Skip to main content

فروشگاه های زنجیره ای

در پست های قبلی با انواع شیوه های توزیع کالا آشنا شدیم اینبار قصد آن را داریم که شما را با کانال دیگری که سازمان ها و شرکت های توزیعی برای فروش محصولات خود از آن استفاده می کنند آشنا کنیم.

  • کانال توزیع فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای یا حتی فروشگاه های بزرگ معمولا دارای تنوع محصول قابل توجه ای هستند. به دلیل همین تنوع کالاست که معمولا این فروشگاه ها توانسته اند موفقیت چشمگیری در جلب توجه مشتریان داشته باشند. ویژگی دیگر این فروشگاه ها این است که به دلیل حجم بالای خرید از تولیدکنندگان به طور مستقیم، می توانند کالاها و خدمات خود را با قیمت پایین تری عرضه نمایند و رضایت خاطر مشتریان را جلب نمایند. تولیدکنندگان نیز با توجه به حجم بالای فروش که در این فروشگاه ها وجود دارد، تمایل دارند محصولات خود را در این فروشگاه ها عرضه نمایند به همین خاطر است که همواره رقابت بر سر ورود به این فروشگاه ها در میان تولیدکنندگان وجود دارد به طوری که ورود به فروشگاه های زنجیره ای معتبر نیازمند طی مذاکرات مفصل و رایزنی های مختلف است. این کانال فروش با توجه به حضور واسطه (فروشگاه های زنجیره ای که نوعی از خرده فروشی است) در دسته کانال های یک سطحی قرار می گیرد.

فروشگاه های زنجیره ای را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول: فروشگاه هایی که معتبر و شناخته شده هستند و دارای تعداد شعبات زیاد در سرار کشور هستند مانند رفاه، شهروند، اتکا و… . ورود به این فروشگاه ها نیازمند انجام مذاکرات طولانی(مانند اخذ بارکد ملی برای تک تک محصولات، انتصاب فروشنده و…) می باشد.
  • دسته دوم: فروشگاه هایی هستند که دارای توان فروش بسیار مطلوبی هستند اما تعداد شعب آنها اندک است. مانند فروشگاه پروما یا هایپراستار در تهران. ورود به این فروشگاه ها نیز کار نسبتاً دشواری بوده مستلزم مذاکرات و طی مراحل نسبتا طولانی است.
  • دسته سوم: فروشگاه هایی هستند که اگرچه توان فروش بالایی در اختیار دارند اما از موقعیت دو دسته قبلی برخوردار نیستند. مانند فروشگاه های تعاونی مصرف کارکنان، موسسات خیریه و … ورود به این دسته از فروشگاه ها نسبتا ساده تر و مستلزم طی مراحل فوق نیست.

به طور کلی مهمترین مزایای ورود به این کانال فروش عبارت اند از:

  • حجم بالای فروش
  • سهولت فروش
  • بهبود جایگاه برند
  • ورود مستقیم به بازارهای دور افتاده

البته در کنار مزایای فوق، محدودیت هایی نیز در این کانال وجود دارد ازجمله:

  • دشواری نظارت برفروش: تغییر عناصر بازاریابی مانند قیمت در این کانال چندان آسان نیست. گاهی لازم است برای این کار، روند مذاکرات از نو آغاز شده و دوباره برای محصول بارکد تهیه گردد.
  • هزینه های بالا: اگرچه این کانال از نوع یک سطحی محسوب می شود اما در برخی موارد هزینه های آن بسیار چشم گیر است. برخی فروشگاه ها درصدهای قابل توجهی از سود فروش را مطالبه نموده و در کنار این موضوع هزینه های انبار داری و دستمزد فروشنده را نیز بر عهده سازمان فروش می گذارند که این کار باعث کاهش سود سازمان فروش می گردد.

برگرفته از کتاب مدیریت کانال های توزیع و فروش دکتر محمد حقیقی و همکاران، ۱۳۹۱


Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!