سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

در ارتباط با تکنیک های بازاریابی و فروش کتب متعددی نوشته شده اما، کمتر کتابی به تبیین جایگاه استراتژیک ارتباطات غیر کلامی پرداخته است. پروفسور آلبرت محرابیان به این امر پی برد که ارتباطات غیر کلامی نسبت به سایر ابزار های ارتباطی بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب خواهد داشت.

زبان بدن در بازاریابی و فروش

مخاطب ما در اینجا یک مشتری است، همان کسی که قرار است به او، ایده خدمات و کالای خود را بفروشیم؛ ما برای برقراری ارتباط بهتر با وی از سه ابزار کلیدی

  • کلمات
  • لحن بیان و
  • حرکات بدن که به آن همان زبان بدن می گوییم استفاده می کنیم.

زبان بدن دارای اهمیت خاصی است این نوع از زبان می تواند منجر به موفقیت یا عدم موفقیت ما به عنوان یک بازاریاب و فروشنده ی حرفه ایی شود.

شناخت لازمه ی هر حرکتی است و برای شروع یک بیزنس خوب باید بدانیم شریک تجاری ما، چه بازخوردی از ایده،خدمات و یا کالای ما دارد. انسان ها به دلایل مختلف آن چیزی را که در ذهن دارند بیان نمی کنند؛ حال ما به عنوان یک فروشنده ی حرفه ایی چه طور بتوانیم در کمترین زمان بازخورد مناسبی از فرآیند مذاکره خود بگیریم و به این نتیجه برسیم که آیا این معامله می تواند مفید باشد یا نه.

زبان بدن در بازاریابی و فروش

 

همه ما از زمانی که از خواب بیدار می شویم در محیط خانواده یا محل کار در ارتباط با همنوعان خود هستیم و جالب تر اینکه به نحوی در حال خرید و فروش ایده های خود به دیگران هستیم؛ لزوماً برای این معامله نباید پولی جا به جا شود؛ همین که طرف مقابل طرز نگاه ما را نسبت به موضوعات قبول کند یعنی این که ما توانسته ایم ایده خود را بفروشیم!

پس به بیان دیگر همه ما یک فروشنده هستیم. با این استدلال، شناخت کامل زبان بدن مشتری می تواند به نیروی عظیم و کاربردی تبدیل شود که به ما کمک می کند تا از بسیاری از دو راهی ها، شک ها و تردید ها رهایی یافته و در نهایت تصمیم های اثربخش تر و کارآمدتری را بگیریم.

در کتاب پیش روی ما در چهارده فصل، به صورت روان و خلاصه زبان بدن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم و کاربرد های هر بخش را با توجه به شرایط مختلف و فرهنگ کشور های متفاوت مورد بررسی قرار می دهیم. این کتاب با نگاهی خلاصه اما کاربردی، دید نویی را به علاقه مندان به مباحث زبان بدن به خصوص دانشجویان رشته های مدیریت بازاریابی و فروش ارائه می دهد.


نویسندگان: سید حجت بزاززاده، مینا جعفر صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

22 دیدگاه

  1. با عرض سلام… به نظر بنده زبان بدن فقط می تواند در فروش مستقیم و face to face و مواجه مستقیم با خریدار و مشتری تاثیر گذار باشد و ترفیع بسیار مطمئنی در فروش مستقیم با مشتریست… و لزوماً غیر مستقیم کاربرد بسیار کمتری دارد…

  2. اگر فروشندگان دست به سينه در مقابل مشتري به حرف‌هاي او گوش كنند يا به اين طريق با او صحبت كنند، يك حالت مقاومت، از فروشنده در ذهن مشتري القا مي‌شود. فروشنده‌ها هنگام صحبت كردن با مشتري بهتر است دست‌هاي خود را آزاد و رها بگذارند، و در حين صحبت كردن، از نشان دادن كف دست خود به طرف مشتري غافل نشوند. وقتي افراد مي‌خواهند صداقت و راستگويي خود را به طرف مقابل نشان دهند، مي‌توانند با يك يا دو دست خود به طوري كه كف دست‌ها رو به بالا باشد، اين كار را در حين صحبت كردن انجام دهند.
    زبان بدن برای فروشنده خیلی مهمه

  3. باسلام.
    بااستفاده از تکنیک زبان بدن در بازاریابی و فروش علاوه بر جلب اعتماد مشتری و ارائه خدمات متنوع خود به مشتری باعث دلگرمی و تشویق مشتری برای درخواست بیشتر کالا نیز میشود.
    این تکنیک باید بااستفاده از لحن و حرکات متقابل نسبت به مشتری باشد که بازاریاب را مجبور میکند خود و ایده های خود را برای جلب مشتریان به روز کند و نسبت به شرایط آنها را تغییر دهد مثل بازاریاب بیمه عمر

  4. برای انجام هرچه بهتر عمل بازاریابی و خرید و فروش باید به چندین تکنیک توجه کرد .
    نوع کلمات
    لحن بیان کلمات
    زبان بدن
    زبان بدن در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در روابط مستقیم تاثیر بسزایی دارد زیرا انسان ها به دلایل مختلف از بیان مستقیم آنچه ک در ذهن دارند امتناع میکنند اما با شناخت زبان بدن میتوان به طور غیرمستقیم به اینکه آنها چه بازخوردی نسبت به ایده یا کالا یا امور ما دارند پی برد .

  5. با سلام به نظرمن دانستن Bady Language وداشتن روابط عمومی بالا ورسوم هر کشور….. می تواند درانعقاد قرار دادهای خارجی تاثیر گذار باشد متشکرم گرمابی

  6. با سلام به نظرمن دانستن Bady Language وداشتن روابط عمومی بالا ورسوم هر کشور….. می تواند درانعقاد قرار دادهای خارجی تاثیر گذار باشد متشکرم گرمابی

  7. علاوه بر برقراری ارتباط کلامی با افراد،می توانیم به گونه ای دیگر هم ارتباط های موفقی برقرار کنیم.به این صورت که از زبان بدن و یا ارتباط غیر کلامی استفاده کنیم.در واقع زبان بدن ارتباط غیر کلامی است که افراد به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن استفاده می کنند.
    گفته می‌شود که ارتباطات خوب پایه و اساس رابطه‌های موفق است، بنابراین توانایی شناخت و استفاده درست از رابطه‌ی غیرکلامی یا همان زبان بدن ابزار قدرتمندی است که به شما این امکان را می‌دهد که منظور واقعی‌تان را به فرد مقابل برسانید و تعامل با دیگران را به یک تجربه‌ی آسان و لذت‌بخش تبدیل کنید. در این مقاله با ترفند هایی از زبان بدن آشنا می‌شوید، که شما را دوست‌داشتنی می‌کند.
    برقراری ارتباط مناسب, و بویژه ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن قدرت شما را در تبادل نظرات افزایش می دهد. شما در شغل و حرفه خود به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کنید. همچنین جذب مشتری به مهارتهای ارتباطی شما بستگی دارد. بنابراین زیربنا و شالوده موفقیت شما در امر رضایتمندی و جذب مشتری برقراری ارتباط متناسب است و این اهمیت، ارتباطات و ارزش آنها را در مشتری مداری روشن می کند.

  8. با سلام خدمت استادان ارجمند
    فکر می کنم همان طور که شناخت زبان بدن کمک زیادی در امر ارائه خدمات به مشتری می کند طرزصحیح استفاده از آن هم اگر به جا باشد موفقیت را دوچندان می کند.

  9. به نظر من زبان بدن جزء اصلی ترین راه های بازاریابی و فروش میباشد بنابراین شخص فروشنده حتما باید علم فروشندگی را بداند در فروشندگی باید به تمام نکات اعم از روانشناختی در مورد ارباب رجوع را حتما مد نظر قرار بدهد

  10. زبان بدن تنها عاملیه که وابسته به ملت، فرهنگ یا کسب و کار خاصی نیست و بین همه تقریبا مشترکه. پس برای رسیدن به موفقیت در کار و زندگی شخصی، یاد گرفتنش میتونه جزء کارایی باشه که باید تو اولویت هامون قرار بدیم.

  11. استفاده از زبان بدن نه تنها برای فروش یک محصول از جانب فروشنده میتواند بسیار مهم باشدبلکه گاهی منجر به بستن قرار دادهای تجاری بسیار کلان نیز میشود فقط کافی است که افراد فن برقراری ارتباط با دیگران را به خوبی بدانند. مثلا یک فروشنده برای اینکه بتواند مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کند باید بتواند یا از طریق لحن صحبت کردن، یا بواسطه حرکات با دست، وحتی از طریق چشم ونگاه مشتری خود را ترغیب به خرید نماید. ونکته مهم اینکه زبان بدن واستفاده از آن در فرهنگ های مختلف وکشور های مختلف متفاوت است که دانستن وبه کار گیری آنها باعث رونق کسب وکار میشود چه به صورت خرد ویا بصورت کلان.

  12. از آنجايی که زبان کلامی تحت کنترل بخش هوشيار مغز انسان قرار دارد ما می توانيم آگاهانه کلماتی را بر زبان جاری کنيم که با احساسات و نيات واقعی ما همخوانی نداشته باشند و در نتيجه نيت واقعی خود را پنهان و آن را به گونه ای ديگر جلوه دهيم. اما زبان بدن توسط بخش نا هوشيار مغز کنترل می شود و ما کنترل چندانی بر
    آن نداريم و ازاين رو باز تاب دهنده احساسات واقعی و درونی ماست.

  13. از آنجايی که زبان کلامی تحت کنترل بخش هوشيار مغز انسان قرار دارد ما می توانيم آگاهانه کلماتی را بر زبان جاری کنيم که با احساسات و نيات واقعی ما همخوانی نداشته باشند و در نتيجه نيت واقعی خود را پنهان و آن را به گونه ای ديگر جلوه دهيم. اما زبان بدن توسط بخش نا هوشيار مغز کنترل می شود و ما کنترل چندانی بر
    ان نداريم و ازاين رو باز تاب دهنده احساسات واقعی و درونی ماست.

  14. برای انجام هرچه بهتر عمل بازاریابی و خرید و فروش باید به چندین تکنیک توجه کرد .
    نوع کلمات
    لحن بیان کلمات
    زبان بدن
    زبان بدن در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در روابط مستقیم تاثیر بسزایی دارد زیرا انسان ها به دلایل مختلف از بیان مستقیم آنچه ک در ذهن دارند امتناع میکنند اما با شناخت زبان بدن میتوان به طور غیرمستقیم به اینکه آنها چه بازخوردی نسبت به ایده یا کالا یا امور ما دارند پی برد .

  15. همانگونه که در مطلب فوق گفته شد ارتباط زبان بدنی از طریق : کلمات ،لحن بیان،حرکات بدن می باشد
    زبان بدن در بازاریابی ،فروش و زندگی روزمره مهم می باشد. تحقیقات بسیاری در رابطه با زبان بدن و ارتباط کلامی انجام شده که شواهد نشان می دهد در افراد نابینا و نا شنوا که از کانالهای دیداری و شنیداری نمیتوانند استفاده کنند ،از طریق یاد گرفتن زبان بدن می توانند منظور خود را به دیگران برسانند.پس نتیجه میگیریم در بازاریابی و فروش علاوه بر ارتباط کلامی مناسب ،از روش زبان بدن هم باید استفاده کرد چون در بیشتر موارد تاثیر آن از ارتباط کلامی بیشتر می باشد.

  16. به نظر من یه اول باید فن بیان بالا داشته باش تا بتواند مشتری را راقب به خرید اون کالا بشود و درکشور های مختلف این ارتباط متفاوت است

  17. زبان بدن می تواند به عنوان یک ابزار مهم در جذب مشتری تاثیرگذار باشد در معامله های تجاری طرز برخورد افراد _پوشش افراد _گوش دادن افراد به مخاطب خود یا همان مشتری شاید موفق از یک بیزینسی باشد که در آن ساعتها صحبت شده و نتیجه ای حاصل نگردیده است

  18. من معتقدم زبان بدن خیلی قوی تر عمل میکنه.من در شغلی فعالیت دارم که به جد به این موضوع پی بردم.
    خصوصا در مشاغلی که با مشتریان به صورت رو در رو و مستمر در ارتباط هستیم نیاز داریم از این روش ها استفاده کنیم.

  19. به‌نظرمن‌گفتگو‌باحرکات‌دست‌وچهره‌برای‌جذب‌مشتری‌
    بسیار‌تاثیر‌گذاربوده‌
    ومشتری‌به‌راحتی‌جذب‌می‌گردد.
    حرکت‌چهره‌به‌چهره‌بردل‌مشتری‌ماثر‌میباشد‌واو‌را‌جذب‌
    می‌نماید

  20. سلام متشکرم از مطالب خوبتان بیشتر مواردی که شما در وب سایتتان مطرح نمو ده اید دکتر مازیار میر مردود اعلام نموده اند واقعیت کدام است و رفرنس علمی شما در این مطالب از کجا است با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *