فرهنگ عامه، فرهنگ کوچه و بازار و یا فولک لور بخش مهمی از زندگی هر ملتی را در بر می گیرد. از دوران زمامداری صفویان تا به امروز شرق شناسان، جهانگردان و بازرگانان زیادی به صورت کم و بیش در پی شناخت این فرهنگ غنی برخاسته اند اما، هنوز این بُعد از فرهنگ که می توان آن را به عنوان فرهنگ پنهان هر جامعه ایی شناخت، جایگاه شایسته ی خود را در برندسازی گردشگری پیدا نکرده است.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -628

برندسازی به شیوه ی فولک لوریک

بازاریابی دارای تعریف های گسترده ایی می باشد، فیلیپ کاتلر چنین می گوید: “بازاریابی یعنی جهت دادن فعالیت های تجاری در مسیر نیاز های مشتریان با استفاده از روش های گوناگون.” اگر بخواهیم بازاریابی گردشگری را مطابق با تعریفی که کاتلر ارائه داده است هماهنگ کنیم می توانیم این گونه نتیجه بگیریم که؛” بازاریابی گردشگری یعنی جهت دادن به فعالیت های گردشگری با استفاده از روش های گوناگون.” در راستای یک بازاریابی هدفمند ساخت یک برند یا نام تجاری موفق نیز مطرح می گردد. یکی از روش های گوناگون و نوآورانه ایی که امروزه تعداد کشور های کمی از آن بهره می گیرند، استفاده از فرهنگ فولک لور یا فرهنگ پنهان جامعه برای رونق فعالیت های گردشگری و جذب گردشگر است که به طور خلاصه می توان آن را برند سازی به شیوه فولک لوریک نامید. کشورهایی که از این شیوه ی برای برند سازی استفاده می کنند به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند اما، سهم و سودی که از این صنعت عظیم می برند قابل قیاس با سایر کشور ها نیست.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -629

فرهنگ فولک لور غنی و پنهان ایران، فرهنگی که برگرفته شده از عقاید، باور ها، اساطیر و افسانه ها، جشن ها و شیوه های عزاداری، سنت ها، اشعار، بنا ها و… است یکی از جاذبه های گردشگری پنهان ایران است که مکملی قوی در کنار سایر جاذبه های گردشگری کشورمان می باشد و در کنار سایر جاذبه ها می تواند بازاریابی گردشگری ایران را متحول کند.

برند سازی به شیوه فولک لوریک روشی نو و کاملا ابداعی در حوزه بازاریابی گردشگری است که بسیار قویتر از ساخت یک بروشور تبلیغاتی گردشگری و یا یک بنای قدیمی می تواند ذهن گردشگر را درگیر خود کند، این فولک لور غنی کشور ایران است که در بسیاری از موارد کاملا بی صدا و بدون هیچ تبلیغی ذهن یک گردشگر را به خود مشغول می کند و در زندگی او رسوخ می کند، این همان عاملی است که مانند یک آهنربا بسیاری از گردشگران را علاقمند می کند تا نه، یک بار بلکه، چند بار به ایران سفر کنند. برندسازی به شیوه فولک لوریک تبلیغ را در بطن بازاریابی نهفته کرده است به طوری که هنگامی که یک گردشگر شیفته فرهنگ فولک لور کشور ایران می شود حتی اگر نتواند دوباره به ایران سفر کند، و در هر کجای دنیا که باشد به طرز شگفت انگیزی به یک بروشور تبلیغاتی متحرک و زنده تبدیل می شود تا جایی که امروزه تاثیر این فرهنگ را در خرید صنایع دستی ایران در آن سوی مرز های کشورمان می توان مشاهده کرد به بیان دیگر این قدرت برند سازی به شیوه فولک لوریک است که می تواند یک گردشگر را شیفته ایران کند بدون این که او به اصفهان سفر کرده باشد و یا تخت جمشید را دیده باشد.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -630

کتاب پیش رو اولین کتاب در حوزه برند سازی گردشگری به شیوه فولک لوریک در ایران است؛ در این کتاب که مشتمل بر چهار فصل می باشد تلاش شده است که جاذبه های فولک لوریک ایران و نقش آن ها در برند سازی گردشگری بیان گردد تا بتوان با استفاده از روشی نو، برند سازی و بازاریابی در این صنعت را متحول کرد و به جایگاهی شایسته کشورمان در صنعت گردشگری دست یافت.


نویسندگان: آقای سید حجت بزاززاده  و خانم مینا جعفرصابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

20 دیدگاه

  1. یکی دیگر از شیوه های فولک لوریک روسوم وآداب قدیمی وغداهای محلی هر قوم یا منطقه وهمین طور لباسهایی که در مراسم مختلف استفاده می کنند می باشد که می تواند در ذهن گردشگر جا باز کند.

    1. سلام مریم عزیز
      از این که مطلب ها را دنبال می کنید برای بنده افتخار است
      پیشنهاد می کنم با توجه به علاقه تان این کتاب را برای یک بار هم که شده مطالعه کنید در این کتاب به اداب و جشن ها و نقش ان در برندگردشگری ایران با تحلیلی کامل اشاره شده است.
      موفق باشید عزیزم

  2. با توجه به اینکه کشور ایران غنی از فرهنگ ها و آداب و رسوم بسیار زیبا و زیاد است و از نیاکان ما به ما ارث رسیده است یکی از خوبی های فرهنگ فولک لور این است که به این فرهنگ ها و آداب و رسوم اشاره و یادآوری می کند و تا حدّ زیادی به آنها معنا و مفهوم می بخشد و از آنجایی که کشور ما دارای گنجینه بسیار غنی و سرشار از آداب و رسوم ، لهجه ها ، پوشش ها ، قصه ها ، افسانه ها، بازی ها و … هستش به همین دلیل فرهنگ فولکلور در ایران بسیار وسیع و متنوّع است و بخاطر همین برند سازی از طریق فرهنگ فولک لور می تواند کمک بسیار زیاد و اثر بخشی را در بخش برند سازی و بازاریابی گردشگری و جذب گردشگر زیاد داشته باشد.

    1. با سلام خدمت شما
      از یان که فرد صاحب سبکی چون شما مطلب ها را می خواند سپاسگزارم…..
      در این کتاب که برای اولین بار در ایران چاپ شده کاملا تخصصی با تحلیل کامل به این مبحث ها و تلفیق ان با علم فولک لور پرداخته شده باعث افتخار ماست که این کتاب را مطالعه کنید
      مچکر از شما بزرگوار

  3. کاملا با این قسمت از متن موافقم:”یک گردشگر شیفته فرهنگ فولک لور کشور ایران می شود حتی اگر نتواند دوباره به ایران سفر کند، و در هر کجای دنیا که باشد به طرز شگفت انگیزی به یک بروشور تبلیغاتی متحرک و زنده تبدیل می شود”
    چرا که کشور ما با توجه به سابقه ی تاریخی باشکوه و تمدن چندهزار ساله از نظر فرهنگ فولکلوریک بسیار غنی هست و میتونه هر شخصی رو خارج از این مرز و بوم شیفته و علاقمند خودش بکنه و تجربیات خودش رو با اطرافیانش به اشتراک بذاره و به دنبال اون افراد بیشتری جذب صنعت گردشگری ما بشن.

  4. با سلام ، به نظر من: یک بازاریاب موفق در گردگشری میبایست ابتدا نظرات وعقاید توریست‌هایی که لیدری آنان را بر عهده دارد جویا شود که با توجه به عقاید، باورها ، عزاداری ها و … مکان های گردشگری را به آنان نشان دهد و برنامه ریزی کند .
    توریست میخواهد همه چیز را زودتر بدست آورد. توریست پول دارد و میخواهد همه چیز را بخرد و خواهان برنامه های فشرده است . فولکلور را میتوان به عنوان یک وجه سر گرم کننده برای فرهنگ دانست

  5. استفاده بهینه از فرهنگها و قومیتهای اصیل ایرانی برای جذب گردشگران خارجی وحتی داخلی و برگزاری جلساتی شامل برگزاری موزیکال محلی .سرو غذاهای محلی.ارائه صنایع دستی و …
    تهیه مجموعه ای از آثار و مکانهای دیدنی بصورت پاورپوینت و ارائه به گردشگران برای جلب رضایت بیشتر آنها از سفر به ایران.

  6. برندسازي به شيوه ي فولك لوريك
    فولك كور يا فرهنگ كوچه بازار بخش مهمي از زندگي ملت را دربر ميگيرد .از گذشته تاكنون همه در پي شناخت اين فرهنگ غني بوده اند اما هنوز اين بعد جايگاه اصلي خود را در برندسازي پيدا نكرده است .
    امروزه كشورهاي اندكي از اين روش بهره ميگيرند . استفاده از اين فرهنگ براي رونق فعاليت هاي گردشگري و جذب گردشگر است كه آنرا برندسازي به شيوه ي فولك لوريك مي نامند .
    فرهنگ فولك لور در ايران فرهنگ غني است كه دربرگيرنده ي عقايد ، باورها ، رسوم ، سنت ها، جشن ها و مراسم ها … است كه از جاذبه هاي گردشگري پنهان ايران است .

  7. برند سازی به شیوه فولک‌لور میتواند برای گردشگران خارجی بسیار جالب توجه باشدو سبب شناساندن فرهنگ بومی ملل به اقصی نقاط جهان خواهد شد…

  8. گردشگران کشورهای توسعه یافته برای شناخت و آگاهی و تحقیق از فرهنگ‌وتمدن کشورهای متمدن قدیمی از جمله ایران که قدیمی ترین کشور ثبت شده دنیا در سازمان ملل می باشد حاضرند هزینه های زیادی را متحمل شوند .. و به طور خیلی خلاصه این‌امر سبب بالا بردن تولید ناخالص ملی کشور های در حال توسعه و ثروت آفرینی و اشتغال خواهد شد…. لذا اهمیت برند سازی فولک لوریک و شناخت آن به جهانیان فوق العاده ضروری به نظر می رسد.. همچون‌جشن های ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی که به شناخت فرهنگ‌و تمدن ایران زمین به جهانیان بسیار موفق عمل کرد… سپاسگزارم آرش صفایی مهرو

  9. بسیاری از گردشگران کشورهای توسعه یافته برای آشنایی با فرهنگ ملل مختلف بالاخص ملل کهن و دستیابی به اطلاعات تاریخی و تمدن های گذشته حاضرند هزینه های فراوان برای آشنایی با این گونه اطلاعات بپردازند..از این رو ایران که قدیمترین کشور ثبت شده دنیا با قدیمی ترین فرهنگ می باشد می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای توریست های خارجی باشد که برند سازی بومی از این طریق سبب تولید ثروت در جامعه خواهد شد..سپاسگزارم آرش صفایی

  10. به نظر من استفاده از روش و شیوه فولک لوریک میتواند در جذب گردشگر وبازاریابی در حوزه گردشگری بسیار موفق آمیز عمل نماید.چنانکه مثلا با دیدن یک فرش ایرانی در هر کجای جهان که باشد مردم را یاد ایران و فرش ایرانی میاندازد یا حتی دیدن یک مینا کاری اصفهان که معرفی صنایعنی دستی ایران است واین خود بهترین معرفی فرهنگ وکشور ما به مردم سایر کشورها است. پس با معرفی کشور خود به شیوه فولک لوریک میتوان حتی گردشگرانی که تا بحال به کشور ما مسافرت نکرده‌اند را ترغیب نمود تا با فرهنگ وتمدن ۲۵۰۰ ساله کشور ما از نزدیک آشنا شوندوبرای یک بار هم که شده به ایران سفر نمایند.

  11. درود بر همگي،‌
    از اين كه زحمت كشيديد و آن چه كه از فرهنگ كشورمان را مي دانيد تحت عنوان يك كتاب منتشر نموديدباعث خرسندي بنده و ديگر مخاطبان شده است و اميدوارم كه هم چنان فعاليت هايتان در اين زمينه ادامه داشته باشد.
    باسپاس

  12. یک بازاریاب موفق با توجه به نیازهای مشتری در ارایه صحیح کمبودهای افراد در زمینه های مورد استفاده مشتریان می تواند کمک شایانی به تولید کننده در ارائه خلاقیت در مورد تولید محصولات مورد توجه در بازار گردد

  13. باسلام
    بنظرمن استفاده از شیوه فولک لوریک در صنعت گردشگری ایران با توجه به فرهنگ و اداب و رسوم های غنی و جذابی که دارد میتواند بسیار عالی باشد
    بطور مثال فرش ایران در تمام دنیا جایگاه خاصی دارد و همچنین اداب و رسوب نوروز که برای بسیاری از مردم جهان جذابیت دارد…
    به امید موفقیت روز افزون کشور عزیزمون در این زمینه.

  14. با سلام
    کشور هایی که پتانسیل خاصی در عرصه فرهنگ و سنت های گوناگون در خود جاي ميدهند با كمي مديريت و سرمايه گذاری برای تبلیغات و نمایش دادن آنها به سایر کشورها میتوانند جذب گردشگر و در نهایت باعث رشد اقتصادی کشورشان شوند.

  15. گردشگری همانند صنایع دیگر، کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابت پذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثرگذار هستند. ایران به لحاظ قدمت تاریخی دارای تنوع آداب و رسوم و عقاید است و به همین لحاظ دارای فولک لور غنی است. بنظر من ما باید بکوشیم تا محلهای گردشگریمونو نزدیک به استانداردهای جهانی کنیم تا با داشتن این استانداردها بهمراه تنوع آداب و رسوم تبدیل به یک برند در زمینه مذکور شویم.

  16. برندسازي به شيوه ي فولك لوريك
    فولك كور يا فرهنگ كوچه بازار بخش مهمي از زندگي ملت را دربر ميگيرد .از گذشته تاكنون همه در پي شناخت اين فرهنگ غني بوده اند اما هنوز اين بعد جايگاه اصلي خود را در برندسازي پيدا نكرده است .
    امروزه كشورهاي اندكي از اين روش بهره ميگيرند . استفاده از اين فرهنگ براي رونق فعاليت هاي گردشگري و جذب گردشگر است كه آنرا برندسازي به شيوه ي فولك لوريك مي نامند .
    فرهنگ فولك لور در ايران فرهنگ غني است كه دربرگيرنده ي عقايد ، باورها ، رسوم ، سنت ها، جشن ها و مراسم ها … است كه از جاذبه هاي گردشگري پنهان ايران است .

  17. برند سازی به شیوه فولک لوریک بخش اساسی در زندگی یک ملت است،فرهنگ فولک کور یا همان فرهنگ کوچه بازار در کشورما زمینه های مختلفی دارد،مهم ترین قدم در این زمینه باید بتوانیم فرهنگ کشورمان را به دیگر کشورها نشان بدهیم که همین امر باعث جذب گردشگر هم میشود،ما میتوانیم فرهنگ و رسوم و عقاید و … کشورمان را در قالب کتابها،غرفه های فرهنگی در کشور های دیگر به نمایش بزاریم تا کانی که نمیتوانند به کشور ما بیایند از این طریق زمینه ای در مورد فرهنگ کشورمان داشته باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *