با بررسی رزومه افراد مناسب را غربال می نمایند . بنابراین رزومه فرد باید مختصر مفید و تاثیر گذار بوده و از شرح طولانی و ذکر موضوعات مختلف و یا تکراری در آن خودداری شود. همچنین نباید اطلاعات غلط و بیهوده در آن عنوان شود. تهیه رزومه بصورت تایپ شده بهتر می باشد و از فونت مناسب و حاشیه بندی مناسب باید استفاده شود. همچنین ذکر برخی موارد مانند آدرس محل سکونت ، میزان حقوق ویا ارسال عکس ضروری نبوده و بهتر است در ملاقات حضوری عنوان شود.
    خلاصه اینکه یک روزمه مناسب عامل مهمی درجذب ذهنیت کارفرما و نهایتا دستیابی به شغل مورد نظر می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *