سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

AIDA یک کلمه ترکیبی است که در تبلیغ و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این کلمه ترکیبی از یک لیست اتفاق  می باشد که وقتی خریدار با یک تبلیغ روبرو می شود، این لیست برایش پدیدار می گردد:

A: توجه(آگاهی): جذب کردن توجه مشتری

I: ایجاد هیجان در مشتری

D: میل: متقاعد کردن مشتری و یا ایجاد میل و خواستن آن خدمت یا کالا در مشتری، یعنی باید مطمئن شد که با این کالا یا خدمت تمامی نیازش برطرف خواهد شد.

A: عمل: تمامی اعمال بالا باید منتهی شوند در عمل که همان خرید کردن می باشد.

معنی کلمه AIDA در بازاریابی چیست….؟

استفاده کردن از مجموعه همانند بالا، ایجاد درک عمومی را سبب می شود تا شخص هدف و بازاریابی مؤثر را بشناسد.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -417

AIDA  یک نمونه تاریخی می باشد که در زمان حال نیز در روش های  تبلیغاتی مؤثر است.

این واژه و دیدگاه عمومی درباره روش تبلیغ آمریکایی و فروش پیشگام می باشد. (E.ST.ELMO LEWIS) (نام یک شخص می باشد) این شخص در یکی از نوشته هایش درباره تبلیغ اشاره کرده است که حداقل باید سه اصل از موارد  بالا با تبلیغ مطابقت داشته باشد.

“مأموریت یک آگهی بازرگانی جذب مخاطب و همچنین به چشم آمدن است  که وی را مجبور به خواندن آن بکند، سپس آن را هیجان زده بکند که او با هیجان بخواهد به خواندن آگهی ادامه دهد و سپس او را متقاعد کند که هر چیز در آن آگهی تبلیغاتی خوانده است باور کردنی است. اگر یک آگهی بازرگانی شامل این سه خصوصیت موفق باشد آن یک آگهی پیروزمندانه خواهد بود.”

بر اساس گفته ی F.G.LOOLSEN، lewis بحث  خود را در مورد کپی اصول و فرمول بندی آن با بیان جلب توجه و بیداری هیجان و ساختن اعتماد، توسعه داد. در حقیقت، فرمول با این سه مرحله در نهم فوریه سال ۱۸۹۸ شکل گرفت « مأموریت یک آگهی بازرگانی، فروش کالا می باشد و برای انجام این امر، آگهی باید جلب توجه کند. البته، جلب توجه یک جز کوچک کمکی است. اطلاعیه باید شامل این موضوع ها نیز باشد: متقاعد کردن بعد از جلب توجه خریدار.»

اهمیت جلب و جذب توجه خریدار در یک آگهی تبلیغاتی، این قدر حائز اهمیت است که در کتاب راهنمای تبلیغ کننده ها نیز به عنوان یک نکته راهنمایی کننده بیان شده است. اولین کلمه معمولا با حروف درشت تایپ می شود که بیشتر به چشم بیاید و  بسیار مهم است که توجه اولین خواننده را به دست بیاورد و مخاطب خود را پیدا کند و آن ها را به خواندن ادامه مطالب تشویق کند.

شخص بعدی که در باب این موضوع از lewis  پیشروتر بود joseph addison Richard
(۱۹۲۸-۱۸۵۹) بود وی یک دفتر تبلیغاتی در شهر نیویورک داشت که باعث موفقیت پدر خود در امر تبلیغ نیز بود و آن ها دارای موفق ترین آژانس تبلیغاتی در ایالت متحده آمریکا شدند. ریچارد برای تجارت خود نیز یک آگهی تبلیغاتی نوشته بود که شامل همه موارد AIDA بود، البته وی نظم این سلسله مراتب را رعایت نکرده بود و به این گونه موارد را نوشته بود:

«چگونه با مطالب ارائه شده در آگهی، جلب توجه کنید: و چطور این حس جلب توجه را بیدار نگه داریم تا اخبار خود را کامل بیان کنیم، و چگونه حس حقیقت و اعتماد را در آگهی و آنچه می گوییم القا کنیم و ذائقه را تا بیان مطالب بعدی تازه نگه داریم و حس اعتماد را قویتر کنیم تا به خرید منتهی شود و چگونه همه آن ها را انجام دهیم که منسجم باشند که آگهی همانند یک خبر تجاری جلوه کند و این تجارت من است.»

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -418

در بین سال های ۱۸۹۹دسامبر و فوریه ۱۹۰۰ شرکت جاروبرقی BISSLE یک مسابقه نوشتن آگهی ترتیب داد.FRADE MACEY که مدیر شرکت بزرگ خود بود در شهر میشیگان و به عنوان یک کارشناس تبلیغ در آن زمان شناخته شده بود و در این رقابت به عنوان آزمایش کردن خود، شرکت کرد که در نهایت در امر تبلیغ به موارد زیر رسید:

“اول، آگهی بازرگانی باید جلب توجه کند. دوم، جلب توجه باید به ایجاد هیجان و انگیزه منتهی شود. سوم، داشتن هیجان باید میل به خرید کردن  را ایجاد کند .چهارم، ایجاد میل خرید باید منتهی به تصمیم گیری شود.”

(AIDA)یک کلمه کلیدی است که برای ارتقا مراحل چهارگانه پیشرفته بازاریابی مفید است این واژه یکی از اجزای ارتباطی بین احتیاج مشتری و تصمیم بازایابی سازمان ها است.


تهیه کننده : مرضیه بابایی

مطلب قبلیمطلب بعدی

2 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از سرکار خانم بابایی
    متن خوبتون باعث شد تا چند نکته به ذهن من برسه و شاید خالی از لطف نباشه
    ۱ در بعضی از کتاب های حوزه تبلیغات A اول AIDA را attention می نویسند
    ۲ دیوید آگیلوی رو خیلی ها به اسم پدر تبلیغات می شناسند که تعدادی کتاب هم در این حوزه داشته و در ایران هم ترجمه شده اند از جمله : اعترافات یک تبلیغاتچی
    ۳ او زمانی میخواست کسی را مثال بزند که هیچ وقت برای شروع در کاری دیر نیست، خودش را مثال میزد چون در سن ۳۸ سالگی وارد این صنعت شده بوذ
    ارادتمند حمیدرضا فیضی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *