سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

در فرآیند انتخاب یک برند کارآمد، نام گذاری محصولات نه فقط برای تولیدکنندگان بلکه برای خرده فروشان و مصرف کنندگان نیز از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. این سیاست ها برای خرده فروشان از این نظر مهم است که معمولاً مصرف کنندگان محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاه هایی که مارک دلخواه آن ها را عرضه می کنند خریداری می نمایند، با این حال مصرف کنندگان بیشترین استفاده را از اینگونه سیاست می کنند زیرا به راحتی می توانند از طریق نام تجاری محصول رقیب را شناسایی کنند، بنابر این خرید بهتری را انجام می دهند و رضایتشان تامین می گردد و نسبت به نام تجاری مورد علاقه خود وفادار باقی می مانند.

شرکت ها در فرآیند بازاریابی خود برای نام گذاری محصولات از راهبرد های مختلفی بهره می گیرند؛ در ادامه شما را با یکی از این راهبرد ها بازاریابی در بازار ایران آشنا می کنیم:

  • یکی از راهبرد های نام گذاری، نام گذاری تولیدکننده نام دارد. در این روش تولیدکنندگان از دو شیوه نام گذاری استفاده می کنند؛

روش اول، نامگذاری واحد برای چند محصول است؛ این روش نام گذاری خانوادگی نیز نامیده می شود. مانند(محصولات کارخانه های دلپذیر، یک و یک و ویتانا) این روش مزایای متعددی دارد به عنوان نمونه مصرف کنندگانی که از سس فرانسوی و یا سس مایونز دلپذیر راضی هستند ناخودآگاه ممکن است به خرید مربا های دلپذیر نیز گرایش پیدا کنند با استفاده از این شیوه هزینه تبلیغات کاهش می یابد. به همین علت انتخاب نام تجاری یکسان برای محصولات مرتبط با هم به طور قابل ملاحظه ایی افزایش یافته است.

بعلاوه استفاده از این روش باعث می شود تا خرده فروش بپذیرد محصولات دیگر کارخانه تولیدی را نیز عرضه کند زیرا هنگامی که خرده فروشی مشاهده کند مصرف کنندگان از رب گوجه فرنگی چین چین راضی هستند عرضه دیگر محصولات این کارخانه را راحت تر می پذیرد. اما این روش معایبی نیز دارد؛ عملکرد ضعیف یک محصول می تواند بر  محصولات دیگر خط تولید که دارای همین نام تجاری هستند اثر منفی بگذارد به عنوان مثال اگر ثابت شود که در شکلات های دنت مواد افزودنی و یا نگهدارنده بیماری زا وجود دارد تصویر کلی محصولات دنت در ذهن مصرف کننده از بین می رود.

روش دوم انتخاب نام های تجاری این گونه است که برای تولیدات یک گروه صنعتی با نام تجاری مشخص نام های جداگانه ایی انتخاب کنید، این روش هم شیوه دیگری از نام گذاری تولیدکننده است، این روش وقتی مفید است که هر نام تجاری در بخشی از بازار عرضه شود. گروه صنعتی بهشهر در ایران نام های نسیم و پونه را برای خمیر دندان های خود انتخاب کرده است. همچنین این گروه صنعتی نام های متفاوتی هم برای شوینده ها و اقلام دیگر تولیدی خود انتخاب کرده است، البته این روش معایبی نیز دارد؛ در این شیوه نسبت به روش قبلی هزینه بیشتری صرف می شود و تبلیغات جداگانه ایی نیز باید صورت پذیرد، اما مهمترین مزیت این شیوه در این است که هر نام تجاری مخصوص یک بخش از بازار است و عدم موفقیت یک محصول بر روی دیگر محصولات اثر منفی نمی گذارد در نتیجه تصویر کلی کارخانه تولیدی در ذهن مصرف کننده از بین نمی رود.

بسیاری از کارخانجات ایرانی از شیوه نام گذاری تولیدکننده برای محصولات مختلف خود بهره می برند و این روش نام گذاری یکی از روش های متداول در کشور ماست، البته در کنار این روش شیوه های دیگری هم برای نام گذاری محصولات وجود دارد که در مطالب بعدی شما را با راهبرد های متفاوت دیگر و استفاده از آن ها در بازار ایران آشنا می کنیم.


 

صابونچی

نویسنده : خانم مینا جعفر صابونچی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

 

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. درود بر شما،
    مطلب بسيار خوبي را مطرح نموده ايد،‌ موضوعي كه به ذهن من از مطلب شما مي رسد اين است كه هر روش نام گذاري در عين اين كه مي تواند نقطه ي قوت باشد مي تواند هم زمان نقطه ي ضعف هم باشد،‌ حال پرسشي اي كه من مي خواهم مطرح كنم اين است كه چه چيز باعث مي شود كه بيشتراز نقطه ي قوت هر روش استفاده كنيم و تا آن جا كه امكان دارد از نقطه هاي ضعف هر روش دوري كنيم؟
    با سپاس فراوان

    1. با سلام خدمت شما
      در جواب پرسش شما باید شرایط بازار های هدف را در نظر گرفت و شرایط محیط و فرهنگ جوامع هم مهم است
      موفق باشید

    1. خانم شالیزادگان موفقیت های من در نتیجه تلاش های شماست مایه افتخار بنده است که مطلب را می خوانید
      موفق باشید

  2. با درود فراوان
    از مطلب ارسالی شما استفاده نمودم و متشکرم
    در حال حاضر بنده در همان گروه صنعتی بهشهر مشغول فعالیت هستم و شیوه ای که عنوان نمودید کاملا” درست است و در اغلب محصولات تولیدی این گروه هم از شیوه اول و هم از شیوه دوم استفاده شده است . بعنوان مثال گروه خانواده برف و سپید از شیوه اول و گروه تولیدات خمیر دندان و شامپوها از شیوه دوم نامگذاری شده اند . ضمن اینکه در تولیدات روغن نباتی این گروه ؛ از شیوه دوم استفاده شده است و تولیدات آن با نامهای لادن ؛ نسترن ؛ آفتاب ؛ آفتابگردان ….. تولید می گردد .
    با سپاس

    1. با سلام و سپاس از این که سایت خودتان را همراهی می کنید
      آقای جعفر زاده از شما سپاس گزارم خیلی لطف می کنید که مطالب را پی گیری می کنید خوشحالیم که مطلب برایتان مفید بوده است….
      ان شالله در پناه خداوند متعال موفق باشید

  3. باعرض سلام خدمت شما خانم صابونچی مطلبی که راجع به روش قیمت گذاری در ایران نوشتید بسیار جالب و درست بود از شما بابت این مطلب متشکرم.

  4. با عرض سلام و درود
    بسیاری از ما با شیوه های نام گذاری آشنایی نداشتیم و با خواندن مطلب خوب شما این آگاهی را دریافت کردیم.
    با آرزوی موفقیت و خسته نباشید برای شما دوست عزیز

    1. با سلام و سپاس …….
      خانم امیری عزیز خوشحالم که مطلب برای جنابعالی مفید بوده است
      در پناه خئاوند متعال موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *