تحقیقات بازاریابی مجموعه ای از فعالیت هاست که طی آن ارتباط لازم بین تولید کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان نهایی با مدیران بازار برقرار می شود. این ارتباط  به واسطه ی اطلاعاتی در مورد تشخیص و تعیین فرصت های بازاریابی از جمله:

  • گسترش
  • تصحیح و ارزیابی فعالیت های بازاریابی
  • بازبینی عملکرد بازاریابی
  • اصلاح درک بازاریابی به عنوان یک فعالیت صورت می گیرد.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -548

تحقیقات بازاریابی اطلاعات لازم جهت عنوان این موارد را تعیین می کند.

  • روش  هایی را  برای جمع آوری اطلاعات طراحی می کند
  • فرایند جمع آوری  داده ها را مدیریت و اجرا می کند
  • نتایج را تحلیل می کند و میان یافته ها و مفاهیم ارتباط برقرار می کند.

تحقیقات بازاریابی در حقیقت جمع آوری، ضبط، تحلیل کمی و کیفی سازمان یافته ی داده ها ی مرتبط با کالا ها و خدمات بازاریابی می باشد. هدف تحقیقات بازاریابی تعریف و تشخیص  این مهم است که چگونه ترکیب عوامل متغیر بازاریابی بر رفتار مشتری تاثیر می گذارد. این اصطلاح، در اصطلاح عرف، با  تحقیقات بازار، به جای هم به کار می روند. با این وجود این، شاغلین متخصص امیدوارند که بشود بین این دو تمایز قایل شد، در تحقیقات بازار، توجه به طور ويژه، روی بازار می باشد، در حالی که در تحقیقات بازاریابی، تمرکز اصلی به طور خاص روی جریان های بازاریابی می باشد.

تحقیقات بازاریابی یا تحقیقات بازار؟

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -549

تحقیقات بازاریابی اغلب به دو مجموعه دو بخشی، هر یک بر اساس  بازار هدف، تقسیم می شوند.

تحقیقات بازاریابی مصرف کننده و تحقیقات بنگاه به بنگاه. یا متناوبا با رویکرد روش شناختی تحقیقات بازاریابی کیفی و تحقیقات بازاریابی کمی.

بنابر این یک بازاریاب باید بداند که تحقیقات بازاریابی با تحقیق بازار بسیار تفاوت دارد و دانستن این موضوع در پیشبرد هدف های بازاریابی یک سازمان و یا شرکت فوق العاده دارای اهمیت است. هر کدام از زیر شاخه های تحقیقات بازاریابی دارای محتوا و کار کرد های گسترده ایی است که در مطلب های بعدی به آن خواهیم پرداخت.


نویسندگان : فاطمه جعفری ، علی جوکار، رحمت الله پیران

مطلب قبلیمطلب بعدی

4 دیدگاه

  1. تمام مسایل بازاریابی یا موفقیت اقتصادی بر حسب پایه راستی ودرستی بنیان نهاده شده است وباید از بنیان

  2. مدیر فروش قسمنامه راستی ودرستی را رعایت کنند نباید کالای بد به جای کالای خوب به جامعه عرضه شود دوم کالا نباید با اغفال فروخته شود فروشنده نباید فقط به منافع شرکتش فکر کند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *