سفارشی سازی انبوه در بازاریابی، تولید و ساخت، مراکز تماس و تلفن، و مدیریت به معنای به کارگیری سیستم­ های منعطف تولید رایانه­ ای برای تولید محصول سفارشی است. این سیستم ­ها، هزینه ­های واحد پایین فرآیند های تولید انبوه را با انعطاف پذیری سفارشی سازی واحد ترکیب می­ کنند.

سفارشی سازی انبوه سرحد جدیدی در تجارت صنایع تولیدی و خدماتی است. محوریت این برنامه افزایش فوق العاده زیاد در تنوع  و سفارشی سازی بدون افزایش متناظر در هزینه­ ها است. حد این نوع فعالیت؛ تولید انبوه کالاها و خدماتی است که به صورت انفرادی سفارشی شده­اند. در بهترین حالت این فرآیند عرضه کننده ی  مزایای استراتژیک و ارزش اقتصادی است.

سفارشی سازی انبوه روش “به تاخیر انداختن موثر اقدام متمایز نمودن یک محصول برای یک مشتری خاص تا دیرترین زمان ممکن در شبکۀ تامین است”. کامیس، کوفاریس، و استرن (۲۰۰۸) آزمایشاتی انجام دادند تا تاثیر سفارشی سازی انبوه را زمانی که به مرحله ی خرده فروشی و خرید آن لاین معوق می ­شود، را بررسی کنند. آن ­ها دریافتند که مصرف کنندگان کارآمدی و لذت بیشتری از رابط سفارشی سازی انبوه نسبت به رابط خرید متداول ­تر ، به ویژه در مورد اموری که از پیچیدگی متوسطی برخوردار هستند، درک می ­کنند. از دیدگاه مهندسی مشارکتی، سفارشی سازی انبوه را می­ توان به عنوان تلاش ­های جمعی بین مشتری ­ها و تولید کنندگان که مجموعه اولویت ­ها و نیاز های متفاوتی دارند، دید تا  مشترکاً راه حل ­هایی بجویند که به بهترین نحو با نیاز های خاص فردی مشتریان و قابلیت ­های سفارشی سازی تولید کنندگان هماهنگ باشد.

سفارشی سازی انبوه به چه معناست؟

 

مفهوم سفارشی سازی انبوه به اِستن دیویس در آیندۀ کامل منسوب می ­شود و توسط تی_سنگ و جیائو (۲۰۰۱، p. 685) به این صورت تعریف شده است: “تولید کالاها و خدمات برای برآوردن نیاز های فردی مشتریان با بازده تولید نزدیک”. کاپلان و هائنلین (۲۰۰۶) در تعریف آن به صورت زیر با هم انفاق نظر داشتند: ” یک استراتژی که با شکل  خاصی از بر هم کنش کمپانی_ مشتری در مرحله ی ساخت و مونتاژ در سطح عملیات برای تولید محصول سفارشی با هزینه ی تولید و قیمت پولی مشابه محصول هایی که به صورت انبوه تولید شده­اند، ارزش ایجاد می کند.”به همین ترتیب مک کارتی (۲۰۰۴، ص. ۳۴۸) تاکید می­ کند که سفارشی سازی انبوه شامل ایجاد تعادل بین عوامل عملیاتی است که به این شکل تعریف می ­شود “قابلیت تولید یک حجم نسبتاً زیاد از گزینه­ های محصول برای یک بازار نسبتا بزرگ( یا مجموعه ­ای از بازار های ویژه) که مستلزم سفارشی سازی، بدون تبادل در هزینه، انتقال، و کیفیت  است.”

بسیاری از سفارشی سازی­ های انبوه امروز عملیاتی شده­ اند، مانند بوردهای گزینش (configurators) محصول مبتنی بر نرم افزار که افزودن و یا تغییر عملکرد های یک محصول محوری یا ساخت ضمائم کاملا سفارشی از ابتدا را میسر می ­کنند. اما، این میزان از سفارشی سازی انبوه تنها شاهد سازگاری محدودی بوده است. اگر بخش بازاریابی یک شرکت محصول های مجزایی ارائه کند(تنوع و بخش بندی بازار اتمی) اغلب به این معنا نیست که یک محصول به صورت مجزا تولید شده است، بلکه در عوض انواع مشابهی از همان موردی که به صورت انبوه تولید شده است در دسترس است.

کمپانی­ هایی که در مدل­ های تجارت سفارشی سازی انبوه موفق بوده­ اند تمایل دارند محصول های کاملاً الکترونیک را تامین کنند. اما، این­ کمپانی ­ها “ارائه کنندگان محصول سفارشی انبوهِ” واقعی در مفهوم اصیل آن نیستند، زیرا آن ­ها گزینه­ای برای تولید انبوه اجناس مادی عرضه نمی کنند.


تهیه کننده: سعید رسولی



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. سپیده خسروی گفت:

    سفارشی‌سازی انبوه یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار می‌آید علاوه بر این، امروزه این مبحث در فعالیت واحد‌ها و بنگاه‌های تولیدی با تیراژ انبوه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شده است، امروزه بنگاه‌های تولیدی به خوبی دریافته‌اند که کسب سود و بازدهی دیگر بسان گذشته و با نرخ‌های قبلی دست نیافتنی شده است.
    این موضوع دلایل متعددی دارد، از جمله افزایش رقبا و هجوم تازه واردها به بازار که ممکن است هر یک با داشتن مزیت رقابتی خاص قیمت‌ها را تهدید وتنوع بیشتر را به مصرف‌کنندگان ارائه کند که این خود موجد از دست دادن سهم یا بخش‌هایی از بازار می‌گردد که طی سال‌ها و با زحمت و هزینه بسیار بدان دست یافته‌اند.

  2. مجید اصغری زاده گفت:

    با سلام و تشکر
    سفارشی‌سازی انبوه ارائه محصول به مشتری است به گونه‌ای که مشتری شخصا بتواند عناصر اساسی مربوط به محصول و آرایش آن را در درون انواع مدل‌هایی که از قبل تحت نام یک برند ارائه شده اصلاح و تعدیل نماید.

  3. ریحانه گلدوست گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    بسیاری از سفارشی سازی ­های انبوه  در بازاریابی امروز عملیاتی شده ­اند، مانند :  بورد های گزینش (configurators) محصول مبتنی بر نرم افزار که افزودن و یا تغییر عملکرد های یک محصول محوری یا ساخت ضمائم کاملا سفارشی از ابتدا را میسر می ­کنند اما، این میزان از سفارشی سازی انبوه تنها شاهد سازگاری محدودی بوده است. اگر دپارتمان بازاریابی یک شرکت محصول های مجزایی ارائه کند اغلب به این معنا نیست که یک محصول به صورت مجزا تولید شده است، بلکه در عوض انواع مشابهی از همان آیتمی که به صورت انبوه تولید شده است در دسترس است.

    کمپانی ­هایی که در مدل ­های تجارت سفارشی سازی انبوه موفق بوده ­اند تمایل دارند محصول های کاملا الکترونیک را تامین کنند اما، این­ کمپانی ­ها “ارائه کنندگان محصول سفارشی انبوهِ” واقعی در مفهوم اصیل آن نیستند، زیرا آن ­ها گزینه­ای برای تولید انبوه اجناس مادی عرضه نمی کنند.

  4. مهرداد اسمعیلی ویری گفت:

    افزایش رقبا ، تیراژ انبوه برند های تازه ای که هریک با داشتن مزیت رقابتی خاص قیمت ها را تهدید و تنوع بیشتری را به مصرف کنندگان ارائه میکنند و افزایش آگاهی افراد از قابلیت های صنعت برای دستیابی به محصولات مورد نیاز مشتریان از دلایل توجه به مقوله سفارشی سازی انبوه در سال های اخیر شده است .
    پیش از توجه به مقوله سفارشی سازی انبوه برند ها سعی میکردند با شخصی سازی انبوه کالاهای خود باعث ممانعت از جذب مشتری به سایر خدمات و محصولات شوند. شخصی سازی انبوه به معنای تولید انبوه محصولات براساس اطلاعات و داده های به دست آمده از طریق سیستم تحقیقات بازار و آمار و شناخت به دست آمده از خواسته ها و ترجیحات مشتری می باشد .

  5. سعید نجاران گفت:

    با سلام
    با توجه به پیشرفت در تکنیک های تولید در دهه های اخیر پدیده سفارشی سازی انبوه به یک موضوع پر طرف دار تبدیل شده است . این انقلاب در محصولات کمپانی ها را وادار به بالا بردن گسترده ی متنوع محصولات خود با قیمت مناسبت و کیفیت بالا و انعطاف پذیری در برابرنیاز مشتری کرده است .
    سفارشی سازی انبوه یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار می آید. علاوه بر این امروزه این مبحث در فعالیت واحدها و بنگاه های تولیدی با تیراژ بالا از اهمیت و جایگاه خاصی بر خوردار شده است . امروزه بنگاه های تولیدی به خوبی دریافته اند که کسب سود و باز دهی دیگر به سادگی گذشته و با نرخ های قبلی دست نیافتنی شده است

  6. محمد نوجوان گفت:

    با این روش سفرشات فقط تولید میشود وبازار دچار نا بسامانی نمیشود پس اگر تمام شرکتها قبل از انجام معامله محصول خود را سفارش دهند و با ثبت درخواستهای مشتریان اقدام به توضیع کنند

  7. حمیدرضا فیضی گفت:

    با سلام و تشکر
    من عادت دارم قسمتهایی که بیشتر استفاده می کنم را می نویسم
    سفارشی سازی انبوه روش “به تاخیر انداختن موثر اقدام متمایز نمودن یک محصول برای یک مشتری خاص تا دیرترین زمان ممکن در شبکۀ تامین است”
    حمیدرضا فیضی