سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
برندینگ

 

  • کمی از خودتان برایمان بگویید، چند سال دارید؟ چه رشته ای خوانده اید و در حال حاضر به صورت تخصصی در چه زمینه ای مشغول به فعالیت هستید؟

من متولد ۱۳۵۰ هستم .شاگرد ممتاز کنکور سال ۶۹ و ارتباط تصویری در مقطع کارشناسی ارشد و سپس MBA و سپس دوره های تخصصی برند و بازاریابی. در حال حاضر در یک هولدینگ معتبر بابیش از ۲۰۰ پرسنل در سمت قائم مقام بخش رسانه در حوزه ی تخصصی برند و تبلیغات مشغول هستم. بیش از ۱۷ سال دروس مرتبط با تبلیغات و برند را در دانشگاه های مختلف تدریس کرده ام و بصورت شخصی نیز مشاور برند، پروژه های مختلف کسب و کار هستم.

  • در زمان شروع به کار چند سال داشتید؟ در حال حاضر چند سال است که در این حوزه مشغول هستید؟

اولین بار که توانستم به ازای کار، حق الزحمه دریافت کنم ۲۰ سال داشتم و دانشجو بودم. از تدریس و سپس کاراموزی در شرکت تبلیغاتی و بلافاصله در همان دوران دانشجویی مستقل سفارش می گرفتم و کار می کردم. پوستر جشنواره ۱۱ فجر و کل پروژه های بازی های بانوان کشورهای اسلامی و بسیاری از نمایشگاه های موزه هنر های معاصر در زمان اقای خاتمی و ایران اکسپو سال ۲۰۰۰ و کلی کار در زمان گفتگوی تمدن ها از طرح های من بودند. اولین بیلبوردهای شرکت موتوژن در تهران با شعار “ما به صنعت معنا می دهیم”. سپس سفرهایی به خارج ایران داشتم و ۸ سالی در حوزه ی طراحی مد و لباس کار کردم و مالک کانون تبلیغاتی عرشیا در سالهای ۷۲ تا ۷۸ بودم.

  • آیا به انجام کار تیمی برای موفقیت بیشتر اعتقاد دارید؟

بنظرم ما ایرانی ها کار تیمی بلد نیستیم و بشدت ازین نقطه آسیب می بینیم؛ مثلا در ورزش کشتی گیرهای خوبی داریم ولی فوتبالمان اسفبار می شود. در حال حاضر فرایندهای بازاریابی و برند و تبلیغات بشدت نیاز به کار گروهی پیدا کرده اند و به تنهایی نمی توان نیاز مشتری را براورد و فراهم نمود چرا که شاکله ی نیازها گسترده و درهم پیچیده شده و هر روز تغییر می کند؛ به شدت نیازمند تحقیقات بروز و اطلاعات جدید هستیم من بشدت به کار تیمی معتقدم و در رشته کاری خودم کار تیمی را منوط به درک عمیق شرایط و توانایی های تخصصی افراد در رتیم می دانم. روابط کاری بسیار تحت تاثیر احساسات هستند و کار تیمی جز با همدلی و احساس خوشنودی در تک تک افراد میسر نیست. کارمندانم نباید حس کنند من رئیس و آنها کارمند و اجراکار هستند. هرکس باید بقدر خود تلاش کند.

  • معمولا چه مشکلات و موانعی در حرفه شما وجود دارد؟ برای رفع آنها چه می کنید؟

اشکال کار اکثر مواقع کنترل و مشخص نمودن مرز وظایف است که با سختگیری تلخ و سرد و با سهل گیری ضعیف و پر اشکال خواهد شد. مدیریتی نیاز است که با ذکاوت و ظرافت همه چیز را در دست بگیرد و البته مدیر خودش دست در کار داشته باشد هیچوقت تیم طراحی نمی تواند به من نه بگوید چون خودم آستین بالا می زنم یا زمان تهیه محتوا همکاران می دانند که دست به قلم هستم و اگر سستی کنند، نمی پذیرم. مشکل بزرگی که همواره در ایران شاهدش بوده ام این بوده که برای کسب رتبه ای که آقایان مشابه و همکار من دارند بایستی دوبرابر تلاش می کرده ام و همچنان نیز! البته عادت کرده ام ازین رو در جلسات ۲۰ دقیقه ی اول من حتما ساکت خواهم بود و بعد از دقت کافی در نکات ریز جلسه موضوع را در دست می گیرم و اساسا در میان دوستان به استاد مذاکره معروف شده ام.

  • تا به حال با شکست مواجه شدید؟ برخورد شما برای حل مشکل چگونه بوده؟

شکست هم تا دلتان بخواهد داشته ام چرا که نه؟اخریش قرارداد ی بود که کل سال ۹۴ را صرفش کردیم و دقیقه ی نود با یک بازی دامپینگ غیر انسانی روبرو شدیم از سمت شرکت رقیب و همه چیز خراب شد. یا در اوایل سال که تصمیم به تاسیس یک اکادمی تخصصی حوزه ی برند داشتم و کلی تلاش کردم و دست اخر متوجه شدم قرار نیست چیز زیادی به دیگران اموخته شود و خلاصه ارمانهای من با دیگران نمی خواند پس سکوت کردم و کنار کشیدم.

  • به عنوان یک بانوی موفق در زمینه بازاریابی و برندینگ چه پیشنهادی برای افرادی که می خواهند قدم در این حرفه بگذارند، دارید؟

در حال حاضر دو سال است که مستمر در حال نگارش مباحث تخصصی برند و تبلیغات هستم و احساس خوبی از نشر و انتشار دانش برای دیگران دارم. به نظرم برند سازی نوعی حکمت است که باید اندوخته ی بزرگی از دانش و تجربه و خلاقیت را توامان با خود داشت و پشتکار و کنجکاوی و تلمذ پیگیر می طلبد.

  • حرف آخر…

توصیه می کنم علم مدیریت را علمی یاد بگیریم و حکیمانه بکار ببندیم. هوشمندانه تلاش کنیم و مدبرانه تصمیم بگیریم. با هم تیمی های قوی گروه بسازیم و رقبای قدر را به بازی بیاوریم تا رشد کنیم و دست آخر مهربان و متواضع باشیم؛ که در این دنیای بزرگ برای همگان جا بقدر کافی و روزی در خور موجود است.


مصاحبه گر: خانم زهرا امیری، دانشجوی رشته مدیریت

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. سخنان بسیار عالی و آموزنده بود ولی یه نکته ای وجود دارد در بحث همکاری گروهی متاسفانه در شرکتها به هیچ عنوان این عمل را نمیگذارند انجام شود چون در بحث بازار یابی یه رقابت بوجود میاورند که این رقابت به نفع شرکت است و به ضرر بازار یاب که یه جو بد و عصبی به وجود خواهد آمد پس کار گروهی در نتیجه کلا به هم خورد مورد دیگر که از انجام کار گروهی شرکتها باز میدارند بحث سیاست شرکت است که از هم بستگی بازاریابان در مورد بحران جلو گیری شود و موار دیگر که که بسیار مفسل است از کار گروهی خودداری میکند

  2. با سلام خدمت خانم شمشیردار، در ایران عزیز و نامدار ماندگار، کار گروهی به خوبی در جهت منفی گرایی انجام میشود، و این گروه با یک چشم به هم زدن به پایان میرسد و این از هم پاشیدگی در جهت مثبت نشان دادن کار گروهيست.

  3. عالي بود.
    هميشه آدمهاي موفق شكستشان را پنهان نميكنند بلكه از شكست براي قدرتمندتر شدن در راه پيروزي استفاده ميكنند.
    درود بر بانوي كشورم

  4. موفق باشین مصاحبه بسیار خوبی بود
    پشتکار و اراده میتونه تو موفقیت بسیار موثر باشه به امید روزی که تعداد بانوان موفق ایرانی زیاد شود

  5. با سلام من با نظر سرکار خانم موافق هستم متاسفانه تعداد زیادی از ما در کار گروهی موفق نمی شویم چون به ما یاد ندادندکه چه با هم کار نماییم.

  6. با سلام به نظر من داخل ایران کار گروهی بسیار جواب میده چون هم از نظر عاطفی هم پشتکار دست کمی از بقیه نداریم ولی متاسفانه جنبه کار گروهی تو ایران بسیار پایینه وما احساس میکنیم هر چه تک روی کنیم بهتره دقیقا مثل فوتبال کشور با تشکر

  7. با سلام و عرض ادب
    امیدوارم از این رزمه های موفق با افراد مختلف بیشتر باشه و همه ما بتونیم با پشتکار و کار تیمی باعث شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور و خودمان باشیم و از همه مهمتر از شکست نترسیم و قدرت ریسک پذیری مان را بالا ببریم
    با سپاس فراوان

  8. من از جمله آخر ايشان
    توصیه می کنم علم مدیریت را علمی یاد بگیریم و حکیمانه بکار ببندیم. هوشمندانه تلاش کنیم و مدبرانه تصمیم بگیریم.
    بسيار لذت بردم و تمام تلاشم را در جهت محقق شدن آن مي نمايم

  9. با سلام

    اینکه می توان همیشه از نو شروع کرد درست است، اما در مصاحبه خانم شمشیردار نکات مهمی در رابطه با اصل در نظر گرفتن هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به هدف که نیازمند کار تیمی و پشتکار می باشد بیان شد.

    موفقیت درهر کاری ===== انتخاب هدف – برنامه ریزی – تلاش تیمی – مدیریت و رهبری

  10. با عرض سلام خدمت سرکارخانم شمشیر دار
    مطالب جالبی را مطرح فرمودید مخصوصا قسمتی که ما ایرانیها زیاد اعتقاد به کار گروهی نداریم و این به نظرم در این است که هر کس در فکر سود برای خویش میباشد ولی در کشورهای دیگر بیشتر تمایل دارند سودبه همه و بطور مساوی تقسیم شود.با تشکر

  11. با سلام
    مصاحبه شما جنبه های خوبی داشت : فعالیت زنها در عرصه کار ،حال انکه ممکن است برای بعضی ها سخت باشد که چنین مدیری در راس کارشان باشد ولی باید از فکر خلاق استفاده کرد مهم نیست از ان که باشد . باتشکر

  12. با سلام و تشکر بیوگرافی جالبی بود و ٱموزنده . مطالب فوق نشانده جایگاه والای زنان در عرصه های مختلف که با تلاش و پشتکارمی توانند در حیطه کاری خود به مدیران موفقی تبدیل شوند

  13. با سلام، من کار گروهی وموفقیت به این روش را در کتاب دراوج پیروزی به عینه لمس کردم، وازگفته های سرکار خانم شمشیردار درباره کار گروهی وعدم استقبال آن در کشور ما با مثال عینی کاملا محسوس است ، چرا که اغلب افراد دوست دارند عنوانها ومقام ها را به تنهایی داشته باشند. وسپاس از خانم شیوا بابت توصیه وحرف آخر ایشان بسیار زیبا ودلنشین واثر بخش بودعلم مدیریت را علمی یاد بگیریم…. من دوست داشتم خانم امیری از مشوقین خانم شمشیردار دراین صنعت وحامیان او را ذکر می کرد وما از این امر بهره می بردیم. با تشکر از مصاحبه زیبای خانم امیری

  14. سلام
    مطالب جالبی بود..
    قبول دارم پشتکار بسیار موثر است ولی دوره و زمان شروع بکار در هر شته ای میزان موفقیت فرد را نیز مشخص می کند.. زمان سرکار خانم که شروع بکار داشتند فضا بسیار بکر و ماسب پیشرت بوده و تقریبا رقبای ایشان بسیار اندک بوده اند که موجب دستیابی این موفقیت ها و کسب تجارب عالی کاری حتی در سطح بین المملی شده است.. در این دوره ها بجز پشتکار و کسب تجربه و بروز بودن اطلاعات نیاز به سرمایه برای پیشرفت الزامی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *