برای فروش تعاریف متعددی وجود دارد:

بریان تریسی: فروش، انتهای ترین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری است.

تام هاکینز: فروشندگی، حرفه ای پیچیده و سخت بوده و موفقیت در گرو برخورداری از مهارت های فنی و تخصصی، ارتباطی و تعاملی با انسان ها است.

کاتلر: مصرف کنندگان در صورتی که به حال خود رها شوند به طور معمول محصولات یک مؤسسه را به حد کافی نخواهند خرید. بنابراین، این وظیفه فروشنده است که با استفاده از تکنیک­ های نوین بازاریابی محصول خود را به بهترین وجه بفروشد.

در یک تعریف کامل­تر می توان گفت که فروشنده، بازاریاب یا ویزیتور کسی است به عنوان سفیر شرکت با مشتری ملاقات می کند و با استفاده از ابزارها و مهارت­ های ادارکی، انسانی، ارتباطی و تخصصی یک تعامل سازنده بین مشتری و شرکت برقرار می­ سازد. بنابراین برای داشتن فروش بهتر توجه به ۳ مهارت زیر لازم و ضروری است:

  1. مهارت ادارکی: شامل درک، شناخت، تحلیل، پیش­ بینی و تصمیم درست در مورد عناصر مختلف بازار و طرفین معامله.
  2. مهارت انسانی، ارتباطی: شامل تأثیر و نفوذ در دل­ ها، همراه سازی، ترغیب و تأثیرگزاردن بر فرآیند فروش.
  3. مهارت فنی و تخصصی: آشنایی با ویژگی­ های فنی مهندسی محصول، تخصص و مهارت شغل فروشنده.

در این سایت تأکید ما بر روی آموزش و مشاوره، مهارت های ۱ و ۲ است به گونه­ ای که یک ویزیتور محصولات صنعتی یا دارویی با فرض دارا بودن مهارت ۳ باید بداند به چه طریقی فروش خود را بهبود دهد. لذا شناخت مفاهیم ادارکی، انسانی و ارتباطی به عنوان یک عامل حیاتی تلقی شده و سعی ما بر این است که نیاز جامعه بازاریابی و ویزیتوری کشور را در این قسمت بر طرف کنیم.

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. عالی ولی در شرکت های دولتی اجازه اجرای طرح نو بدلیل بی اطلاعی مدیران محاله…. ولی تشکر از شما برای قلقلک فکری فروشندهای نسل جدید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *