سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی گردشگری

استفاده از شخصیت‌های مشهور و محبوب کارتونی یکی از ترفندهای جذاب بازاریابی گردشگری در جذب بیشتر توریست است. استفاده از این شخصیت‌ها به عنوان سفیران گردشگری در سال‌های اخیر رواج بسیار یافته است. نمونه‌ای از آن گوسفند پشمالوی کارتونی «شان گوسفنده» بود که تابستان گذشته در لندن به گردشگران این شهر خوشامد گفت.

بازاریابی گردشگری

بازاریابی-تبلیغات-1

همواره طراحی های خاص بهتر به خاطر افراد می‌مانند؛ به طور کلی استفاده از هر نوع شخصیت کارتونی چه شناخته شده و چه ابتکاری در تبلیغات بازاریابی، باعث ایجاد حس راحتی در مخاطب می شود و بدین ترتیب مخاطب راحت‌تر می تواند با موضوع تبلیغاتی مورد نظر بازاریاب ارتباط برقرار کند. استفاده از شخصیت کارتونی مشهور به “شان دشیپ” که شخصیتی آشنا و منحصر بفرد برای بیشتر کودکان و بزرگسالان جهان است، نمونه جالبی از این سبک تبلیغات در بازاریابی گردشگری است که تابستان امسال از گردشگران لندن میزبانی کرد. به گزارش بریستول پست قرار است مجسمه “شان”، گوسفند محبوب کارتونی از ۶ جولای ۲۰۱۵ دریکی ازشلوغ ترین ایستگاه‌های قطار جهان که پایانه بزرگ راه آهن غربی حد فاصل بریستول به لندن است، نصب شد و از تمام بازدید کنندگان این شهرها استقبال کرد.

طبق همین گزارش اگر چه که ایستگاه زیبای برونل به خاطر مجسمه” خرس پدینگتون ” معروف شهرت و زیبایی خاص خود را دارد اما ” شان” گوسفند پشمالوی کوچک به لطف علایق عمومی لندنی‌ها به انواع هنرها، به مدت دو ماه کمپین خاص خود را در شهر برگزار کرد که توسط دانشگاه بریستول حمایت شد و به میلیون‌ها بازدید کننده داخلی و خارجی که از طریق این قطب حمل و نقل بسیار شلوغ عبور می کنند، خوش آمد گفت.

بازاریابی گردشگری

بازاریابی-تبلیغات-2

این کمپین کارتونی در تداوم فعالیت‌های موفقیت آمیز مشابهی برگزار شد که تابستان سال ۲۰۱۴ تحت عنوان نمایشگاه “گرومیت” سگ کارتونی دیگری برگزار شده بود. آن کم‍پین که با حضور ده‌ها هنرمند مجسمه ساز و با ساخت مجسمه‌های غول آسایی از این شخصیت کارتونی ساده دل و خوش قلب در بریستول همراه بود، با هدف حمایت و بهبود کودکان بستری در بیمارستان‌های انگلستان برگزار شد. مجسمه” شان” گوسفند پشمالوی کارتونی توسط هنرمند مجسمه ساز اهل بریستول”جنی اورکهارت” طراحی شده است. اما لندن و بریستول هر یک جداگانه مجسمه‌های خاص خود را از شان، گوسفند کارتونی خواهند داشت که توسط افراد مشهور و هنرمندان مختلف برای ایجاد چشم انداز جذاب و شادمانه‌ای با بهره گیری از طرح، رنگ، مواد و درعین حال دقت هوشمندانه دربکارگیری اصول هنری و روانشناختی درجذب مخاطبان، تزئین می‌شود.

“کیتی” یا گربه سپید کارتونی نیز شخصیت کارتونی محبوبی است که از سال ۲۰۰۸ تا کنون بارها به عنوان سفیر گردشگری این کشور ایفای نقش کرده است. کیتی پیش از آن رزومه موثری درطی سال‌ها فعالیت درحوزه‌های مختلف کسب کرده بود. از این رو استفاده از این شخصیت کارتونی به عنوان یک پدیده بازاریابی جهانی، به عنوان سفیر دولت ژاپن در کشورهای چین و هنگ کنگ، به این فهرست کاری افزوده شد.

بازاریابی گردشگری

بازاریابی-تبلیغات-3

شخصیت تخیلی شرکت ژاپنی با نام کامل کیتی وایت توسط «یاکو شیمیزو »و در قالب یک گربهٔ سپید ژاپنی طراحی شده‌ است. اولین حضور هلو کیتی(به انگلیسی) بر روی یک کیف پول بود که در ژاپن از سال ۱۹۷۴ و در آمریکا از سال ۱۹۷۶ به فروش رسید. این شخصیت سپس در «مجموعهٔ کارتونی هلو کیتی» و محصولات گوناگونی از جمله اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای ظاهر شد. این شخصیت محبوب کارتونی بعدها طی برنامه ریزی گسترده‌ای با هدف جذب بیش از ۱۰ میلیون گردشگر خارجی درسال از سال ۲۰۰۸ تاکنون به عنوان سفیر گردشگری ژاپن وارد فعالیت های تبلیغاتی شده است. مقامات گردشگری ژاپن به ویژه در کشورهایی که کیتی، شخصیت مجبوب و شناخته شده‌ای است او را به عنوان سفیر گردشگری خود معرفی کرده بودند.

استفاده از شخصیت های کارتونی در دیگر کشورها هم رواج زیاد دارد. نمونه ای از آن استفاده از« بامزی» خرس سوئدی قدرتمند کارتونی در یک رستوران در سوئد است. اما استفاده از این شخصیت های دوست داشتنی تنها در بازاریابی تجاری نیست بلکه گاه در کمپین های سیاسی نیز دیده می شود که گاه با دردسر هایی هم همراه است. نمونه آن استفاده از یک شخصیت کارتونی در مصر به نام فاهیتای احمق است که درجریان نا آرامی های داخلی در مصر پس از برکناری مرسی، بحث و جنجال هایی را نیز برانگیخت.

بازاریابی-تبلیغات-4

در ایران استفاده از شخصیت کارتونی فامیل دور دربرنامه تلوزیونی کلاه قرمزی، نمونه ای است که از سوی یک شرکت اپراتور مخابراتی صورت گرفت. این شرکت با بهره گیری از شخصیت محبوب فامیل دور در بیلبوردهای تبلیغاتی خود، موفق شد توجه مخاطبان زیادی را در خیابان ها بخود جلب کند.

بازاریابی-تبلیغات-5

اگرچه که هیچ تجربه ای در زمینه استفاده از شخصیت های کارتونی در بازاریابی گردشگری ایران وجود ندارد اما استفاده گسترده از آن در بسیاری از کمپین های تبلیغات گردشگری بیشتر کشورها نشان از اثر گذاری و نفوذ موثر آن در این سبک تبلیغات است که کاربرد آن در بازاریابی گردشگری در ایران نیز قابل مطالعه است.

  • منبع: خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی

نسترن پویان زاده

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. باسلام و احترام
    مطلب جالبی را بیان نمودید…
    *اگرچه که هیچ تجربه ای در زمینه استفاده از شخصیت های کارتونی در بازاریابی گردشگری ایران وجود ندارد*
    به امید روزی که در این زمینه فعالیت کنیم.
    در پناه حق شاد و سلامت باشید.

  2. اطلاعات بسیار خوبی د زمینه تبلیغات بوسیله شخصیت های کارتونی بود ان شالله کشور ما نیز از ابزارهای تبلیغاتی نوین استفاده نماید

    1. با سلام و احترام
      امیدوارم که این نوع دیدگاه در بازاریابی گردشگری کشور عزیزمان مورد توجه قرار گیرد.
      پیروز باشید

  3. با سلام
    سپاس از مطلب خوبتون
    به نظر من این نوع بازاریابی بیشتر برای مشتریان کودک جواب بده و برای افرادی مثل من که هیچ علاقه ای به هیچ کدام از شخصیت های کارتونی ندارند فکر نمیکنم جداب باشه و تازه حس ناخوشایندی هم القا میکنه.

  4. بنظرمن استفاده از این نو ع شخصیت های کارتونی دربازاریابی بیشتر برای کودکان جذاب تره خیلی خوب میشه که موقع فروش محصول خاصی از یه نوع شخصیت کارتونی کمک بگیرن روی جعبه های بسته بندی شده استفاده کنن ویا خیلی موارد دیگر…..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *