Skip to main content

برندسازی به شیوه ی فولک لوریک….

فرهنگ عامه، فرهنگ کوچه و بازار و یا فولک لور بخش مهمی از زندگی هر ملتی را در بر می گیرد. از دوران زمامداری صفویان تا به امروز شرق شناسان، جهانگردان و بازرگانان زیادی به صورت کم و بیش در پی شناخت این فرهنگ غنی برخاسته اند اما، هنوز این بُعد از فرهنگ که می توان آن را به عنوان فرهنگ پنهان هر جامعه ایی شناخت، جایگاه شایسته ی خود را در برندسازی گردشگری پیدا نکرده است.

برندسازی به شیوه ی فولک لوریک….

بازاریابی دارای تعریف های گسترده ایی می باشد، فیلیپ کاتلر چنین می گوید: “بازاریابی یعنی جهت دادن فعالیت های تجاری در مسیر نیاز های مشتریان با استفاده از روش های گوناگون.” اگر بخواهیم بازاریابی گردشگری را مطابق با تعریفی که کاتلر ارائه داده است هماهنگ کنیم می توانیم این گونه نتیجه بگیریم که؛” بازاریابی گردشگری یعنی جهت دادن به فعالیت های گردشگری با استفاده از روش های گوناگون.” در راستای یک بازاریابی هدفمند ساخت یک برند یا نام تجاری موفق نیز مطرح می گردد. یکی از روش های گوناگون و نوآورانه ایی که امروزه تعداد کشور های کمی از آن بهره می گیرند، استفاده از فرهنگ فولک لور یا فرهنگ پنهان جامعه برای رونق فعالیت های گردشگری و جذب گردشگر است که به طور خلاصه می توان آن را برند سازی به شیوه فولک لوریک نامید. کشورهایی که از این شیوه ی برای برند سازی استفاده می کنند به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند اما، سهم و سودی که از این صنعت عظیم می برند قابل قیاس با سایر کشور ها نیست.

فرهنگ فولک لور غنی و پنهان ایران، فرهنگی که برگرفته شده از عقاید، باور ها، اساطیر و افسانه ها، جشن ها و شیوه های عزاداری، سنت ها، اشعار، بنا ها و… است یکی از جاذبه های گردشگری پنهان ایران است که مکملی قوی در کنار سایر جاذبه های گردشگری کشورمان می باشد و در کنار سایر جاذبه ها می تواند بازاریابی گردشگری ایران را متحول کند.

برند سازی به شیوه فولک لوریک روشی نو و کاملا ابداعی در حوزه بازاریابی گردشگری است که بسیار قویتر از ساخت یک بروشور تبلیغاتی گردشگری و یا یک بنای قدیمی می تواند ذهن گردشگر را درگیر خود کند، این فولک لور غنی کشور ایران است که در بسیاری از موارد کاملا بی صدا و بدون هیچ تبلیغی ذهن یک گردشگر را به خود مشغول می کند و در زندگی او رسوخ می کند، این همان عاملی است که مانند یک آهنربا بسیاری از گردشگران را علاقمند می کند تا نه، یک بار بلکه، چند بار به ایران سفر کنند. برندسازی به شیوه فولک لوریک تبلیغ را در بطن بازاریابی نهفته کرده است به طوری که هنگامی که یک گردشگر شیفته فرهنگ فولک لور کشور ایران می شود حتی اگر نتواند دوباره به ایران سفر کند، و در هر کجای دنیا که باشد به طرز شگفت انگیزی به یک بروشور تبلیغاتی متحرک و زنده تبدیل می شود تا جایی که امروزه تاثیر این فرهنگ را در خرید صنایع دستی ایران در آن سوی مرز های کشورمان می توان مشاهده کرد به بیان دیگر این قدرت برند سازی به شیوه فولک لوریک است که می تواند یک گردشگر را شیفته ایران کند بدون این که او به اصفهان سفر کرده باشد و یا تخت جمشید را دیده باشد.

کتاب پیش رو اولین کتاب در حوزه برند سازی گردشگری به شیوه فولک لوریک در ایران است؛ در این کتاب که مشتمل بر چهار فصل می باشد تلاش شده است که جاذبه های فولک لوریک ایران و نقش آن ها در برند سازی گردشگری بیان گردد تا بتوان با استفاده از روشی نو، برند سازی و بازاریابی در این صنعت را متحول کرد و به جایگاهی شایسته کشورمان در صنعت گردشگری دست یافت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!