سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی

پژوهشگران بازاريابي مي توانند با ورود به شبكه پايگاههای اینترنتی، اطلاعات بازاريابي را جمع آوري نمايند و اين پايگاهها مي توانند به عنوان منبع تامين كننده اطلاعات دست دوم مورد استفاده قرار گيرند. تقريباً براي هرنوع نياز بازاريابي، پايگاههاي اطلاعاتي مخصوص به آن در شبكه هاي رايانه اي و اينترنتي وجود دارد. پايگاههاي اطلاعاتي شناخته شده مانند ” كامپوسرو، ديالوگ ولكسيز- نكسيز ” انبوهي از اطلاعات ارزشمند ارائه مي كنند كه بازاريابها مي توانند جهت بررسي و تصميم گيري از آنها استفاده كنند. براي مثال ديالوگ يكي از مهم‌ترين پايگهاي اطلاعاتي پيوسته اطلاق مي‌گردد كه خدمات خود را در مقياس بين‌المللي ارائه مي‌دهد. ديالوگ در لغت به‌معناي گفت‌وگو است و در اينجا، منظور گفت‌وگو ميان كاربر و رايانه است و طوري طراحي شده كه افزون بر برنامه‌نويسان، ديگران هم بتوانند از آن استفاده كنند

پايگاه های اطلاعاتي آنلاين، منابع اطلاعاتي بازاریابی و بازرگانی

در شبكه اينترنت تعداد زيادي پايگاه اطلاعاتي، منابع اطلاعات دست دوم در زمینه بازاریابی ارائه مي كنند و بسياري از اين اطلاعات مجاني است. علاوه بر پايگاههاي شبكه اي كه اطلاعات بازاریابی و بازرگاني را بصورت مجاني ارائه مي كنند ، پايگاههاي ديگري هم وجود دارد كه اين اطلاعات را در ازاي دریافت مبلغي ارائه مي نمايند. تقريباً همه انجمنهاي صنفي، نهادهاي دولتي، نشريه هاي تجاري و رسانه هاي خبري مي توانند با مراجعه به پايگاه هاي شبكه اي اطلاعات بسيار ارزشمند و طبقه بندي شده در باره محصولات و شركتها بدست آورند.

البته اطلاعات دست دوم داراي نقاط قوت و ضعف  نيز مي باشد.

  • معمولاً اطلاعات دست دوم (در مقايسه با اطلاعات دست اول) را ميتوان با سرعت بيشتر و هزينه كمتري بدست آورد .
  • جمع آوري اطلاعات دست اول چندين هفته يا چندين ماه طول خواهد كشيد و داراي هزينه بالايي مي باشد .
  • اطلاعات دست دوم را مي توان بدست آورد ولي نميتوان جمع آوري كرد.( جمع آوري اين اطلاعات بسيار پر هزينه و يا به هيج وجه ميسر نمي باشد )
  • گاهي داده هاي دست دوم مساله هايي را بوجود مي آورد كه شايد اطلاعات مورد نياز وجود نداشته باشد
  • براي تحقيق، داده هاي دست دوم اهميت زيادي دارنند و مي توان بدان وسيله مسائل را شناسايي و هدف هاي تحقيق را تعيين كرد ولي در بسياري از موارد شركت بايد داده هاي درجه اول را هم جمع آوري كند.

ماخذ : كتاب اصول بازاريابي  (فيليپ كاتلر- گري آرمسترانگ) – ترچمه دكتر علي پارسائيان

تهیه کننده :تیم تدوین محتوا


ممکن است به مقالات زیر علاقمند باشید :
  • شش دلیل حیاتی برای بازاریابی از طریق وب سایت

  • کلید های طلایی در تجارت الکترونیک

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. با سلام
    جمع اوری اطلاعات دسته دوم در بازایابی فرایندی می تواند باشد برای رسید ن به اطاعات جامع و کامل در بازایابی
    ممنون از مطالب زیباتون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *