در مطلب های قبلی سایت مستر ویزیتور به بررسی بازاریابی اینترنتی،الکترونیکی،تحت وب و یا آنلاین  و  تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی پرداختیم در این مطلب تلاش می کنیم تا مزایای کسب و کار الکترونیک در بازاریابی را بیان کنیم.

مزایای کسب و کار الکترونیک در بازاریابی

مزایای کسب و کار الکترونیک را می‌توان به دو دسته مزایای محسوس و مزایای نامحسوس تقسیم نمود. از ویژگی ‌های محسوس کسب و کار الکترونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش فروش و درنتیجه افزایش درآمد از طریق محصول های جدید، بازار های جدید، تکرار خرید مشتریان فعلی و همچنین خرید های موازی.
  2. کاهش هزینه‌ های بازاریابی از طریق صرفه‌جویی در زمان، فروش بهنگام و کاهش هزینه‌ های ارتباط بازار و توزیع.
  1. کاهش هزینه زنجیره ارزش از طریق کاهش موجودی انبار، افزایش رقابت در میان عرضه‌کنندگان، دوره زمانی کوتاه‌تر در ارائه تقاضا، کاهش هزینه ‌های اجرایی ناشی از فرآیند های تجاری روتین مانند کارمندیابی.

ازجمله مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. بهبود وجهه شرکت: به‌طور مثال کارخانه ‌ای که از طریق وب‌ سایت خود به بازاریابی و فروش محصول هایی می‌پردازد، در واقع وجهه سیستمم بازاریابی و فروش شرکت را در وب افزایش می‌ دهد.
  2. ارتقای برند: شرکتی که از طریق فناوری اطلاعات به معرفی و عرضه فعالیت و خدمات اهتمام می ورزد تلاشی غیر مستقیم برای برند خود در رسانه اینترنت خواهد داشت که جای تأمل دارد.
  3. برآورد انتظار های مشتری: انتظار های مشتری از طریق یک پورتال الکترونیکی ۲۴ ساعته که می‌تواند مالتی مدیا و هوشمند نیز باشد، برآورده می ‌شود.
  4. چرخه حیات تولید محصول سریع‌تر: وقتی از طریق ICT بتوان چرخه تولید محصول ها را هدایت و تسریع کرد، بهره ‌وری نیروی کار ارتقا یافته و ارزش ‌افزوده فرآیند تولید افزایش می ‌یابد.
  5. بهبود خدمت‌رسانی به مشتریان دوردست: شاخص‌ترین قابلیت کسب و کار الکترونیک توجه به طیف گسترده ‌ای از مخاطبان هدف در سرتاسر نقاط جهان است. اگر همین سیستم بازاریابی و اطلاع ‌رسانی بخواهد  رفتاری سنتی داشته باشد میلیون‌ ها دلار هزینه نیز کفایت نمی‌ کند.
  6. یادگیری برای آینده: کسب و کار الکترونیک، یک سازمان یادگیرنده دیجیتالی است که فرصت‌ ها و تجربه های ارزنده‌ ای را می‌ توان با هزینه ‌ای کم در قیاس با محیط سنتی و غیر مجازی، در اختیار داشته باشد.
  7. ارتباط های بازاریابی سریع‌تر: تسریع ارتباطات بازاریابی و پاسخگوتر شامل ارتباط های شخصی و فردبه‌فرد، از مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی به شمار می‌ آید.
  8. شناسایی شرکای تجاری جدید: شناسایی شرکای جدید و پشتیبانی از شرکای تجاری موجود شرکت، ازجمله مهم‌ترین مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی به شمار می ‌آید.
  9. مدیریت بهتر اطلاعات: از طریق کسب و کار مبتنی بر ICT همه‌چیز قابل‌طبقه‌بندی سیستماتیک و بررسی هوشمندانه است. از طریق نرم‌افزار های هوشمند می ‌توان به جمع ‌آوری اطلاعات مشتریان بر اساس نوع محصول ها و خدمات پرداخت و بر اساس تعریف ها و توابع مشخص، نسبت به ارتباط هدفمند با جامعه مخاطبان روی آورد.
  10. دریافت بازخورد از مشتری: افزایش امکان دریافت بازخورد از مشتری، بارزترین کارکرد مزایای کسب و کار الکترونیکی است. از طریق فیدبک مداری سریع از طریق کسب و کار الکترونیک در کمتر از چند ساعت می ‌توانید با مخاطب تماس برقرار کرده و سرویس خاص خود را بر اساس نیاز وی به او ارائه دهید.

در مطلب های بعدی در تلاش هستیم  شما را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم.


تهیه کننده : سرکار خانم منیره عابدی

مطلب قبلیمطلب بعدی

33 دیدگاه

  1. یکی از تحولات بزرگ در دنیای مدرن انقلاب صنعتی بوده که دگرگونی های وسیعی در کلیه زمینه هاایچاد کرد اعم از تغییرات اقتصادی اجتماعی ،فرهنگی و تکنولوژیکی پس از آن انقلاب الکترونیکی تحولات بزرگتر ی وگسترده تر سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد نموده که یکی از مظاهر بارز آن تحولات شگرف در کسب وکار می باشد . از ویژگی های انفلاب الکترونیک فشردگی فضا و زمان وسرعت سرسام آور فرایندهای جاری که اا تبلور پارادایم یا انگاره پست مدرنیزم را خلق کرده است. در این مفاله مزایای محسوس و نامحسوس کسب وکار الکترونیک بخوبی و بوضوح ترسیم شده و چیزی از قلم نیافتاده ، شاید یکی دیگر از مزایای نهفته ویا نامحسوس مهمی که مجال ذکر آن نبوده ایجاد انگیزه و نگرش کاری و عملکردی مشتریان داخلی ( کارکنان و کارمندان بنگاه های تجاری در سطوح مختلف اداری و عملیاتی بوده که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

  2. البته این موضوع هنوز برای افراد سن بالا وقدیمی جا نیافتاده ونمیتوان برای آنها آموزش لازم را داد ولی در کل باعث هدر رفتن وقت نمیشود ولی باعث کم تحرکی مردم خواهد شد که سلامت مردم به خطر خواهد افتاد

  3. توضیحات عالی و کافی بود.
    از دید دیگه ای که میشه به کسب و کار الکترونیکی نگاه کرد اینکه میتواند برای کسایی که بنا به دلایلی نمیتوانند بیرون از منزل به فعالیت کاری بپردازند و یا مشکلات جسمی دارن ایجاد شغل و درامد کرد.

  4. کسب و کار الکترونیک در بازاریابی :
    مزایای کسب و کار الکترونیک در بازاریابی شامل دو دسته می باشد : مزایای محسوس و مزایای نامحسوس
    مزایای محسوس مانند افزایش فروش و کاهش هزینه ها .
    مزایای نامحسوس که بیشتر هستند مانند بهبود وجه شرکت ، ارتقای برند ،برآورد انتظارهای مشتری ، یادگیری برای آینده و … .

  5. با سلام
    شاید همواره این سوال در ذهن یک فرد عادی ایجاد شود که چرا به سمت فضایی میرویم که شناخت کمی از آن داریم و امنیت و آسودگی در آن حس نمیکنیم ?
    برای پاسخ به چنین سوالی می توان گفت در کنار توسعه تکنولوژی و دستاوردهای روزمره بایستی زمینه حرکت را ایجاد کنیم تا بتوانیم از حداکثر پتانسیل موجود در این فضا استفاده کنیم و شاید بتوان حداقل مزایای استفاده را اینگونه برشمرد
    ۱: نزدیک شدن ارتباطات
    ۲: دستیابی به بازارهای هدف
    ۳: افزایش فروش
    ۴: کاهش آلودگی و…

  6. با این سرعتی که جامعه به سمت پیشرفت در تکنولوژی و استفاده بیشتر از فضاهای مجازی در حال حرکت هست
    تجارت الکترونیکی بسیار پر کار تر و مهمتر جلوه کرده.
    ولی زمینه های بازاریابی سنتی داره به شدت تحت تاثیر قرار میگیره.چاره ای نیست و فکر میکنم برای دوام باید هر چه زودتر وارت تجارت اکترونیکی شد

  7. مزایای کسب و کار الکترونیکی عبارتند از: نزدیک شدن ارتباطات؛ دستیابی به بازارهای جدید؛ افزایش میزان فروش و سود؛ حذف هزینه هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ؛ کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی؛ بهبود مدیــریت بر روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان؛ کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام.

  8. کسب و کار الکترونیکی راحت و بصرفه و خیلی خوب است اما باید به خیلی مسائل مختلف از جمله مسائل زیرساختی و فنی و امکانات موجود توجه داشت که بتوان از آن بهره کافی رو برد و استفاده لازم را داشت
    البته باید به این موضوع هم توجه داشت که کسب و کار الکترونیکی نیاز به آشنایی اولیه به این سیستم را هم داشت

  9. از جمله مزایای کسب‌وکار الکترونیکی در بازاریابی این است که به سازمان کمک می‌کند تا سازمان به اهداف مطلوب خود در حوزه بازاریابی دست پیدا کند و اینکه این نوع کسب و کار جذابیت زیادی برای افراد دارد و هیچ محدوده ومرزی هم وجود ندارد یک رقابت جهانی خواهد بود و شرکت‌ها در این محیط با رقبایی از هر اندازه وهر امکاناتی روبرو هستند واینکه از جمله مزایای دیگر این نوع کسب و کار در دسترس بودن ۲۴ ساعته و همه روزه وهمه ساله بودن آن است، برقراری ارتباط وتعاملات با سایر افراد است، امکان توزیع آنی و سریع با هزینه های اندک، قابلیت امکان وپاسخگو یی سریع، هم از طرف مشتریان و هم بازاریابان وجود دارد،استفاده از رسانه الکترونیکی برای کسب‌وکار به مصرف کنندگان فرصت جست و جو و خرید محصولات وخدمات را به شکل ساده‌تری میدهد.

  10. شرکتها از اینترنت برای خدمت‌دهی به مشتریان نیز استفاده می‌کنند. داشتن مشخصات محصولات، پشتیبانی فنی و دیگر اطلاعات به صورت Online نه تنها باعث صرفه‌جویی از طریق فارغ شدن کارمندان بخش خدمات مشتریان از پاسخگویی به سوالات پیچیده و روابط با مشتری می‌گردد، بلکه باعث می‌شود مشتریان راضی‌تر باشند. علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، شرکتهایی که از اینترنت برای خدمت مشتریان استفاده می‌کنند ادعا می‌کنند که از طریق انجام سفارشات و پشتیبانی فنی Online صرفه‌جویی زیادی انجام شده است.

  11. در تجارت الکترونیک با وجود مزایای اشاره شده در این مقاله و همچنین استفاده بسیار مفید در امور پشتیبانی و پس از فروش، باید به چند نکته برای موفق بودن در آن بخصوص در مرحله شروع تجارت توجه داشت :
    ۱ـ نوع کالای عرضه شده بسیار مهم می باشد زیرا میزان شناخت فیزیکی قبلی مصرف کننده از کالا تاثیر بسزایی در خرید خواهد داشت (به استثنای نرم افزار و خدمات)، مثلا در مورد خرید یک موبایل ، افراد با مراجعه به نمایندگی ها و بورس موبایل از نزدیک مدل های مختلف را لمس و مشاهده میکنند و سپس در سایت هایی مانند دیجی کالا به مقایسه اطلاعات و انتخاب مدل دلخواه با توجه به شرایط قیمت و خدمات آن میپردازند . لذا این شناخت فیزیکی قبل از خرید مستلزم این می باشد که معمولا کالای بورسی برای این تجارت انتخاب گردد تا شناخت خریدار قبلا ازطریق بازار فیزیکی حاصل شده باشد مثلا در مورد فروش اینترنتی عطر، برای استشمام و تست آن ،خریدار یا باید شناخت قبلی داشته باشد یا برای وی نمونه ارسال گردد آنهم تنها ،برای انتخاب یک عطر بین چندین عطر که پیچیدگی ها و هزینه خاص خود را خواهد داشت.
    ۲ـ در خرید اینترنتی مخصوصا در شروع تجارت ، رقابت بسیار سخت تر خواهد بود و تعداد رقبا هم به خاطر ورود آسان به این تجارت زیاد است. لذا عامل جذابیت بیشتر مربوط به قیمت است وخریدار ، با یک کلیک ساده میتواند انصراف و وارد سایت دیگری گردد و فروشنده اختیار کمتری دارد. درحالیکه در ورود و خروج مشتریان در مغازه ها و بازار احتمال خرید و درگیر بودن مشتری بیشتر است. و علیرغم صرفه جویی در حذف هزینه های مکان فیزیکی در تجارت الکترونیک ،ولی در عوض قدرت عوامل فیزیکی محیط مغازه و بازاریابی روانی رو در رو توسط فروشنده حذف میگردد اما ناگفته نماند اگر تجارت الکترونیک موفق به ادامه حیات و گذر از مرحله آغازی گردد. تعداد مشتری و بازدید در فضای مجازی بیشتر خواهد بود و سرعت خرید بالا است.

  12. در بازار امروز هر برند و شرکتی با تعبیه درگاه اینترنتی میتواند سود خوبی را به جیب بزند هر چه جلوتر میرویم مردم تمایل استفاده از اینترنت را نسبت به خرید حضوری ترجیه میدهند این نوع کسب هم به نفع برند و بیزنس است به طوریکه دیگر نیاز به هزینه کردن برای انبار و یا شعبه های مختلف در سطح شهر نیست یا برای بعضی اصناف نیاز به انها کمتر است بهترین نمونه برای این مثال دو غول تجاری است به نام های snap و digikala

  13. کسب و کار الکترونیک در بازاریابی باعث افزایش فروش و در آمدها ، کاهش هزینه ها، بهبود وجهه سیستم بازاریابی و فروش شرکت در وب ، ارتقای برند شرکت، برآورد انتظارهای مشتری از طریق یک پورتال ۲۴ ساعته،تسریع چرخه تولید، خدمات رسانی به مشتریان در سرتاسر جهان، یادگیری برای آینده با هزینه کمتر، تسریع ارتباطات بازاریابی و پاسخگوتر، شناسایی شرکای جدید، مدیریت بهتر و افزایش دریافت بازخورد از مشتری می باشد.

  14. در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اینترنت در راس کار اکثر افراد قرار گرفته است و تقریبا خرید اینترنتی بین همه جا افتاده است.
    شرکت ها از طریق شبکه های اینترنتی به تبلیغ محصول خود بپردازند و باعث ارتقا برند خود باشند و از ان جایی که تبلیغات نقش مهمی در بازار ایفا میکند و بعضی فروش ها بدون وجود شرکت یا فروشگاه ملموس و فقط و فقط با استفاده از شرکت اینترنتی صورت میگیر د تبلیغات میتواند نقش مهمی داشته باشد
    با وجود مزایایی که برای کسب و کار الکترونیکی در مقاله بالا اشاره شد با این وجود فروش اینترنتی برای همه اجناس مناسب نیس. چون هنوز مردم ما برای خرید حضوری علاقه نشان میدهند به این دلیل که میتواننداجناس را لمس کنند. مثال بارز ان پوشاک است چون سایز پوشاک از هر برند متفاوت است به علاوه مشتری باید از جنس، اندازه، طرح اطمینان حاصل کند. به همین دلیل همچنان فروشگاه های زیادی با ویترین های متنوع از پوشاک در خیابان مشاهده میکنیم
    از مزایای فروش اینترنتی برای سرمایه گذاران میتوان به کاهش هزینه انبارداری حذف واسطه و مالیات و….. اشاره کرد
    و مزایا ی خرید اینترنتی برای خریدار میتوان صرفه جویی در وقت و هزینه حمل ونقل و.. اشاره کرد.

  15. هر چند که میگویند گفتگوی رودررو و به اصطلاح فیس تو فیس تاثیرات زیادی دارد و نفوذ کلام گوینده در شنونده تاثیرات بیشتری دارد اما در عصر تکنولوژی امروزی که مدیریت زمان حرف اول را میزند تجارت الکترونیک مزایای بیشتری نسبت به روش های قدیمی دارد‌.که اولین مزیت آن همان‌ صرفه جویی در زمان و جلوگیری از جابجایی از مکانی به مکان دیگر است.

  16. كسب و كار الكترونيك تعاريف متعددي دارد كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:
    -كسب و كار الكترونيك وسيله اي كه مسير رسيدن بنگاهها به بازار را هموار مي سازد.
    – كسب و كار الكترونيك وسيله اي است كه به استفاده كنندگان آن امكان رسيدن به مشتريان موثر و كارآمد را فراهم مي سازد؛
    – كسب و كار الكترونيك توانايي هدايت تجارت از طريق شبكه هاي الكترونيك نظير اينترنت و شبكه جهاني است.
    و از مزایای آن:نزديك شدن ارتباطات؛ دستيابي به بازارهاي جديد؛ افزايش ميزان فروش و سود؛ حذف هزينه هايي مانند تهيه كاغذ، چاپ، بروشور و كاتالوگ؛ كاهش هزينه هاي معاملاتي و تداركاتي؛ بهبود مديــريت بر روابط مصرف كننده، عرضه كننده و كاركنان؛ كاهش آلودگي محيط زيست، ترافيك و ازدحام.

  17. ازدیگرمزایای بازاریابی الکترونیکی بهبودمدیریت در روابط مصرف کننده,عرضه کننده وکارکنان.کاهش آلودگی محیط زیست,ترافیک و ازدحام,افزایش میزان فروش و سود….
    ازآنجاکه موفقیت درکسب وکار الکترونیک نیازمند توجه به عوامل جانبی وتاثیرگذاربرآن است,ازمدیریت حرفه ای وبه کارگیری نیروی کارمتخصص برای تقویت کسب وکار الکترونیک برای بنگاهها توصیه میشود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *