بازاریابی توریسم یک جَنگ است، جَنگ واژه ایی که در ادبیات روزمره بشر غریبه نیست اما، می توان این واژه را بر عکس معنای خشن آن، زیبا و منحصر به فرد کرد.

بسیاری از کشور ها امروزه برای فعالیت اثر بخش در حیطه بازاریابی توریسم از از نام های تجاری یا همان برند ها استفاده می کنند و به عبارتی با  این روش در حوزه بازاریابی توریسم می جَنگند. یک نام تجاری فقط یک نام نیست، نام تجاری در هر صنعتی و در تمام فعالیت های بازاریابی توریسم یک نماد، شکل، صوت… و حتی رنگ است.

در تبلیغ های توریسم در کشور ترکیه رنگ قرمز را می توانید به وضوح مشاهده کنید حتی نام تجاری این کشور در حوزه بازاریابی توریسم از ترکیبی از رنگ های گرم و قرمز تشکیل شده است. در این کشور قرمز رنگ بسیار مهمی برای مردم ترکیه است و بازایابان این کشور از این رنگ در نام تجاری در صنعت توریسم خود به وفور استفاده می کنند.

برزیل برای نام تجاری خود در حوزه بازاریابی توریسم از رنگ زرد استفاده می کند و بیشتر تبلیغ های خود را در صنعت گردشگری با رنگ زرد پوشش می دهد، اگر ترکیه برای یک توریسم با قرمز تداعی می شود و برزیل با رنگ زرد در ذهن یک گردشگر نقش می بندد؛ این سوال به عنوان یک بازاریاب ایرانی باید ذهن را به چالش بکشد که:

صنعت گردشگری و بازاریابی توریسم ایران چه رنگیست؟ یک گردشگر کشور ایران را با چه رنگی می شناسد؟ ایران برای یک توریسم و حتی مردم ایران چه رنگیست؟

با وجود رتبه عالی کشور ایران در داشتن میراث گردشگری اما، هنوز ایران دارای یک نام تجاری مناسب در این صنعت سود آور به صورت بین المللی نیست که این مسئله بسی جای تامل دارد و یکی از عواملی است که متاسفانه رشد بازاریابی گردشگری ایران را با کندی مواجه کرده است اما، جالب است که بدانید ایران برای بیشتر توریست ها با رنگ آبی تداعی می شود، تا جایی که می توانید با جستجو کلمه آبی ایرانی به فارسی یا آبی ایران به انگلیسی” Blue Iran ” متوجه اهمیت فوق العاده نقش رنگ ها در بازاریابی توریسم گردید.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -413

تاثیر رنگ ها بر نام تجاری در بازاریابی توریسم ایران

کشور ایران در حوزه گردشگری دارای یک نام تجاری بین المللی نیست امروزه بسیاری از کشور ها مانند ترکیه با داشتن نام تجاری بین المللی و ترکیب آن با رنگ های زیبا در صنعت توریسم خود بازاریابی در این حوزه را با چالش کمتر و موفقیت بیشتری طی می کنند. گرچه صنعت توریسم ایران هنوز به یک نام تجاری بین المللی دست نیافته است اما، در گاهی مواقع تبلیغ های ایران و بنر هایی که در حوزه توریسم ایران تهیه می گردد با رنگ آبی شکل می گیرند؛ به راستی چرا؟ شاید یک بازاریاب ایرانی نیز در ضمیر ناخودآگاه خود مانند یک توریسم، ایران را آبی می بیند…

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -414

مساجد تاریخی ایران زینت داده شده اند با کاشی کاری های آبی آسمانی و آبی فیروزه ایی، پُر فروش ترین ترمه های مشهد و یزد، ترمه هایی با رنگ آبی آسمانی و فیروزه ایی است، در هر حمام تاریخی ایران بدون استثنا رنگ آبی را می توان مشاهده کرد، کاخ های ایرانی با فرش های آبی زینت داده می شوند و جالب است بدانید فرش هایی با رنگ آبی قیمتی بالاتر را به خود اختصاص می دهند، سفال های زیبای شهر همدان آبی است، بیشتر صنایع دستی زیبای اصفهان آبی رنگ است، رنگ آبی در نقاشی های مینیاتور ایرانی جزیی جدا نشدنی است، خاتم کاری های زیبای شیراز با ترکیب مینا کاری با رنگ های آبی چشم هر انسانی را میخکوب می کند…

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -415

برای هر توریسم و هر ایرانی رنگ آبی پلی است به گذشته و میراث گردشگری ایران…

حال با این آشنایی با تاثیر رنگ ها می توان این نتیجه را گرفت که؛ اگر در هر صنعتی از جمله صنعت توریسم رنگ ها را با یک نام تجاری زیبا ترکیب کنید می توانید یک بازار توریسمی فوق العاده ایی برای صنعت گردشگری کشور خود به وجود آورید و در نهایت بازاریابی توریسم را رونق بخشید. کاری که امروزه بسیاری از کشور ها با قدمتی ناچیز انجام می دهند و هر ساله میلیون ها گردشگر را به کشورشان جذب کرده و سود آوری بالایی را برای کشورشان به ارمغان می آورند.

این مسیر برای ایران و با توجه به قدمت منحصر به فرد کشورمان در حوزه میراث گردشگری بسیار راحتر اتفاق می افتد اگر به عنوان یک بازاریاب کمی خلاق تر بیاندیشیم…

در مطالب بعدی شما را بیشتر با دنیای رنگ ها و ترکیب آن با نام تجاری و بازاریابی آشنا خواهیم کرد.


مینا جعفر صابونچینویسنده : سرکار خانم مینا جعفر صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

18 دیدگاه

  1. با سلام
    ممنون از موضوع جالبتون
    همان گونه که فرمودین متاسفانه در این حوزه بازاریابی گردشگری ضعف هایی وجود دارد که امیدوارم حداقل بتوانیم روزی مانند کشورهای همسایه فعالیت کنیم، که یکی از پارامترهای مهم آن سرمایه گذاری می باشد
    با تشکر
    حمیدرضا فیضی

    1. با سلام خدمت مهندس فیضی بزرگوار. …..
      از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم …
      درست می فرمایید؛ سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این زمینه بسیار مهم است

  2. بسیار عالی بود. رنگ فیروزه ای و لاجوردی شکوهی به معماری و هنر ایرانی داده که قابل وصف نیست. ممنون از دقت نظرتون خانم صابونچی عزیز.

    1. با سلام خدمت فاطمه خانم عزیزم
      از این فرد فرهیخته ایی چون شما مطلب را مطالعه می فرمایید برای بنده باعث افتخار است .

  3. درود بر همگي، از اين كه مثل هميشه همگان را با يك موضوع جالب ديگر گردشگري آشنا نموديد بسيار سپاس گزارم، همان طور كه اشاره نموديد اميدوارم كه اين موضوع را ادامه بدهيد.

    1. با سلام به زیبای عزیز و دوست مهربان
      مثل همیشه نهایت لطف خود را نسبت به بنده ارزانی کردید …. از این فرد صاحب قلم و مدیر موفقی چون شما مطلب را مطالعه فرمودند به خود می بالم و برای بنده افتخار است

  4. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوست گرامیم سرکار خانم صابونچی….
    مبحث توریسم در دنیای امروزه تبدیل به صنعت شده و کشورهایی همانند فرانسه ،ایتالیا، تایلند، ترکیه…برای جذب توریست زیرساخت های ترابری و امکانات گردشگری خود رو به اندازه ای پیشرفته کرده اند که همگی با هم در رقابت سختی به سر میبرند.
    رنگ قرمز که فرمودید از رنگ پرچم ترکیه میاد که سخت روی آن تعصب دارند و شما در مکان های زیادی از جمله خانه، محل کار، مغازه، کشتی، اتوبوس….میتونید مشاهده کنید و همچنین رنگ زرد که از پرچم برزیل میاد….
    و اما ایران….زیرساخت های ترابری ما که اصلی ترین آن هواپیماست به قدری ضعیف است که امروز شاهده کنسل شدن پرواز های مختلف داخلی هستیم.
    در مورد امکانات تفریحی و گردشگری هم متاسفانه در مقایسه با کشور های دیگر دنیا از امکانات ناچیزی برخوردار هستیم.
    برای پیشرفت و جذب توریست قطعا اول از همه باید ناوگان هواپیمایی ایران نوسازی شود و سپس هتل های نوساز و به روز ساخته شود و بعد از امکانات گردشگری و تفریحی به روز دنیا استفاده کنیم .
    با نگاهی عمیق به کشور همسایه ترکیه می توانیم الگوسازی های مشابهی انجام دهیم که بسیار سازنده است.
    با کمال تشکر از شما دوست عزیزم برای نوشتن مطلب قابل تاملتون.

    1. با سلام خدمت خانم ایرانپور بزرگوار و دوست مهربانم
      بله درست می فرمایید ضعف های زیادی در این صنعت می باشد که بنده در این مبحث به نداشتن نام تجاری در این صنعت پرداختم
      امیدواریم بتوانیم روزی صاحب بالندگي و رونق بازاریابی در این صنعت پر بازده باشیم …
      از لطف بی کران شما و زمانی که اختصاص دادید خالصانه سپاسگزاری می نمایم

    1. با سلام به مهسا ی مهربان و همراه همیشگی ….
      از این که افتخار دادید و مطلب را مطالعه فرمودید بسیار خرسندم ….. مثل همیشه لطف کردید
      زنده باشید

    1. با سلام خدمت استاد بزرگوار خانم عظیمی عزیزم
      برای بنده مایه افتخار است که شخص محترم و صاحب سبکی چون شما مطلب را مطالعه فرماید…
      شاد و موفق باشید

  5. درود بیکران خدمت دوست و همکار بزرگوار، سرکار خانم صابونچی..
    مطلبی خواندنی و جذاب رو با قلم شیوای خود به رشته تحریر در آوردید..
    بسیار آموزنده والبته تأمل برانگیز بود..
    امید که کشور عزیزمان هم در صنعت توریسم با به کارگیری چنین نکات ظریفی، به جایگاه شایسته خود دست پیدا کند..
    سپاس از شما بزرگوار..
    شاد و سلامت و سربلند باشید..

    1. با سلام و ادب خدمت خانم خلیلیان عزیزم
      از این که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید سپاسگزارم. …
      و از این که شخص فرهیخته ایی چون شما مطلب را مطالعه نمودند برای بنده مایه افتخار است .
      زنده باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *