سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی گردشگری

oie_tfzlyN1cHyvA-compressed

بحث برند امروزه و در بازار های رقابتی در محافل مختلفی مطرح می شود با توجه به این که برند باعث ایجاد هویتی ذهنی نسبت به محصولات می شود اما تاکنون توجه کمی نسبت به برندسازی در حوزه بازاریابی گردشگری شده است. تعاریفی که از برند ارائه می شود بسیار متفاوت است و هر کدام از ما معمولاً یک تعریف از برند را در پس زمینه ذهن خود داریم اما، برندسازی در صنعت گردشگری تنها معطوف به کالا های فیزیکی نیست، چون خدمات و احساس لذت از سفر، تجربه های مختلف و… در حوزه گردشگری بسیار پررنگ تر از کالاهای فیزیکی می باشند به عبارتی دیگر در صنعت گردشگری خدمات و لذت و تجربه های ما محصولاتی می باشند که باید بتوان با کمک آن ها یک برند موفق را ایجاد کرد زیرا صنعت گردشگری بیشتر بر پایه خدمات و محصولاتی که ذکر کردیم استوار است.

برای مدت های طولانی برند صرفا قسمتی از کالای فیزیکی بود که اغلب تعاریف مرتبط با آن در چندین دهه اشاره به لفظ، یا نام و یک نشانه داشته است. امروزه برند تعریفی فراتر از تعاریف قدیمی را به خود اختصاص می دهد. یک برند مناسب در صنعت گردشگری مجموعه ایی از انتظارات را نشان می دهد، به اعتماد و ثبات اشاره دارد و به صورت مجموعه ایی از انتظارات تعریف می شود.

در صنعت گردشگری در مرحله نخست خدمات و محصولات  گردشگری در یک دوره زمانی و طی مراحل مختلفی تجربه می شوند. در مرحله دوم این خدمات و محصولات برای گردشگران پر مخاطره می شوند زیرا، علاوه بر هزینه ایی که باید بپردازند زمان از دست رفته در طول سفر را نمی توانند به دست آورند. در مرحله سوم بخشی از خدمات و محصولات مبتنی بر امیال شخصی گردشگران از جمله رهایی از مشکلات زندگی، کسب تجربه ای جدید و تفریح می باشند.

بنابر این برنامه ریزی در زمینه برند در صنعت گردشگری نیازمند شناخت این نوع انگیزه ها می باشد، شناخت انگیزه گردشگران از وظایف مهم بازاریابان در حوزه گردشگری می باشد. با توجه به ویژگی های خاص خدمات و محصولات گردشگری، نقش ایجاد یک برند مناسب نسبت به دیگر صنایع از اهمیت فوق العاده ایی برخودار است با ایجاد یک برند مناسب در صنعت گردشگری ایران می توانیم به گردشگران بالقوه اطلاعاتی درباره آن چه کشورمان  می تواند ارائه دهد عرضه کنیم و گردشگران را نسبت به بازدید از مناطق گردشگری ایران ترغیب کنیم.

ایجاد برند در زمان های بسیار دور نیز رایج بوده اما، قطعا به شکل امروزی نبوده است به عنوان مثال بسیاری از افرادی که گله های گاو داشتند تلاش می کردند با ایجاد داغ بر پشت گاو های خود آن ها را از بقیه گله ها جدا کنند این داغ می توانست یک ضربدر باشد یا یک دایره ولی برای یک گاو چران حکم امضا را داشت… در صنعت گردشگری کشورمان برای این که در مورد مالکیت محصولات و خدمات گردشگری ایران سوء تفاهمی پیش نیاید باید از یک برند مناسب استفاده کرد به مرور زمان یک برند گردشگری مناسب برای کشورمان به عنوان تعیین کننده هویت گردشگری ایران نه تنها برای ما ایرانیان بلکه برای سایر گردشگران یا همان خریداران نیز بسیار مهم می شود. 

دلیل اصلی برای ساختن برند گردشگری ایرانی آن است که گردشگران را واداریم تا  تعدای از صفات و کیفیت های مورد نظر را با خدمات و محصولات گردشگری کشور ما برابر بدانند.

فرض کنید یک دوره گرد خیابانی نسبت به یک مغازه دار که میوه و سبزیجات می فروشد باید هر روز محصولاتش را به مخاطبان زیادی عرضه کند به مرور زمان عمل دوره گرد فاقد کارایی می شود زیرا او هر روز مجبور است اعتماد افراد مختلف را جلب کند باید افراد بسیاری را قانع کند که محصولاتش را بخرند در حالی که حتی آن ها را قبلا ندیده است او باید هر روز از خود یک برند قابل اعتماد بسازد اما مغازه دار محل مورد اعتماد شماست او برای محله شما به یک برند میوه فروشی تبدیل شده است….

با ایجاد یک برند با ویژگی های مناسب و صداقت و کیفیت در صنعت گردشگری کشورمان یک پسماند ذهنی در گردشگران ایجاد می کنیم؛ این پسماند ذهنی برای صنعت گردشگری ایران حکم سرقفلی را دارد. کشور ما برای موفقیت در بازار های رقابتی گردشگری نیازمند یک برند یا همان سرقفلی ذهنی است.


صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. باسلام و خسته نباشید خدمت شما
    و با تشکر از سایت پر محتوا و تخصصیتان
    به مطلب جالبی اشاره کردید که واقعا جای آن در بازاریابی گردشگری ایران خالی است
    برند .. سرقفلی ذهنی چه عنوان زیبا و پر محتوایی ..
    واقعا گردشگری ایران باید دارای برند شود.
    سپاس از مطلب خوب شما

    1. با سلام خدمت خانم شکوفه عزیز
      با سپاس از این که مطالب سایت را دنبال می کنید..
      در راستای صحبت جنابعالی باید عرض کنم که بازاریابی صنعت گردشگری ایران بدون داشتن یک برند مناسب نمی تواند به جایگاه شایسته خود رهنمون گردد.
      ان شاالله شاهد رونق گردشگری ایران باشیم
      پاینده باشید

  2. باسلام
    اخیرادرخصوص گردشگری صحبتهائی میشود که نیازمند فرهنگ سازی وزیرساختهای مناسب میباشد که باید دراین زمینه برنامه ریزی گردد.

    1. با سلام خدمت آقای اینانلو
      ابتدا … سپاس گزارم که مطلب را مطالعه فرمودید
      بله… درست می فرمایید، برنامه‌ریزی یکی از قسمت های اساسی در هر کار مدیریتی است ان شاالله با توجه به رسالت سایت همکاری مفیدی بین صنعت و دانشگاه فراهم گرددان شاالله فعالیت های همکاران مقدمه ایی بر نگرشی نو در بازاریابی گردشگری کشورمان باشد.
      به امید آن روز
      موفق باشید

  3. با عرض سلام و خسته نباشید
    خانم صابونچی بنده تا به حال به تلفیق برند با صنعت گردشگری فکر نکرده بودم … اما واقعا بحث نویی است اگر زیر ساخت های مناسبش فراهم گردد شاهد یک تحولی عظیم در بازاریابی گردشگری می شویم
    ممنون از مطلب و سایت خوبتان

    1. با سلام به خانم ملک گرامی
      ان شاالله به امید خدا زیر ساخت ها هم فراهم گردد و فعالیت های ما مقدمه ایی بر این حرکت نو در کشور مان باشد
      از شما بی نهایت سپاسگزارم

  4. درود بر همگي،
    به مطلب بسيار خوبي و جالبي اشاره نموديد زيرا با توجه به جاذبه هاي گردشگري گسترده اي كه در كشورمان وجوود دارد اگر يك برند بين المللي براي گردشگري كشورمان ايجاد شود شاهد حضور هر چه بيشتر گردش گران در ايران خوايم بود.
    با سپاس فراوان از شما همكار گرامي

    1. با سلام خدمت جنابعالی
      سپاس گزارم که مطلب را مطالعه کردید
      بله …. یک برند بین المللي باعث توسعه بهتر صنعت گردشگری می شود
      با سپاس

  5. علی طاهری ( کارشناسی تبلیغات تجاری ) ( مهر کام پارس )
    با سلام و عرض احترام خدمت سرکار خانم صابونچی چی

    مطلب خوب و نوینی بود،حقیقتش خیلی به این موضوع تمرکز نکرده بودم که میشود این مورد را هم به صورت پایه ای و و یک فرهنگ بازریابی کرد و فکر میکنم به دلیل اینکه کشورمان واقعاً این کشش را داشته باشد،وبه امید آن روز که به این مرحله رسده باشیم،البته با تلاش و همت استوار.خیلی لطف کردید و ممنونم که وقت گذاشتید.موفق باشید

    1. با سلام خدمت جناب طاهری
      بحث برند گردشگری در کشور ما موضوع نویی است
      ان شاالله با بهره گیری از شیوه های نو شاهد رونق بازاریابی گردشگری ایران باشیم
      با تشکر

  6. مهدی شاکر(تبلیغات تجاری ) ( مهر کام پارس)
    با سلام خدمت خانم صابونچی

    ممنونم از مطلبی که زحمت کشیده و ارائه دادید.به امید آن روز که زیر ساختهای آن فراهم شود .موفق باشید

  7. باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما خانم صابونچی عزیز این مطلب که راجع به گردشگری نوشتین خیلی خوب و عالی بود این مطلب هم مثل مطالب قبلی شما خیلی پربار و خوب بود ممنون از شما.

    1. باسلام خدمت خانم کری وند عزیز
      بسیار خوشحالم که مطلب برای شما مفید بوده و این نظر لطف شماست ….
      از شما سپاسگزارم که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص داده اید.
      موفق باشید.

    1. با سلام و درود متقابل به شما عزیز و گرامی ….
      از لطف شما بی نهایت سپاس گزارم ….
      بنده نیز توفیقات بیشتر شما را از خداوند خواستارم
      پاینده باشید.

  8. با سلام و خسته نباشید خدمت خانم صابون چی.
    ممنون از متن پر محتوا و جذابتون ، به امید روزی که درآمد از راه گردشگری در کشور عزیزمان ایران توسعه پیدا کنه ، تو این زمینه برای جوانان علاقه مند اشتغال زایی ایجاد بشه ، از شما دوست عزیزم میخوام که به کارتون ادامه بدید در این زمینه ، که برای بقیه دانشجویان هم اشتیاق ایجاد بشه.
    موفق باشید و ممنونم

    1. با سلام خدمت خانم سميرا عزیز
      سپاس از لطف و نوشته های انگیزشی شما گرامی
      ان شاالله شاهد پیشرفت این صنعت باشیم
      موفق باشید

  9. با سلام
    متن زيبا و پر محتوايي بود اميدوارم روزي شود كه ايران به يكي از قطبهاي اصلي گردشگري جهان تبديل شود و گردشگران تمايل به مسافرت به اين كشور كهن پيدا نمايند.

  10. عرض سلام و خسته نباشی
    مطلب شما بسیار حرفه ای و پر محتوا بود .
    امید هست گردشگری در کشور رونق خوبی بگیرد.

  11. با عرض ادب و احترام
    بسيار مطالب جامع و مفيد بود.و انشاالله كه در امسال تحولي عظيم در زير ساختهاي گردشگري و توريست در كشور ما
    اتفاق بيافتد.
    موفق و پايدار باشيد

    1. با سلام و ادب خدمت آقای صادقی
      ان شالله امسال سال رونق صنعت گردشگری ایران باشیم
      سپاس بی کران از جنابعالی و زمانی که اختصاص می دهید

  12. با درود بر شما
    مسلما” حک شدن یک برند در ذهن و خاطر مشتری می تواند مدتهای مدیدی اثر گذاری خود را ماندگار نماید .
    از مطلب زیبایتان بسیار سپاسگزارم.
    سربلند و پیروز باشید

  13. با سلام
    ضمن تشكر از مطالب فوق ، به نظر مي رسد جهت ساختن افكار مثبت برند گردشگري در اذهان عمومي ، بايستي مراحل قابل تأمل ديگري از جمله ارائه كيفيت مناسبتر جهت گردشگران در نظر گرفته شود . با سپاس مجدد
    حميدرضا عزيزمحمدي – مهركام پارس

    1. با سلام و ادب متقابل
      صحبت جنابعالی درست و متین است …. چندین فاکتور نیاز است ..
      یکی از فاکتور ها این است که کیفیت خدمات و محصولات گردشگری ما قابلیت مقایسه و رقابت را با سایر کشور ها داشته باشد. …
      افکار مثبت نسبت به کشور به زمان طولانی تری نیاز دارد که ان شاالله با وجود فضای پسا برجام به این مهم دست یابیم
      با سپاس بی کران

  14. سلام و ادب خدمت آقای صادقی
    ان شالله امسال سال رونق صنعت گردشگری ایران باشد هرچن توجه به زیر ساخت ها و نیاز گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است طباطبایی دانشگاه علمی کاربردی مهر کام پارس

  15. در چند سال اخیر نمایشگاه های گردشگری خیلی خوب فعالیت میکنند فقط تبلیغاتشان پایین است که باید به آن بیشتر اهمیت بدهند تا همه بتوانند با فعلیتهایشان آشنا بشوند
    با تشکر

    1. با سلام خدمت خانم داوطلب گرامی
      ان شاالله بتوان تبلیغات مناسبی در این زمینه داشت زیرا تبلیغات جادوی علم بازاریابی است اگر تبلیغات مناسب و گسترده ایی ایجاد شود رونق گردشگری نیز بیشتر می شود.
      موفق و شاد باشید

  16. باسلام
    هرچقدر صنعت گردشگری با توجه به کیفیت مطلوب و مناسب همراه باشد میتواند ذهن گردشگر را به عنوان برند معتبر تداعی ببخشد به امیداینکه روزی گردشکری کشورمون تو دنیا زبانزد همه باشه
    باتشکر از مطالب قشنگتون

    1. با سلام …و ادب …
      کیفیت مطلوب و مناسب با یک لگو گردشگری ایران بسیار زیبا تر و کامل تر می شود ….ان شاالله
      سپاس گزارم که مطلب را مطالعه فرمودید
      شاد باشید

  17. با سلام و تشكر از مطلب جالب و نو و پر محتواي شما
    البته بايد خدمت شما و ديگر دوستان عرض كنم به نوعي برندهايي در محصولات سني وجود دارند همانند شيريني حاج خليفه رهبر در يزد يا گز كرماني در اصفهان يا گز حاج اصلياني در بلداجي يا رستورانهاي خاصي كه در شهرهاي مختلف وجود دارند

    1. با سلام و ادب فراوان خدمت شما
      با سپاس از زمانی که می گذارید …..
      ان شاالله برند گردشگری ایرانی نیز شکل بگیرد و بتوان از این طریق گردشگر بیشتری را جذب ایران کرد و از میراث پیدا و پنهان گردشگری به بهتربن نحو استفاده کرد.
      به امید آن روز …
      شاد و موفق باشید ……

    1. با سلام خدمت آقای علی پور …..
      ان شاالله ….تمام تلاش های افراد تحصیلکرده ایرانی در رشته بازاریابی و گردشگری در راستای آرزوی شما باشد ….
      ایران پتانسیل فوق العاده ایی دارد با اتکا به خدا و با کمی همت و استفاده از دانش حرفه ایی هدف عالی در این رشته برای کشورمان دور نیست ….
      موفق باشید

  18. سلام و عرض ادب.
    مطلب بسیار جالب ، ملموس و قابل درکی بود. امیدوارم کشورمون با کارهای تبلیغاتی، افزایش کیفت خدمت رسانی به توریست ها، بها دادن به این موضوع بسیار مهم، سرمایه گذاری و … به چیزی که در شان کشور تاریخی ما هست برسه. چون حق ایران بسیار بالاتر از چیزی هست که در حال حاضر از این صنعت به دست میاره!
    ممنون از زحمتی که کشیدین.

    1. با سپاس از آقای انصاری
      این لطف شما به بنده است. و خوشحالم که مطلب برای شما مفید بوده است ان شاالله به مسائل داخلی این صنعت هم می پردازیم
      زنده باشید

  19. باسلام خدمت سرکار خانم صابونچی
    مطالب جالب و به روزی را مطرح فرمودید وانشا ا… شاهد پشرفت در گردشگری کشور باشیم و میتوان درامد بسیار زیادی ازاین راه کسب کنیم.

    1. با سلام خدمت آقای گلستانی
      ممنون که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید. به امید خدا ان شاالله شاهد سود آوری این صنعت باشیم
      شاد و موفق باشید

  20. با عرض سلام خدمت سرکار خانم مینا
    احتراماً، با تشکر از مطالب زیبای شما اما زیبایی فقط برای مطالب است نه فضای گردشگری ما ، در مرحله اول نیازمند فرهنگ سازی مردم ایران در جهت استفاده ی صحیح از منابع است تا بتوان این منابع را به عنوان برند گردشگری ایران به جهان شناساند، بنده در بیشتر مواقع شاهد این موضوع بوده ام که در مراکزی که بسیار توریست رفت و آمد می کند هیچگونه استفاده ی مناسبی از آن مراکز نشده قطعا متوجه منظور بنده هستید ، بنده معتقدم اگر رعایت اصول در استفاده از مراکز به طور صحیح رعایت شود یکی از برترین برند گردشگری دنیا خواهیم بود، ممنون از شما
    با عرض پوزش در خصوص رشته ی بازرگانی سوالاتی دارم از چه طریق میتونم به شما زحمت بدم

    1. با سلام و ادب خدمت شما گرامی
      بله بنده هم با شما موافقم فرهنگ سازی مهم است
      تلاش بنده نیز با نوشتن این مطالب فرهنگ سازی است
      از طریق ایمیل در تماس باشید لطف کنید ایمیل خود را برای بنده مرحمت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *