سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
رزومه

oie_tfzlyN1cHyvA-compressed

در ادامه پست قبلی به ذکر مواردی که نباید در رزومه خود بیاوریم خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

  • کلمات واضح و بی فایده

واقعا استفاده ار کلماتی مثل تلفن همراه جلو شماره ای که مشخص است شماره تلفن همراه شما است کاری نابخردانه است.همان طور که نوشتن ایمیل  جلوی آدرس ایمیل کاری ابتدایی و کودکانه است.

  • استفاده از جدول و تصویر و پاورقی

استفاده از موارد فانتزی در رزومه ممکن است مدیر را به این فکر بیندازد که «نمیشد این کار را نکرد؟» البته همان طور که استفاده از طرح ها ی خاص می تواند چشم گیر باشد و توانمندی های شما را نشان دهد، طرح ضعیف می تواند امکان خوانده شدن رزومه شما را از بین ببرد.این کار حرکت کردن بر لبه ی تیغ است و چه بهتر که این کار را نکنید.

  • اطلاعات تماس شغل فعلی

نوشتن اطلاعات تماس شرکت فعلی نه تنها اشتباه است، که خطرناک هم هست. واقعاً دوست دارید کارفرمای جدید سرکار با شما تماس گیرد؟خب چطور میخواهید سرکار در مورد کار اینده تان صحبت کنید؟ بنابراین اگر دوست ندارید بلافاصله از کار فعلی اخراج شوید، بهتر است این بخش را خالی بگذارید.

  • نام رئیس

اگر دوست ندارید با رئیستان تماس بگیرند اسم او را ننویسد. وقتی یک فرد اسم رئیسش را در رزومه میاورد یا این اسم ارزش ندارد و نمی توان به او دست پیدا کرد یا این فرد باید شخص تاثیرگذاری باشد.

  • اصطلاحات مربوط به یک شغل خاص

شرکت های مختلف معمولاً عناوین داخلی خاصی برای سیستم های دسته بندی شده انتخاب می کنند که گاهی این اسم فقط در همان شرکت مفهوم دارد.پس مطمئن باشید اصطلاحاتی که بکار میبرید همه جا معنا داشته باشد.

  • لینک های نامرتبط

گذاشتن لینک اینستاگرام، پینترست یا ادرس وبلاگی که هیچ ربطی به کار شما ندارد هیچ کمکی به رزومه شما نمیکند .افرادی که لینک شبکه اجتماعی را در رزومه خود قرار میدهند خود را در معرض خطر بزرگ رد شدن قرار میدهند. اگرچه گذاشتن لینک های مرتبط مثل صفحه لینکدین یا هر لینک مرتبط و حرفه ای دیگری در رزومه لازم است.

  • بیش از ۲۰ سال سابقه

همین که شروع کنید به نوشتن سوابق کاری ۲۰ سال پیش خودتان، علاقه مدیر استخدامی برای خواندن رزومه خود را از دست میدهید. سوابق کاری مرتبط را از ۱۵ سال پیش بنویسید تا مدیر مربوط فقط چیزی را بخواند که به آن نیاز دارد.

  • اطلاعات مربوط به حقوق

شما نباید حقوق مورد نظرتان را در رزومه بنویسید.این اطلاعات فقط مربوط به سوابق کاری و مهارت های شماست.بحث حقوق را می توانید بعداً در جریان مصاحبه انجام دهید.

  • فونت های قدیمی

از فونت Times New Roman که بیشتر فایل های ورد با آن باز میشود استفاده نکنید.یک فونت استاندارد برای رزومه خود انتخاب کنید و البته حواستان به اندازه فونت هم باشد.فوت نباید زیادی بزرگ باشد و البته باید قابل خواندن هم باشد.

  • فونت های فانتزی

فونت های فانتزی هم بسیاری را پس میزند.مردم سعی میکنند رزومه شان کلاسیک باشد.اگرچه تحقیقات نشان میدهد که خواندن فونت های کلاسیک هم گاهی دشوار است. بنابراین یک فونت ساده و شیک انتخاب کنید.

  • مبالغه

بیشترین تاثیر منفی در رزومه مربوط به اصطلاحاتی چون« بهترین در نوع خود، فعال و زرنگ، محبوب و قادر به تفکر خارج از قالب های مرسوم» است.اصطلاحاتی که کارفرمایان دوست دارند در رزومه ببینند.شامل مواردی چون «مدیریت، راه اندازی،موفقیت ها» می شود که البته این کلمات هم باید در حد اعتدال استفاده شود.

  • دلیل ترک کار

افراد جویای کار اکثراً فکر میکنند اگر توضیح بدم چرا شغل قبلی ام را ترک کردم، شاید شانسم اضافه شود. این تصور کاملاً اشتباه است.آوردن دلیل ترک کار کاملاً نامربوط است.رزومه جای نوشتن دلایل ترک کار نیست، وقت مصاحبه می توانید همه چیز را توضیح دهید.

  • آوردن معدل

وقتی شما فارغ التحصیل شده اید، اعلام معدل یا نمره هایتان کار بی معنایی است.مگر اینکه تازه فارغ التحصیل شده و هیچ سابقه کاری نداشته باشید، که در این صورت معدل بالای شما میتواند تضمینی بر کار شما باشد. اما اگر سه سال از فارغ التحصیلی شما میگذرد و معدل خوبی هم ندارید بهتر است از این بخش بگذرید.

  • عکس پرسنلی

شاید در اینده این مسئله مهم باشد، اما در حال حاضر استفاده از عکس در رزومه رایج نیست و به نظر عجیب می رسد.

  • عقاید و نه حقایق

سعی نکنید با هر صفت و کلمه ای خودتان را توصیف کنید.عباراتی مثل «من به خوبی ارتباط برقرار می کنم، یا مشتاق و منظم هستم» فقط عقیده خودتان است و دلیل نمی شود درست باشد.استخدام کنندگان می خواهند فقط حقایق را بشنوند و وقتی شما را دیدند حتماً بقیه مسائل را خودشان متوجه میشوند.

  • استخدام کوتاه مدت

اگر در شرکتی برای مدت کوتاهی مشغول به کار بودید، لازم نیست این مورد را در رزومه تان بنویسید. خصوصاً اگر شغلی را به خاطر اینکه دوست نداشتید رها کردید بهتر است اسمی از آن نیاورید.


فرجی

  • نویسنده: خانم شادی فرجی، کارشناس مدیریت بازرگانی
مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. با سلام وتشکر بابت وقتی که برای تهیه این مطلب گذاشته اید
    شما فکر نمی کنید اگر از نمونه فرم های خام رزومه که روی سایت های مختلف برای کاربران در دسترس است استفاده شود، حالت رسمی تری دارد تا اینکه یه فرد جویای کار بنا به خواست و سلیقه اش اطلاعات فردی خود را در یه فایل اکسل یا ورد بسازد؟
    چیزی که چندین بار باهاش مواجه شدم اینه که لازمه به موارد خواسته شده در رزومه بطور کامل پاسخ داده شود درغیر اینصورت رزومه عودت داده می شود برای تکمیل شدن.
    ازآن جایی که رزومه در ابتدا به دست واحد منابع انسانی میرسد ، مدیر واحد مربوطه درصورت عدم کامل بودن رزومه آن را به مدیریت تحویل نخواهد داد.
    با آرزوی موفقیت برای تمامی افراد جویای کار
    موفق و مؤید باشید

    1. با سلام و احترام
      در واقع این پست کمک میکنه تا شما در صورت استفاده ازفرم های ا ز پیش تعیین شد توانایی اصلاح داشته باشید.
      موفق باشید

  2. با سلام
    برخی از واژه ها و جملات سال ها مغز و روح آدمی را میخورند و او را از درون نابود میکنند .
    یک رزومه خوب میتواند باعث گرفتن شغل عالی شود .
    مواردی که نباید در رزومه کاری خود بنویسید
    ۱: هدف از قبول کار
    ۲: تجربیات کاری نا مربوط
    ۳ : موارد خصوصی
    ۴ : سرگرمی ها
    ۵ : سن : در صورت داشتن سن بالا
    ۶ : ضمایر شخصی
    ۷ : ایمیل غیر حرفه ای
    ۸: لغات غیر ضروری و واضح
    ۹: اطلاعات تماس شغل فعلی
    ۱۰: آدرس شبکه‌های اجتماعی نامربوط با شغل
    ۱۱: اطلاعات حقوقی
    ۱۲: فونت های غیر رایج
    ۱۳ : لغات زننده
    ۱۴: علت ترک یک شرکت یا موقعیت
    ۱۵ : معدل دبیرستان و دانشگاه در صورت داشتن معدل به غیر ۱۹ یا ۲۰

  3. اِریک هیلدِن (Eric Hilden) در سال ۲۰۱۰ نظرسنجی‌ای با موضوع رزومه ترتیب داد تا بداند کارفرمایان به کدام بخش‌های رزومه اهمیت بیشتری می‌دهند. در این نظرسنجی، بیش از ۲۰۰۰ کارفرما از طریق ایمیل مورد پرسش قرار گرفتند. نتایج نشان داد کارفرمایان به بخش‌های زیر اهمیت بیشتری می‌دهند:
    ٪۴۵ تجارب حرفه ای مرتبط
    ٪۳۵ توانمندی ها و مهارت ها
    ٪۲۵ خوانایی آسان
    ٪۱۶ دستاوردها
    ٪۱۴ املا و دستور زبان
    ٪۹ تحصیلات
    ٪۹ ویژگیهای فردی و تمایل به موفقیت
    ٪۳ اهداف روشن
    ٪۲کلمات کلیدی
    ٪۱اطلاعات تماس
    ٪۱تجارب فردی
    ٪۱مهارت های کامپیوتر

    توجه به موارد بالا و بکارگیری از این مراحل میتواند شمارا در ایجاد یک رزومه ی موفق کمک کند.

  4. یک رزومه که خوب نوشته شده باشد می تواند به گرفتن یک شغل عالی بینجامد. کارجویان با اجتناب از اصطلاحات زائد و منسوخ می‌توانند پیام‌شان را برسانند و از صف جماعت کارجویان خارج شوند و شغل بگیرند. وب‌سایت بازده: یک رزومه که خوب نوشته شده باشد می تواند به گرفتن یک شغل عالی بینجامد. کارجویان با اجتناب از اصطلاحات زائد و منسوخ می‌توانند پیام‌شان را برسانند و از صف جماعت کارجویان خارج شوند و شغل بگیرند. در این‌جا فهرستی از واژگانی آمده است که باید در رزومه‌ ها از آنها اجتناب شود.با این‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگ از نرم‌افزار رزومه‌نویسی خودکار برای اجتناب از دریافت انبوه درخواست‌های شغلی استفاده می‌کنند، ولی بارگذاری رزومه با واژه‌های منسوخ و زائد راه هوشمندانه‌ای برای جلب توجه کارفرمایان و گرفتن شغل نیست.پال مک دانلد، عضو اجرایی هیات مدیره‌‌ی موسسه‌ی کاریابی رابرت هاف می‌گوید: “تقریباً همه به خاطر استفاده از واژه‌های منسوخ در رزومه‌ی خود مرتکب اشتباه می‌شوند، ولی آدم‌های حرفه‌ای مدام توانایی مکاتبات و تهیه‌ی رزومه‌ی خود را ارزیابی می‌کنند و آن را ارتقاء می‌دهند.”به نظر ماری لورنز، مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت کریر بیلدر، یکی از مشکلات عمده‌ی استفاده از اصطلاحات و واژگان منسوخ و زائد این است که آن‌قدر استفاده شده‌اند که معنی خودشان را کلاً از دست داده‌اند.

  5. با تشکر از عنوان جالب مقاله چون همیشه میگویند چطور رزومه تنظیم کنیم ولی اشاره به نکاتی که نباید بنویسیم بسیار کارسازتر بوده و نکاتی است که از زننده بودن و رد شدن رزومه جلوگیری میکند ، البته در تکمیل نکاتی که نباید انجام دهیم چند نکته دیگر هم میتوان اضافه کرد،
    ۱ـ در توصیفات مربوط به خود از کلمه “من” استفاده نکنید.
    ۲ـ زیاد ننویسیدو رزومه بیشتر از دو صفحه نگردد
    ۳ـ از حروف اختصاصی استفاده نکنید و از پر رنگ کردن و یا کشیدن خط زیر کلمات اجتناب کنید.
    ۴ـ اگر واقعا تجربه کاری نداشته اید طرف مقابل را فریب ندهید و دروغ ننویسید و درعوض کارهایی را که داوطلبانه انجام داده اید یا کاروزی کرده اید را تحت عنوان “همکاری”بنویسید.

  6. باسلام خدمت دوستان
    یک رزومه ی خوب باید چگونه باشد؟
    ۱-در ابتدا رزومه شما باید دارای نام و مشخصات باشد که نام و مشخصات خود را باید با فونت بزرگ و استاندارد بنویسید. مشخصات شما شامل آدرس، شماره تلفن، ایمیل و… است. مشخصات باید جزء اولین چیزهایی باشد که در رزومه مینویسید.

    ۲-سعی کنید بیشتر روی زمینه هایی که در آن به کار مشغول بودید تمرکز کنید. تجربیات کاری و تمام کارهایی را که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت به آن مشغول بودید و برای شما تجربه به وجود آورده را بنویسید.

    ۳-جملاتی که باید برای نوشتن رزومه به کار ببرید حتما باید جملات ساده و روان باشند از جملات مبهم و پیچیده استفاده نکنید چون کارفرمایان مدت زمان کوتاهی را برای خواندن رزومه اختصاص میدهند بنابراین باید جملات ساده و کوتاه را به کار ببرید.

  7. با تشکر از مطلب خوبتان .
    نکته قابل توجه این مطلب حذف مطالب زاءد و خلاصه گویی است .بیشتر مطالب باید در مصاحبه بیان شود و رزومه چکیده ای از ازاطلاعات و مهارت های ما برای جلب توجه شخصی که آن را دریافت میکند باشد ،پس نیازی نیست خیلی از موارد مانند علت ترک شغل قبلی ، حقوق و… ذکر شود. ظاهر رزومه هم باید استانداد باشد و از فونت های فانتزی باید پرهیز کرد .

  8. با تشکر از مطلب مفید و کاربردی
    یک رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از شخص باشد و یکی از مهمترین مسائل در شناسنامه کـاری فرد است
    رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارتها،دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات او است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار آینده است. رزومـه هـم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولات زیاد می شـود. باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود. اگر شخص بخواهد برای چند شغل در صنعت های مختلف تـقـاضـای کـار دهد، بـهتر است رزومه های مختلف درست کرده که در هر کدام به مـهارت هــای خاص خود در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.

  9. یک رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از شخص باشد و یکی از مهمترین مسائل در شناسنامه کـاری فرد است
    رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارتها،دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات او است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار آینده است. رزومـه هـم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولات زیاد می شـود. باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود. اگر شخص بخواهد برای چند شغل در صنعت های مختلف تـقـاضـای کـار دهد، بـهتر است رزومه های مختلف درست کرده که در هر کدام به مـهارت هــای خاص خود در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *