توزیع مویرگی

در دهه های ۵۰ و قبل از آن کارخانه ها و شرکتهای تولیدی محصولات تولیدی خود را از طریق  بنکداری و عمده فروشی و یا توسط نمایندگان آنها به مشتریان خود عرضه می نمودند . بتدریج که تعداد مشتریان و پراکندگی آن بیشتر و بیشتر شد؛ دیگر بحث بنکداری و نمایندگی پوشش لازم را برای توزیع کالا در بر نداشت و مسئله توزیع مویرگی مطرح گردید . شایان ذکر است که دانش بازاریابی نیز با روند رو به جلوی خود سبب گردید تا توزیع مویرگی به کمک و یاری شرکت های تولید کننده بیاید.

شرکت های پخش با استخدام فروشندگان و ویزیتورها و آموزش آنها به بازاریابی محصولات پرداخته و ناوگان پخش و توزیع وظیفه توزیع کالا و رساندن خدمات به مشتریان را بر عهده گرفتند . توزیع مویرگی سبب گردید تا کالا بصورت مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه و دلالی به دست آخرین زنجیره توزع که همان مغازه دارها و فروشگاههای بزرگ است برسد.

در بحث توزیع و پخش مویرگی این مسئله که ویزیتورها و فروشندگان بصورت مستمر و منظم به مغازه داران و فروشگاهها مراجعه نمایند بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. بدون تردید مشتریان باید در فواصل زمانی منظم با ویزیتورها و کارشناسان فروش ملاقات کرده و سفارشات خود را ارائه نمایند. کنترل این مهم برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه ای را طلب می نماید.

مسئله مسیر بندی؛ ضرورتی بود که در این خصوص مطرح شده است . مسیر بندی فروشندگان سبب حضور فعال در بازار شده و یکی از ابزار کنترلی برای شرکتهای توزیع و فروش بوده که کمک شایانی را برای بالا بردن سرعت دسترسی مشتریان هدف به کالا و محصولات را در پی  خواهد داشت. از مهمترین مزیت های مسیر بندی فروش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل فروشندگان

فروشندگان اغلب زمان و ساعات کاری خود را در خارج از سازمان بسر می برند و وظیفه کنترل آنان به عهده سرپرستان و مسئولین فروش می باشد . مسیربندی فروش سبب می گردد تا سرپرستان فروش بتوانند براحتی حضور فروشندگان خود در مسیرهای تعیین شده  را متوجه شده  و همچنین بدانند که فروشنده در لحظه در چه قسمتی از مسیر تعیین شده قرار دارد و نکته مهم اینکه چه سفارشهایی را در مسیر تعیین شده ثبت و دریافت نموده است.

  • ایجاد اعتماد در مشتریان

مشتریان توقع دارند که محصولات و کالاهای مورد نظرشان  به موقع در اختیار آنها  قرار گیرد . تحویل به موقع و به اندازه کالا برای مشتری بسیار با اهمیت است و زمانی که به این درجه از اعتماد برسند که کالای مورد نیاز او در فواصل زمانی منظم و برنامه ریزی شده در اختیار او قرار خواهد گرفت؛ میزان وفاداری او نیز به خرید محصولات و کالاهای شرکت بیشتر از پیش خواهد بود.

  • سهولت توزیع کالا

با ایجاد یک برنامه منظم و تدوین شده در خصوص مسیربندی فروش و دریافت سفارشات در این چارچوب ؛ کار تیم توزیع کالا نیز با سهولت بیشتری انجام می پذیرد . آنان می دانند که در روزهای پیش رو باید به چه مسیرهایی مراجعه نمایند و با چه افرادی روبرو خواهند شد و این در ایجاد نظم بهتر به تیم توزیع کالا کمک شایانی خواهد نمود.

  • بالا رفتن سطح اطلاعات 

در مسیر بندی فروش حدود حجم خرید بازار در مناطق مختلف مشخص شده و مشکلات و موانع موجود در خصوص ارائه خدمات لازم در مناطق مختلف با سهولت بیشتری بر طرف خواهد شد . همچنین ظرفیت های خالی که در گذشته بوده است نیز شناسایی شده و قسمتهایی از شهر که تا کنون سرویس داده نمی شده ؛ مشخص  و امکان سرویس دهی به آنان فراهم می گردد. مشتریان در همه مسیرها یک درجه و گرید مشخصی داشته و با اطلاعاتی که از سوی فروشندگان و ارسال سفارشات صورت می پذیرد میزان گرید مشتریان واضح و روشن خواهد  شد  و سطح بندی مشتریان در مناطق مختلف بدست خواهد آمد.

 مدتهاست تاریخ انقضای بازاریابی سنتی گذشته است.


نویسنده: آقای مجید جعفرزاده

مطلب قبلیمطلب بعدی

10 دیدگاه

  1. با سلام و خدا قوت…
    از خواندن مطلب تخصصی شما لذت بردیم به خصوص قسمت مسیر بندی فروش فوق العاده بود مختصر و مفید…در بخش پایانی نیز جمله کلیدی زیبایی را به کار برده اید:
    *مدتهاست تاریخ انقضای بازاریابی سنتی گذشته است*
    پاینده باشید.

  2. با سلام و عرض ادب
    مطالب بسیار آموزنده بود و امیدوارم بخشی از صنف های که هنوز سنتی کار می کنند هم رو به یک بازاریابی متعادل تر و مدرن تر بیاورند
    با سپاس فراوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *