مصرف کننده

عوامل اصلی که بر رفتار خریداران تاثیر می گذارند عبارتند از:

  • عوامل فرهنگی
  • عوامل اجتماعی
  • عوامل شخصی
  • عوامل روانشناختی

اساسی ترین عامل تعیین کننده خواسته ها و رفتار یک شخص فرهنگ می باشد. عوامل فرهنگی خود شامل فرهنگ، خرده فرهنگ، فرهنگ و طبقه اجتماعی می باشد که بیشترین و عمیق ترین اثر را بر رفتار مصرف کننده دارند. انسان با توجه به فرهنگی که در آن رشد نموده است رفتارش تغییر می کند. کودکی که در یک کشور خاص متولد شده و بزرگ می شود با ارزش های جامعه روبرو می شود و می داند که جامعه او به چه تخصصی بیشتر بهاء می دهد و به دنبال همان تخصص می رود. وقتی در جامعه ای آموزش زبان انگلیسی از اهمیت خاصی برخوردار باشد اعضای جامعه بیشتر به دنبال مرکز یادگیری زبان انگلیسی و خرید کتاب های آموزش زبان می روند و درمقابل اگر در کشوری آموزش زبان انگلیسی هیچ معنایی نداشته باشد کتاب های آموزش زبان انگلیسی هیچ خریداری ندارند.

خرده فرهنگ ها: بازاریابان باید به نیازهای خرده فرهنگ های جامعه که شامل ملیت ها، مذاهب، گروههای قومی و نژادی و مناطق جغرافیایی می شود، توجه نمایند و براساس نیازهای آنان کالاها و برنامه های بازاریابی را طراحی نموده که مختص خود آنها باشد. به عنوان مثال انتخاب افراد در مورد پوشاک،  مواد غذایی و تفریحات تحت تاثیر خرده فرهنگ ها می باشد.

طبقه اجتماعی: جوامع بشری به چندین طبقات اجتماعی تقسیم می شوند و اعضای هر طبقه از لحاظ پوشاک، اسباب و اثاثیه منزل، اتومبیل و فعالیت های تفریحی درخصوص کالا و نام های تجاری رجحان های همانند را دارند. موقعیت اجتماعی نتیجه ویژگی هایی است که فرد دارا می باشد و سایر افراد جامعه علاقه مند به داشتن آنها هستند مثل تحصیلات،  شغل،  میزان دارایی…  پس واضح است که بازاریابان باید با توجه به نیازهای طبقات نسبت به عرضه محصولات اقدام نمایند.

رفتار مصرف کننده علاوه بر عوامل فرهنگی تحت تاثیر عوامل اجتماعی همچون گروه های مرجع،  خانواده و نقش و شأن و منزلت هم قرار می گیرد. گروههایی در اطراف هر فرد قرار دارند که چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم بر عقاید و باورهای رفتاری وی تاثیر می گذارند مانند فامیل، دوستان، همسایگان وهمکاران. تولیدکنندگان همواره برآنند تا آن دسته از کالاها و نام های تجاری را که تحت تاثیر گروه مرجع قرار  دارند را شناسایی نموده و ابتدا بر رهبران آنها تاثیرگذاری نمایند تا بتوانند بازار را در دست بگیرند. به عنوان مثال برای خرید بعضی از کالاهای بادوام زندگی از جمله ماشین لباسشویی، مبلمان، وسایل آشپزخانه،  نفوذ زن از مرد بیشتر می باشد و بازاریابان باید تبلیغات خود را به گونه ای طراحی نمایند که مورد توجه آنها قرار بگیرد. بازاریابان باید در مورد این که کدام یک از اعضاء خانواده در انتخاب کالاهای مختلف نقش بیشتری دارند، آگاهی کسب کنند.

نویسنده: خانم لیلی کریمی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. سلام …متنتان بسیار عالی بود…امیدوارم که همیشه هرچیز و هر برنامه ای طبق اصول واستانداردهای بین المللی صورت بگیرد…تا همیشه دو کفه ترازو عرضه وتقاضا پایاپا مساوی باشند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *