بازاریابی گردشگری

telegram

کشور ایران جزو ده کشور برتر جهان از نظر گردشگری می باشد. از لحاظ تنوع گردشگری، ایران جزو پنج کشور برتر دنیا و از نظر مکان های تاریخی و فرهنگی دارای جذابیت های خارق العاده می باشد. متاسفانه صنعت گردشگری ایران تاکنون به صورت مطلوبی از این قابلیت ها استفاده نکرده است. گرچه عوامل زیادی در شکل گیری این روند دخیل بوده است اما، قطعاً فقدان نوآوری در صنعت گردشگری بسیار مشهود است.

بسیاری از نوآوری ها در دنیا به دنبال مشاهده شکل می گیرد. اگر شخصی را مشاهده کنید که ظرفی را از آب پر می کند، اولین تعبیر ذهنی این است که شیر تامین کننده آب می باشد، اما پاسخ خلاقانه اینگونه است که؛ واقعاً چه عملی در شرف انجام است؟ و چگونه می توان این عمل را بهبود بخشید.

اگر مشاهده یکی از مسیر های رسیدن به نوآوری باشد، به همان اندازه آزمون مناسبی نیز برای سنجش خلاقیت است. به بیان بهتر دنیای واقعی صنعت گردشگری بهترین مکان برای آزمون های خلاق است، در دنیای واقعی می توان  رفتار گردشگر ها را مشاهده کرد و به مشکل ها پی برد، در این عرصه می توان فهمید که آیا نوآوری در صنعت گردشگری ایران رخ داده است؟ و اگر این نوآوری رخ داده آیا مشکلی حل شده است؟ اگر خدمات و محصول های گردشگری جدیدی عرضه شده اند آیا توانسته اند، بازاریابی گردشگری این صنعت غنی ایران را متحول کنند؟

465204250-talab-ir

برای ملموس شدن مطلب به این مثال توجه کنید: اگر برنج را در پلوپز درست کنید به مقدار آب دقیقی نیاز دارید، اما اگر ماکارونی درست کنید اضافه شدن و یا کم شدن اندکی آب احتمالاً شما را با مشکل شدیدی مواجه نخواهد کرد، بازاریابی صنعت گردشگری ایران نیز به همین صورت است. اگر اضافه شدن اندکی آب در محصول ها و خدمات گردشگری ایران مشکل اساسی ایجاد نمی کند بنابر این، ارزش نوآوری صنعت گردشگری کشور بسیار پایین خواهد آمد و در نهایت بازاریابی گردشگری نیز موفق نمی شود.

بازاریابی که در صنعت گردشگری فعالیت می کند باید همواره به این نکته ها توجه کند که، آیا نوآوری ارزش افزوده ایجاد می کند؟ آیا درصد قابل توجه ایی از گردشگر ها از آن بهره می برند؟ آیا نوآوری های صنعت گردشگری تنها تغییر ظاهری بوده است؟ و یا توانسته است در دوره زمانی محدودی فروش را بالا ببرد اما، هنوز ضعف سیستم گردشگری را حل نکرده است.

مواردی که به آن اشاره شد از جمله مواردی است که بازاریاب های ایرانی را به شدت با بحران مواجه کرده است. در صنعت گردشگری کشور بسیار دیده شده که نوآوری به صورت جزئی رخ داده است و بدون شک نیز توانسته روش های بازاریابی گردشگری را متحول کند اما، متاسفانه رفتار های قدیمی در صنعت گردشگری ایران به شدت ریشه دار و رسوب کرده است، به طوری که برای ایجاد تغییر در رفتار نیازمند تشویق و تلاش های زیادی، هم در گردشگر ها و هم مسئولین خواهیم بود.

مشاهده به بازاریاب کمک می کند که پی ببرد آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟ بعلاوه مشاهده هزینه زیادی در برندارد. یک بازاریاب می تواند با هزینه ایی کم الگویی نوآورانه برای صنعت گردشگری ارائه کند و واکنش گردشگر ها بازخورد هایی را به بازاریاب ارائه می کند، در نتیجه بازاریاب پی می برد که آیا سرمایه گذاری بر روی نوآوری مورد نظر عاقلانه می باشد یا خیر؟ در واقع گردشگر ها با واکنش های خود خواهند گفت: آیا نوآوری را دوست دارند؟ و آیا واقعاً از آن استفاده خواهند کرد؟

اطلاعات حاصل شده از مشاهده در صنعت گردشگری برای یک بازاریاب بسیار ارزشمند تر از بررسی های  طولانی مدت و یا فرایند بحث گروه های متمرکز می باشد. این اطلاعات بازاریاب ها را قادر می سازد که همزمان نکته های مثبت و منفی مرتبط با ایده خود را مشاهده کنند.

475540_TChOV034

یک بازاریاب  حرفه ایی می تواند از این اطلاعات به عنوان سکوی پرش به سوی بسیاری از ایده ها بهره ببرد.


صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

82 دیدگاه

  1. با سلام.. اگرچه مقوله بازاریابی گردشگری موضوع جدیدی در دنیا نیست اما در کشور ما عمر چندانی ندارد. به نظر میرسد ضعف بزرگ در این حوزه به دو عامل مهم نبود زیر ساختهای پذیرش و رضایت مسافر و نبود تبلیغات منسجم، هدفمند و فراگیر در سطح جهانی می باشد.

    1. با عرض سلام خدمت آقای بهمنی
      البته فرمایش شما درست است اما بنده در این نوشته تلاش کردم تا راهکار های خلاقیت در بازاریابی این صنعت را مطرح کنم اما مبحثی که شما مطرح کرده اید نیز یکی از مولفه های پیش رو این صنعت است
      از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم
      موفق باشید

  2. با سلام بسيار جالب و خوب بود ولي به غير از نوآوري توسعه زيرساختها اهميت فراوان دارد
    يك بازارياب هرچقدر به نوآوري داشته باشد وقتي يك گردشگر به مشكلات ويزا و ورود به كشور برميخورد وقتي نگاههاي سنگين مردم و خيره شدن آنها آزارشان ميدهد شايد هيچ وقت سفر به ايران را به شخص ديگري معرفي نكنند

    1. با سلام و احترام خدمت جناب حسینی صفت
      بله با فرمایش شما موافقم ….. اما باید فرهنگ سازی کرد و از جایی شروع کرد … .نوآوری نقطه شروع خوبی است
      ان شاالله با تلاش بازاریاب های ایرانی مشکلات حل گردد
      پاینده باشید

  3. باسلام و عرض ادب
    مقاله مذکور را مطالعه نمودم، مطالب گرچه بصورت کلیدی عنوان شده بود ولی سعی بر آن داشت که نکات بیشتری مطرح بشود، نظرات دوستان را قبول دارم و قابل احترام می باشد گرچه زیر ساختهای این صنعت در کشور ما آماده نیست و مراحل بروکراسی سخت اداری وجود دارد، اما صفت اصلی یک کارآفرین خلاق بودن اوست و با استفاده از نمودار swot یا بقول عامیانه همان نمودار نقاط ضعف، قدرت، تهدید و فرصت در خصوص یک صنعت می تواند کاربردی تر عمل نمود. با وجود اینهمه مشکل میتوان عمیاتی نمود. بطور مثال جناب آقای عباس برزگر را می توان نام برد که با کمترین امکانات البته بی شک قلب رئوف او و خانواده ی محترمشان کم سرمایه ای نبود، توانست این بقول ما سراب را به واقعیت بدل نماید.

    باسپاس بیکران

    1. با عرض سلام و ادب فراوان خدمت آقای اعرابی
      بسیار خرسندم که مطلب را با دقت مطالعه می کنید و به تحلیل آن می پردازید. …..
      باید با رفتار های ریشه دار که در متن مطرح کردم مبارزه کرد با مثالی که مطرح کردید بسیار هم عقیده هستم
      از شما سپاسگزارم که مطلب را مطالعه فرمودید برای بنده مایه افتخار است. .
      از لطف بی کران شما بی نهایت سپاسگزارم

  4. درو د بر همگي،
    همان طور كه مي دانيم يكي از راه هاي جمع آوري اطلاعات مشاهده مي باشد، اين راه همان طور كه بيان نموديد يكي از راه هاي خيلي خوب در كمك به بهبود صنعت گردشگري است،‌كه هر چند اين مشاهده نبايد سطحي باشد و نيازمند نگاهي تيزبينانه نسبت به اين صنعت است تا شاهد رونق آن بيش از پيش باشيم.
    با سپاس

    1. با سلام و ادب خدمت آقای جعفری بزرگوار
      خوشحالم که شما مطلب را با دقت مطالعه فرمودید
      برای بنده مایه افتخار است که اشخاصی چون شما فرد فرهیخته مطلب را مطالعه کنند
      البته با شما موافقم مشاهده باید تیزبین باشد باید از طریق مشاهده فهمید که آیا ارزش افزوده حاصل شده است و این همان نگاه تیزبین است
      از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم.
      زنده باشید.

  5. با تشکر از مطلب بسیار جذابتون باید اضافه کنم مهم ترین کار حذف تهدیدهایی است که باعث دفع توریست ها میشه. به عنوان مثال پوششی که خانم ها باید رعایت کنن متناسب نیست و شکل مضحکی به توریست میده. شاید اگر این پوشش بیشتر شبیه خانم های ایرانی باشه نتیجه بهتری بده.

    1. با عرض سلام و ادب خدمت خانم حسینی….
      بله درست می فرمایید موضوعی که شما مطرح کردید یکی از چالش های پیش روی این صنعت است و بنده نیز با نظر شما موافقم
      در پناه خدا

  6. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم مینا جعفری صابونچی.مطالبتون بسیار جدید و جذاب بود اما همانطور که دوستان اشاره کردند کشور ما فاصله زیادی تا رسیدن به این سکو دارد.برای موفقیت در بازاریابی گردشگری علاوه بر آسان نمودن شرایط ورودگردشگران به کشور شرایط منطقه ای و بومی را هم باید با شرایط گردشگران سازگار کرد.با تشویق بخش خصوصی و شرایط واگذاری آسان بناهای تاریخی و گردشگری و ایجاد تسهیلات در جهت بهره برداری بخش خصوصی میتوان موجب ارز آوری و ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری شده و باعث رونق کار و رشد اقتصادی کشور عزیزمان می شود.

    پاینده باشید.

    1. با سلام به خانم سمیرا بزرگوار
      خوشحالم که مطلب را با دقت مطالعه فرمودید توضیحات شما مطلب را غنی تر و کامل تر کرد …….
      خیلی سپاسگزارم
      لطف کردید
      موفق و شاد باشید

  7. با سلام
    جای بسیار تاسف است که با چنین ویژگیهای اقلیمی و همچنین تنوع ٱب و هوایی در بین کشورهای دنیا سهم قابله توجهی در این صنعت نداریم به امید فردای بهتر

  8. سلام ممنون از مطلبتون.امیدوارم در سال های آتی ایران هم از لحاظ گردشگری پیشرفت داشته باشه چون واقعا کشورمان از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی مناسب است.

    1. پیران
      بسیار خوب است اما باید صنعت گردشگری خارج از شرع مقدس اسلام نگردد. درست است که گردشگری باعث درامد میگردد.ولی نباید باعث فقر دینی گردد.

      1. با سلام و ادب به جنابعالی……
        از نظر بنده توسعه صنعت گردشگری … کشور را به فقر دینی مبتلا نخواهد کرد زیرا اگر اعتقادی در مردم کشور ما به درستی شکل گیرد هیچ گاه و با هیچ عاملی تغییر نخواهد کرد
        سپاس از زمانی که اختصاص داده اید
        زنده باشید.

  9. با سلام و احترام
    خانم صابونچی، به نکات خوبی اشاره فرمودید خصوصا قسمتی که بیان کردید که روشهای قدیمی در صنعت گردشگری ایران ریشه دار شده و تغییر مستلزم تلاش پیگیر هم در گردشگر و هم در بین مسولین است.
    نکته بعدی،
    ابتدای فرمایشاتتون عنوان کردید که ایران جزو ده کشور برتر از لحاظ گردشگری و ۵ کشور برتر از لحاظ تنوع هست،. اگر نام کشورهارو عنوان کنید، ممنون میشم.
    از مطالب ارزندتون سپاسگزارم

    1. با سلام و ادب خدمت شما
      مایه افتخار بنده است که مطلب را مطالعه فرمودید
      چشم حتما حتما در مطلب های بعدی نام می برم
      موفق و سلامت باشید.
      درپناه خدا

  10. با عرض سلام خدمت سرکار خانم مینا
    احتراماً، با تشکر از مطالب زیبای شما امیدوارم صنعت گردشگری به مانند اهمیتی که سازمانها به مراکز مذهبی ما جهت جذب بیشتر زاءر می دهند بیشتر اهمیت داده و این صنعت با نوآوری یکی از صنعتهای صادر کننده فرهنگی و جذب درآمد برای مردم عزیز ما واقع گردد.سپاس مهندس

    1. با سلام و ادب خدمت آقای علوی
      خرسندم که مطلب را مطالعه فرمودید
      البته بنده مهندس نیستم:)))
      شاد و موفق باشید

  11. با سلام
    به نظر میرسه سیاستهای بالا دستی و کلانتری در زمینه بازاریابی گردشگری مورد نیازه تا با فراهم ساختن زیر ساختهای اولیه این فرایند تسهیل بشه

  12. با سلام
    امیدوارم هرچه زودتر نقش نو آوری در صنعت گردشگری ایران قابل مشاهده گردد تا کشورمان بتواند از امتیاز تنوع در گردشگری بهره لازم را برده و گردشگران برای بازدید ایران بیشتر و بیشتر شود .
    با تشکر از مطلب ارائه شده

  13. با سلام خدمت شما دوست عزیز
    و با تشکر از مطالب ارائه شده امید است که روزی شاهد پیشرفت این صنعت در کشورمان
    باشیم.
    ممنون

  14. با سلام
    شما ميفرماييد ” اگر اضافه شدن اندکی آب در محصول ها و خدمات گردشگری ایران مشکل اساسی ایجاد نمی کند بنابر این، ارزش نوآوری صنعت گردشگری کشور بسیار پایین خواهد آمد و در نهایت بازاریابی گردشگری نیز موفق نمی شود.” اگر بخواهيم اين را قبول بكنيم پس بايد با بازاريابي گردشگري خداحافظي كنيم چون توي اين چند سال چيزي كه من مشاهده ميكنم آبي است كه در صنعت گردشگري اضافه ميشود و تاثيري هم ندارد .
    به طور مثال توي اين چند سال نه تنها تغييري در شرايط نگهداري تخت جمشيد كه يكي از بناهاي تاريخي معروف و جهاني ما است انجام نشده بلكه در موارد زيادي براي بازديد كنندگان محدوديت هم قرار داده اند و مردم هم همچنان ميروند
    يا خود من بارها به استان زنجان سفر كرده ام هر سال كاتالگ و بروشور هاي تبليغاتي آن را تهيه كرده ام ولي نامي از اثر طبيعي و تاريخي چهل پله نديدم و در صحبت با افراد محلي از وجود آن آگاه شدم در طول مسير هيچ تابلويي مبني بر وجود اين اثر يا راهنمايي به سمت آن نديدم ولي وقتي به آنجا رسيدم بسياري از افراد غير محلي را ديدم كه مثل من علاقه داشتند و با پرس و جو از اهالي آنجا را يافته بودند.
    يعني ميراث فرهنگي هيچ حركتي توي اين چند سال نكرده است و افارد محلي هم همين طور
    شبيه همين در مورد اثار باستاني و جاذبه هاي تاريخي كاشان هم مشاده كرده ام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *