در بخش قبل ژست خستگی را مورد برررسی قرار دادیم، یکی دیگر از ژست های غیر کلامی سر صورت، ژست ارزیابی و به دنبال ان ژست تصمیم گیری است.

ارزیابی عملکرد افراد در زمینه کار و خدمات ارائه‌شده آنها جهت تشخیص نقاط قوت و ضعف عملکردشان، از دیرباز امری شناخته‌شده بوده است. انسان ها معولا پیش از هر تصمیم‌گیری در هر امری،اقدام به ارزیابی موضوع موردنظر می نمایند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را انجام دهند.

در ژست ارزیابی، مخاطب دست بسته شده اش را طورى روى گونه قرار مى دهد كه انگشت سبابة او به سمت بالا باشد. بازاريابان با ديدن اين حركت بايد با پرسيدن سؤالاتى از مخاطب به منظور شركت دادن او در بحث يا اقدامات مناسب ديگر، طرف مقابل را سريعاً از اين حالت خارج كنند. چراکه ممکن است مخاطب، افکار منفی در باره سخنان  بازاریاب در ذهن بپروراند. در واقع با اين كار مى توان مخاطب را از حالت ارزيابى كنندگى به حالت تصميم گيرندگى تغيير داد.

وقتى مخاطب در حال تصميم گيرى است روى چانه اش دست مى كشد. اگر مخاطب عينك به چشم داشته باشد، عينك را برمى دارد و يكى از دسته هاى آن را در دهانش قرار مى دهد. يا اگر فردى باشد كه پيپ مى كشد، آن را در دهانش مى گذارد. بعضى هم خودكار يا انگشتشان را در دهانشان قرار مى دهند. اين عمل ها باعث مى شود از تصمیم گیری سريع تصميم پرهیز کنند. بايد توجه داشت، زمانى كه طرف مقابل در حال تصميم گيرى است، بازارياب نبايد افكار او را قطع كند و با او حرف بزند. در اين موقع، بهترين عمل، صبر كردن و سپس با توجه به صحبت هاى بعدى مخاطب، كشف كردن تصميم اوست.

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. من خیلی دوست دارم مباحث زبان بدن را به خوبی در کسب و کار خود پیاده کنم لطف مطالب این بخش را بیشتر کنید
    و برای هر بخش با ذکر مثال های بیشتر موضوع را جا بندازید…. ممنون از لطفتون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *