در مقایسه با یکسان‌سازی محصول که عبارتست از :  عرضه بیش از یک محصول برای ترفیع  بعنوان یک آیتم تلفیقی برای ایجاد تفاوت و ارزش بیشتر،ایجاد  خط محصول  عبارتست از : فروش جداگانه محصولات مختلف بهم مرتبط (Chen،۱۹۹۷). محصول  درخط محصول می توانند در اندازه ها، رنگ ها و یا قیمت های مختلفی عرضه شوند. مزیت داشتن خط محصول موفق شناخته شدن در میان مشتریان می باشد که باعث ایجاد وفاداری مشتریان و خرید بیشتر توسط آن ها می شود(Kekre و Srinivasan 1990). داشتن خط محصول همچنین احتمال خرید محصول جدید توسط مشتریان از شرکتی که تازه به خط محصول اضافه شده است را به خاطر خرید رضایت بخش قبلی آن ها افزایش می دهد (Krishnamurthi،۲۰۰۷ )

خط محصول و عرض آمیخته ی محصول

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -562

 

در بازاریابی، به اندازه خطوط محصول عرض آمیخته محصول گفته می شود. آمیخته محصول که به آن طبقه‌بندی محصول نیز گفته می شود، عبارتست از تعداد کلی محصول های مختلف که یک شرکت به مشتریانش می فروشد. عرض محصول تعداد کلی خطوط محصول را نشان می دهد. برخی از شرکت ها تنها یک نوع محصول را بطور تخصصی مورد توجه قرار داده و می فروشند، در حالی که قبلا نیز گفته شده بود که برخی از شرکت های دیگر انواع متعددی از محصول ها را برای بازار های متنوع عرضه می کنند که به اندازه و اهداف نهاده ها (موجودی) بستگی دارد. نتایج هر رویکردی به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت از جمله به موقعیت مکانی، بازار، روند و غیره. از این رو، کسب و کار باید با دقت آمیخته محصول را مورد بررسی قرار دهد. عرض آمیخته محصول یکی از چهار بعد آمیخته محصول  می باشد که در کنار طول، عمق و سازگاری  در آمیخته بازار قرار می گیرد (Suttle)

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -561

همان طور که در بالا بدان اشاره شد، به تعداد کلی محصول فروخته شده توسط یک شرکت آمیخته محصول گفته می شود. خط محصول شامل محصول های متشابه بسیاری می شود که طبق نقش و بازار مشتری تعریف می گردد. در حالی که خط محصول کوتاه شامل محصول های بهم مرتبط کمتری می باشد. خطوط محصول طولانی تر شاید رضایت مشتریان را جدب نماید  اما شایان ذکر است که خطوط محصول بیش از حد شلوغ ممکن است به رقابت در همان خط منجر شده و به از دست دادن درآمد و مشتریان بی انجامد. اگر خط ها بیش از حد کوتاه باشند، حق انتخاب مشتریان محدود شده و آنها را وادار می سازد به رقبا و حق انتخاب وسیع تر گرایش پیدا کنند.


نویسنده : فرزاد یزدانی ، محمد جواد هوشیاری مرد

مطلب قبلیمطلب بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *