در ادبیات بازاریابی، از چهار عامل مهم جهت انجام فعالیت های بازاریابی یاد می شود. که همگی آن ها با P شروع شده و از آن به عنوان ۴P یاد می شود که عبارتند از:

چهار عامل مهم در بازاریابی:

  1. محصول (Product)
  2. قیمت ( Price)
  3. توزیع (Place)
  4. ترفیع (Promotion)

یکی از چالشی ترین مسائلی که مدیران بازاریاب با آن روبرو هستند مسئله سیستم توزیع محصولات است. واحد های فروش اغلب از امکانات کافی جهت توزیع محصولات خود برخوردار نیستند و در نتیجه فرآیند فروش در این سازمان ها کارآمد نیست. برای درک بهتر مفهوم توزیع یک تعریف جامع از آن ارائه خواهیم کرد:

“توزیع عبارت است از مجموعه اقداماتی که سبب می شود کالای تولید شده در دسترس مصرف کنندگان و مشتریان قرار بگیرد.”

موازی بودن مفاهیم فروش و توزیع:

علی رغم  تفاوت­هایی که بین دو مفهوم فروش و توزیع وجود دارد، باید گفت که این دو عمل، معمولا به گونه ­ای موازی به کار می­روند و در نقش مکمل یکدیگر عمل می­کنند. در سازمان­ها و شرکت­های پخش و فروش معمولا از اصطلاح “کانال­های فروش و توزیع” استفاده می شود چراکه توزیع مکمل فروش است. و روش های توزیع تا حد زیادی به روش های فروش بستگی دارد.

اجزا و واسطه های کانال های فروش و توزیع:

کانال های فروش و توزیع معمولا دارای واسطه ­هایی هستند که به انجام وظایف کانال کمک می­کنند. از آنجایی که تولید کنندگان این امکان را ندارند به همة مصرف­کنندگان کالاهای خود، خدمت رسانی کنند، از واسطه­ها استفاده می کنند. هر چه تعداد واسطه­های تعریف شده در کانال بیشتر باشد، تولیدکننده کمتر درگیر فرآیند توزیع و دشواری­های آن می­گردد اما از طرفی، حاشیه سود تولید کننده کوچک­تر می­شود.

مهمترین واسطه­ های فروش و توزیع کالا:

  1. عمده فروشان

واحدهای تجاری که معمولا کالا و محصولات را در مقیاس وسیع و با اهداف تجاری خریداری و آن را به خرده فروشان و واحدهای کوچکتر بازفروش می­کنند.

  1. شرکت­های پخش

این شرکت­ها وظایف عمده فروشان را به شکلی پویاتر انجام می­دهند. آنها برای یافتن مشتریان، از نیروی بازاریابی و ویزیتوری بهره می برند. در برخی از صنایع از جمله صنعت مواد غذایی، دارو سازی برای فروش و توزیع محصولات خود از این شرکت­ها کمک می گیرند. مانند شرکت های پخش فروس، به پخش، پخش رازی و …

  1. خرده فروشان

معولا حلقه آخر فروش و توزیع کالا را تشکیل می­دهند و محصول را بدست خریدار نهایی می­رسانند. آن­ها نزدیک ترین واحد­های فروش به مصرف­کنندگان نهایی بوده و می­توانند با استفاده از همین مزین مکانی محصولات شرکت را به راحتی و با سرعت بالاتری به فروش برسانند.

  1. واسطه­ های فروش

از آنها به عنوان تسهیل کننده فرآیند فروش یاد می­شود و معمولا وظایفی نظیر مشتری­یابی، معرفی محصول و مذاکرات فروش بر عهده آنها قرار دارد و به بیانی دیگر در برخی از بازارها این واسطه­ها هستند که با شناسایی درست بازار هدف محصولات شرکت را به راحتی به فروش می­رسانند.

مطلب قبلیمطلب بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *