سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی بین الملل

یکی از عوامل مؤثر در رونق بازاریابی بین الملل توجه به امر بسته بندی صادراتی است؛ هنر بسته بندی از زمانی که انسان غارنشین برای نگهداری از باقیمانده غذای خود از برگ درختان استفاده می کرد معنا گرفت. بسته بندی یکی از زیر مجموعه های امر توزیع در بازاریابی است و به معنی حفاظت از محصولات به گونه ایی که قابل حمل و نقل باشد. از بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش یاد می شود که به محصول شخصیت می دهد و مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند و پیام تولید کننده را به خریدار می رساند و بین آنها ارتباط برقرار نموده و اطلاع رسانی می کند.

بسته بندی عضوی از زنجیره ارزش است که باعث افزایش ارزش نهایی شده و همبستگی مثبت بین کیفیت برتر کالا و بازده سرمایه گذاری را به دنبال دارد. لازم به ذکر است نباید هزینه بسته بندی آنقدر زیاد باشد که بهای فروش کالا نسبت به کالاهای مشابه غیر قابل رقابت باشد. بسته بندی مناسب می تواند حدود ۹۰ درصد سبب ایجاد ارزش افزوده گردد و توجه نکردن به این امر و صادرکردن محصولات صادراتی به صورت فله باعث می شود با بسته بندی مجدد در کشورهای واسطه قسمت اعظم ارزش افزوده نصیب منابع بسته بندی این کشورها شود. هدف از بسته بندی صادراتی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بازگشت ارزش افزوده محصولات و کمک به خودکفایی و افزایش کیفیت کالاهای غیر نفتی
  • حداقل رساندن خطرهایی که به محصول در هنگام انبار کردن و حمل و نقل و توزیع وارد می شود و حفظ و ذخیره سازی طولانی تر از محصولات
  • برخورداری از مزیت رقابتی

ویژگی های یک بسته بندی خوب باید موارد زیر را شامل گردد:

  • مطابق با استانداردها و مقررات بازار و کشور هدف باشد.
  • دسترسی به کالا راحت و در محل فروش و عرضه در میان محصولات چشم گیر باشد.
  • به راحتی قابل حمل و به خود کالا لطمه نزند و مواد مصرفی ان قابل بازیافت باشد و به محیط زیست لطمه نزند.
  • فرهنگ و سلیقه و عادت خریداران در کشور هدف درنظر گرفته شود و انتخاب تصاویر و نمادها اگاهانه و با توجه به هدف بازاریابی باشد.
  • سطح درآمد و قدرت خرید مشتریان را مدنظر قرار دهد و به مشتریان اطمینان دهد که نیازشان را برآورده می کند.

  • نویسنده : خانم فاطمه آسرایی، دانشجوی کاردانی مدیریت کسب و کار

 

 

مطلب قبلیمطلب بعدی

8 دیدگاه

  1. با سلام خدمت خانم اسرایی عزیز
    مطلب خوبی که شما ارایه دادید بسیار خوب بود از نظر من.علاوه بر ان نکته ی جالب در ان است که اکثر بازاریابان و افراد دست به تولید خیلی کم به این نکته اشاره میکنند و عقیده ی من این است که نه تنها برای صادرات بلکه برای محصولاتی که به بازار داخلی پخش می شود نیز باید به این نکته توجه کرد…
    با سپاس از شما

    1. بسته بندي در ايران به شكل ناشيانه اي انجام مي شه. همه بسته ها به يك شكل هستن. هيچ كدوم از نيازهاي مشتري در نظر گرفته نمي شه و فضاي رقابتي وجود نداره. صادرات هم كه نهايتا با گوني هست.

  2. بسته بندي در ايران مقوله اي هست كه كمتر مورد توجه قرار گرفته. در واقع مي شه گفت ناديده گرفته مي شه. مخصوصا در زمينه صادرات يكي از بزرگ ترين معايب ما همين نداشتن بسته بندي مناسبه. محصولي مثل پسته يا زعفران و يا حتي خرماي ايران با يه بسته بندي در كشور دوم به اسم اون كشور صادر مي شه و اين مساله از دو جهت به صادرات كشور ما آسيب مي رسونه يكي اين كه كشور دوم محصول رو با مبالغ بيشتري مي فروشه و يكي اين كه برند خودش و كشور خودش رو در سطح جهاني معرفي مي كنه در حالي كه اين محصول متعلق به ايرانه و تمام كيفيت و كميت محصول فداي نداشتن بسته بندي مناسب ميشه. به نظر مي رسه هيچ نهاد و ارگان و حتي هيچ بخشي در شركت ها مسئوليت رسيدگي به اين وضعيت رو به عهده نمي گيره و اين امر نه براي مسئولين امر و نه شركت هاي خصوصي هيچ گونه دغدغه اي به وجود نياورده و هيچ كس به فكر يك راه حل اساسي براي اون نيست.

  3. با سلام و تشکر بابت مطلب ارزندتون.
    مطالبی که فرمودید کاملا صحیح ولی کاملا شعاری و غیر عملیاتی به نظر میرسه.
    زمانی مطالب شما به جان میشینه که چند نمونه کار معرفی کنید. بنده خودم یک شرکت بسته بندی مواد خوراکی دارم ولی چی بسته بندی کنم که ارزش افزودش حداقل ‌۱۳۰ درصد بشه ؟؟؟ و یکجا و کلی مشتری داشته باشم.
    در ضمن بنده از بجنورد خراسان شمالی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *