سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

چند ماهی بود که با هم همکار بودیم، اما نمی دونم چرا با هیچ کس نمی جوشید. همیشه سرش به کار خودش گرم بود. بعضی بچه ها که میگفتن خودشو میگیره و بد قلقه!! اما به نظر من آدم بدقلق تو این دنیا وجود نداره. توی این عالم، قلب هر کسی بالاخره یه دروازه ای داره…!! واسه همین عزم رو جزم کردم که دروازه ی قلبشو پیدا کنم. با خودم گفتم این میتونه در زمینه جذب و مذاکره با مشتری ها توی حیطه ی بازاریابی یه تجربه خوب باشه….. به همین خاطر، بطور موقت و نامحسوس زیر نظرش گرفتم. باورم نمیشد…

فکرشو نمی کردم که توی اون مدت کوتاه، بیش از ده مورد از اخلاق و کردار مثبت و قابل تحسین ازش پیدا کنم. که برجسته ترینش این بود: نظم و پشتکار. یه بار به بهونه گرفتن فرم ها، به اتاقش رفتم و سر صحبت رو باز کردم.. و توی یه موقعیت مناسب، جمله طلایی رو از چله کمون رها کردم:

  • ” آقای میرزائی، شما خیلی منظم و با پشتکار هستید. من همیشه این اخلاق شما رو تحسین میکنم. به نظر من، نظم، باعث آرامش، و پشتکار، عامل اصلی موفقیته. و من  باید این منش شما رو الگوی خودم قرار بدم….”

به همین راحتی….!!! از فردای اون روز، همکارام، بهت زده شاهد احوالپرسی گرم و صمیمی من و آقای میرزائی بودن!!! و این یکی دیگه از رازهای بازاریابی و فنون مذاکره بود: “تقدیر و تحسین صمیمانه”

Dollarphotoclub_74307479-compressed

  • تحسین صمیمانه؛ راز بزرگ بازاریابی

دیل کارنگی، جملات اثرگذاری در کتاب آیین دوست یابی برای تشویق همگان به تحسین کردن داره:

“میل به مهم بودن یکی از بزرگ ترین تفاوت های انسان و حیوان است. “ویلیام جیمز” میگوید: بزرگترین اصل طبیعت بشری، عطش برای شنیدن تحسین و تائید است. متوجه اید که او از “آرزو” یا “اشتیاق” یا “میل” به تحسین حرفی نزده، در واقع او از “عطش” سخن گفته. در اینجا بحث بر سر کسانی ست که واقعا” گرسنه اند، گرسنه دل.

William_James_b1842c-compressed

در تاریخ از این نمونه های سرگرم کننده و چشمگیر زیاد به چشم میخورد. “جرج واشنگتن” خیلی علاقمند بود که اورا حتما” به نام “عالیجناب، رئیس جمهور آمریکا” بنامند و “کریستف کلمب” خواهش میکرد که به او “دریا سالار اقیانوس و نایب السلطنه هند” بگویند. یکی از رازهای موفقیت راکفلر اول در کنار آمدن با مردم، سپاس گزاری صمیمانه از آنها بود. بعنوان مثال زمانیکه یکی از همکارانش بنام “بدفورد” در یک معامله نادرست، یک میلیون دلار از سرمایه شرکت را به باد داد، راکفلر بجای انتقاد از او، موضوعی پیدا کرد که توانست توسط آن بدفورد را مورد تشویق قرار دهد و گفت از اینکه توانستی شصت در صد سرمایه را از خطر نجات دهی واقعا” خوشحالم و به تو تبریک میگویم.

البته من به هیچ وجه نمیگویم که تملق کنید! هرگز!” فرق بین تمجید و تعریف و تملق و چاپلوسی چیست؟ تمیز دادن این دو کاری خیلی ساده است. در تحسین، صمیمت نهفته است و در تملق، عدم صمیمت. یکی تراوش قلب است ودیگری تراوش زبان. یکی غیر خود خواهانه است و دیگری مبتنی بر خود خواهی است. تعریف و تمجید صمیمانه مورد ستایش همه است در حالیکه تملق در همه جا منفور و محکوم است.

بگذارید هنگام مذاکره راجع به موفقیت ها ونیاز های خود کمتر بیندیشیم و بیشتر به نقاط خوب و برجسته ی طرف مقابل فکر کنیم. بگذارید تملق را از یاد برده، صادقانه و صمیمانه به تعریف و تمجید پردازیم. اگر با طیب خاطر و سخاوتمندانه دیگران را بستاییم، مردم برای کلمات ما ارزش قائل خواهند شد و آنها را چون گنجینه ای در خاطر خود نگاه خواهند داشت.


خانم خلیلیان

مطلب قبلیمطلب بعدی

26 دیدگاه

  1. با سلام خدمت خانم خلیلیان عزیزم
    مانند مطلب های قبلی شیوا بود…..
    قلم زیبای شما و بیان گیرا ی شما چشم ها را بر روی نوشته میخکوب می کند
    موفق باشید

    1. درود بی کران خدمت دوست و همکار عزیزم سرکار خانم صابونچی…
      از لطف همیشگی شما بسیار بسیار ممنونم.
      این نظر لطف شما بزرگوار است.
      در پناه حق موفق و سربلند باشید.

    1. سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر.
      برای بنده باعث افتخار است که با سایت مسترویزیتور همراه هستم ودر محضر اساتید بزرگواری چون شما، کسب علم و تجربه مینمایم.
      در پناه ایزد منان، سلامت و سربلند و موفق باشید..

  2. با سلام و احترام
    با تشکر از مطلب ارزشمند شما.
    مقاله شما بسیار آموزنده و کاربردی می باشد.
    موفق باشید.
    رهامی

    1. درود بر شما دوست عزیز.
      این نظر لطف شما بزرگوار است.
      از اینکه مطالب موجبات رضایت جنابعالی رو فراهم کرده بسیار خرسندیم..
      از همراهی شما سپاسگزارم.
      شاد و سربلند باشید..

  3. درود و عرض ادب
    دستمریزاد خانم خلیلیان عزیزم…..
    مثل همیشه شیوا و تاثیر گذار…
    بهترین ها رو براتون آرزو می کنم

  4. سلام واقعا مطلب مهمی بود
    من با این مطلب و بکارگیری دقیق و درست اون در یکی از جلسات فروشمون غوغاااااااااا کردم
    ممنون از نویسنده عزیز

  5. سلام
    در عین ساده بودن شامل نکات ریز و ظریفی بود. ما انسانها در بعضی موارد بجا ی استفاده از ترفندهای سخت و وقتگیر میتونیم گاهی با ساده ترین روشها به نتیجه مطلوب برسیم.
    ممنون از مطلب زیباتون.

  6. تحسین صمیمانه نه تنها راز بزرگ بازاریابی است بلکه راز بزرگ ارتباط با اشخاص در همه موضوعات اعم از برخورد با کارمندان ، همسر ، یا فرزندان و …. به حساب می آید، و نکته ای که در اینجا وجود دارد و علاوه بر رعایت بین تملق و تحسین ، نحوه و نوع ابراز تحسین هم بسیار مهم و حساس خواهد بود، و در مقاله ای توصیه شده است که در انجام تحسین نباید شخص را توصیف و تحسین بکنیم بلکه کار او را تحسین و ارزیابی باید کرد به عبارت دیگر تحسین مستقیم شخصیت مانند نگاه کردن به نور مستقیم خورشید ممکن است زننده باشد ولی با تحسین کار و ارزیابی عملکرد ، خود طرف مقابل برداشت مثبت و لازم را از صحبت ما خواهد داشت.

  7. انچه موجب رنجش ادم ها از یک دیگر میشود این است که غالب ما ادم ها توقع داریم طرف مقابلمان به تمام وقایع دنیا از زاویه دید ما نگاه کند در صورتی که در هر ادمی دنیایی متفاوتی وجود داردکه با پذیرش این تفاوت ها روابط شکل مناسب تری خواهد داشت
    برای ورود به درون انسان ها کافی است به نکات مثبت توجه شود
    هیچ بوسه ای جای زخم زبان را خوب نمیکند پس مراقب رفتارمان باشیم و بدانیم دریچه ورود به درون انسان محبت است
    همه ای انسان وقتی شنیده شوند.. قلب شان را برای پذیرش دیگران باز میشود

  8. انچه موجب رنجش ادم ها از یک دیگر میشود این است که غالب ما ادم ها توقع داریم طرف مقابلمان به تمام وقایع دنیا از زاویه دید ما نگاه کند
    در صورتی که درون هر ادمی دنیایی متفاوتی وجود دارد که با پذیرش این تفاوت ها روابط شکل مناسب تری خواهد داشت
    برای ورود به درون انسان ها کافی است به نکات مثبت توجه شود
    هیچ بوسه ای جای زخم زبان را خوب نمیکند پس مراقب رفتارمان باشیم
    بدانیم دریچه ورود به درون انسان ها محبت است
    انسان ها پس ازشنیده شدن قلبشان برای پذیرش دیگران باز میشود.

  9. با عرض سلام و خسته نباشید
    توصیف به جای ارزیابی

    به جای ارزیابی توصیف کنید و به جای ارزیابی شخصیت به تشریح حادثه بپردازید ، به جای ارزیابی خصایل از احساسات صحبت کنید . به جای بزرگ کردن اشخاص ، تصویر واقع بینانه ای از کارشان ارائه دهید .
    به مفهوم واقع کلمه ، تحسین آن چیزی است که او بعد از صحبت ما به خود می گوید . کلماتی که انتخاب می کنیم باید دقیقا خوش آمدن ما از کار ، زحمت ، موفقیت ، توجه و یا خلاقیت او را منتقل کند . ما حادثه و احساسات خود از آن حادثه را توصیف می کنیم و او درباره شخصیت و خصوصیات خود نتیجه گیری کلی می کند
    تحسین مستقیم شخصیت ، مثل نور مستقیم خورشید ، ناراحت کننده است، چشم را میزند . برای یک جوان شنیدن این که ، بزرگ ، سخاوتمند ، فروتن و متواضع است اسباب خجالت است .برای یک جوان قبول این قبیل تعریف ها ، به خصوص در برابر دیگران یک فاجعه اجتماعی است :« متشکرم خاله جان ، درست می فرمایید من اعجاب برانگیزم .» حتی در خلوت و به طور خصوصی هم قبول تعریف و تمجید دشوار است . چگونه می توان قبول کرد که :« راستی اعجاب انگیز نیستم؟ من خوب و قوی و با سخاوت و فروتن هستم .» در حقیقت نه تنها تعریف را نمی پذیرد ، بلکه به صداقت تحسین کننده هم شک می کند . حتما اشکالی در کارش هست که این همه از من تعریف می کند.»

  10. انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که احساس کند دوست داشتنی و مورد پذیرش نیست احساس بدبخیتی می کند. همیشنه بدنبال نکته ای مثبت در دیگران جهت تحسین آنان باشید و خواهید دید که آنها بیشتر شما را دوست خواهند داشت و به شما احترام خواهند گذاشت ار آتجائیکه افراد تشنه احترام و قدر دانی هستند تحسین روشی مناسب برای تشکر و ترغیب به انجام کار دلخواه شماست . بیاد داشته باشید که همیشه صادقانه و صمیمانه از افراد تعریف کنید و تحسین را با تملق یکی نکنید. در امر بازاریابی و فروش نیز تحسین از روشهای موثر در تاثیرگذاری بر افراد بوده و باعث نفوذ به درون افراد می گردد.

    1. انسان ها خواه ناخواه به نکات مثبت خود اشراف دارند و تحسین از این رفتارها باعث ظهور مجدد این رفتارها در آینده میشود و در واقع تحسین صمیماته احساس غرور را در کارمند ایجاد میکند و باعث وفاداری هر چه بیشتر آن به سازمان میشود .

  11. در هر بیزنس و کسبی رفتار صمیمانه و دوستانه به مشتری موجب احساس خوب و همزاد پنداری در مشتری میشود و اورا به استفاده از خدمات و یا کالای ما ترغیب میکند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *