Skip to main content

پایگاه های اطلاعاتی آنلاین، منابع اطلاعاتی بازاریابی و بازرگانی

پایگاه های اطلاعاتی آنلاین، منابع اطلاعاتی بازاریابی و بازرگانی

پژوهشگران بازاریابی می توانند با ورود به شبکه پایگاههای اینترنتی، اطلاعات بازاریابی را جمع آوری نمایند و این پایگاهها می توانند به عنوان منبع تامین کننده اطلاعات دست دوم مورد استفاده قرار گیرند. تقریباً برای هرنوع نیاز بازاریابی، پایگاههای اطلاعاتی مخصوص به آن در شبکه های رایانه ای و اینترنتی وجود دارد. پایگاههای اطلاعاتی شناخته شده مانند ” کامپوسرو، دیالوگ ولکسیز- نکسیز ” انبوهی از اطلاعات ارزشمند ارائه می کنند که بازاریابها می توانند جهت بررسی و تصمیم گیری از آنها استفاده کنند. برای مثال دیالوگ یکی از مهم‌ترین پایگهای اطلاعاتی پیوسته اطلاق می‌گردد که خدمات خود را در مقیاس بین‌المللی ارائه می‌دهد. دیالوگ در لغت به‌معنای گفت‌وگو است و در اینجا، منظور گفت‌وگو میان کاربر و رایانه است و طوری طراحی شده که افزون بر برنامه‌نویسان، دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند

پایگاه های اطلاعاتی آنلاین، منابع اطلاعاتی بازاریابی و بازرگانی

در شبکه اینترنت تعداد زیادی پایگاه اطلاعاتی، منابع اطلاعات دست دوم در زمینه بازاریابی ارائه می کنند و بسیاری از این اطلاعات مجانی است. علاوه بر پایگاههای شبکه ای که اطلاعات بازاریابی و بازرگانی را بصورت مجانی ارائه می کنند ، پایگاههای دیگری هم وجود دارد که این اطلاعات را در ازای دریافت مبلغی ارائه می نمایند. تقریباً همه انجمنهای صنفی، نهادهای دولتی، نشریه های تجاری و رسانه های خبری می توانند با مراجعه به پایگاه های شبکه ای اطلاعات بسیار ارزشمند و طبقه بندی شده در باره محصولات و شرکتها بدست آورند.

البته اطلاعات دست دوم دارای نقاط قوت و ضعف  نیز می باشد.

  • معمولاً اطلاعات دست دوم (در مقایسه با اطلاعات دست اول) را میتوان با سرعت بیشتر و هزینه کمتری بدست آورد .
  • جمع آوری اطلاعات دست اول چندین هفته یا چندین ماه طول خواهد کشید و دارای هزینه بالایی می باشد .
  • اطلاعات دست دوم را می توان بدست آورد ولی نمیتوان جمع آوری کرد.( جمع آوری این اطلاعات بسیار پر هزینه و یا به هیج وجه میسر نمی باشد )
  • گاهی داده های دست دوم مساله هایی را بوجود می آورد که شاید اطلاعات مورد نیاز وجود نداشته باشد
  • برای تحقیق، داده های دست دوم اهمیت زیادی دارنند و می توان بدان وسیله مسائل را شناسایی و هدف های تحقیق را تعیین کرد ولی در بسیاری از موارد شرکت باید داده های درجه اول را هم جمع آوری کند.

ماخذ : کتاب اصول بازاریابی  (فیلیپ کاتلر- گری آرمسترانگ) – ترچمه دکتر علی پارسائیان

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!