سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
برنامه ریزی منابع سازمانی

در هر سازمان هرچه قدر اطلاعات به روزتر و دقیق تر باشد تصمیماتی که در آن سازمان گرفته می شود کارآمدتر و موثرتر خواهد بود؛ در برنامه ریزی منابع سازمانی که به اختصار به آن ERP گفته می شود فرآیندی تجاری صورت می گیرد که از شروع تهیه مواد اولیه تا تحویل سفارشات به مشتری با هدف رضایت مندی مشتری بنا شده است، سیستم یکپارچه ERP باعث:

  • كاهش هزینه های انبار
  • كاهش هزینه های سفارش
  • كاهش هزینه های تولید
  • كاهش هزینه ها ی مالی وحمل ونقل می شود
  • كاهش سرمايه گذاري در تجهيزات
  • افزايش شفافيت فرايند برای مشتری

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -62

ERP یا همان برنامه ریزی منابع سازمانی ، همچنین قابلیت لینک شدن به سامانه های جانبی از قبیل SCM و CRM جهت پیگیری وارتباط بین واحدها را دارد از دیگر سامانه های جانبی سیستم   ERPمی توان HRM ، MRP و FRMرانام برد.

  •  مدیریت زنجیره تامین (SCM ( Management Supply Chain

به مراحل شروع تهیه مواد خام تا تحویل به مشتری باعلم به سلیقه و رضایت مشتری انجام می پذیرد، SCM گویند. هدف اصلي مديريت زنجيره ی تامين يكپارچه سازي تمام فرايندها مي باشد. مساله مهم در مديريت زنجيره ي تامين مديريت كنترل و هماهنگي در اموري از قبيل : برنامه ريزي عرضه وتقاضا ، تهيه ي مواد اوليه، توليد، نگهداري كالا، كنترل موجودي، فروش ، و تحويل به مشتري مي باشد.

اجزاي اصلي مديريت زنجيره ي تامين

  1. برنامه ريزي : يافتن راهي براي استفاده از تمام منابع براي برآوردن نياز مشتري
  2. منبع يابي : انتخاب تامين كنندگان ساخت يا خدمات
  3. توليد : توليد ، ساخت ، بسته بندي ،آماده سازي براي تحويل
  4. تحويل : هماهنگي براي دريافت سفارشات مشتريان ، توسعه شبكه اي ،از انبارها ، صورتحساب پرداخت و دريافت ها
  5. بازگشت : ساختن شبكه اي براي مرجوعات مشتريان و پشتيباني آن

 مدیریت ارتباط با مشتری (Management Customer Relationships)

یکی از فاکتورهای بسیار مهم درجمع آوری اطلاعات ازمشتریان و بالا بردن به پاسخگویی به مشتریان که باعث جلب رضایت مشتریان خواهد بود، و میزان فروش را افزایش خواهد داد از ویژگیهای موفق فروش یک تجارت رابطه ی خوب بامشتریان است که نرم افزار CRM این آموزش را به کارمندان خواهد داد از اهداف مهم CRM .

  • جلب رضایت مشتری
  • حفظ مشتری فعلی
  • جذب مشتری جدید
  • تقویت ارتباط با مشتری است

ابزارهای  CRM

در سيستم CRM علاوه بر نرم افزارها براي ارتقا ي روابط با مشتري ميتوان از ابزارهاي ارتباطي متنوع سازمان با مشتري را عامل موثري بر تجارت الكترونيك مانند ايميل ، سيستم هاي سيار فروش و بازريابي ، وب سايت ها  را نام برد.

زير بخش هاي CRM :

  • اتوماسيون فروش
  • اتوماسيون بازار يابي
  • استخدام
  • خدمات ارتباطي آن لاين
  • فرايند سفارش
  • خدمات پس از فروش
  • مشتري مداري

به عنوان مثال : دریافت سفارش مشتری ، هنگامی که مشتری درخواست سفارش می کند سفارشات به صورت دستی یا کامپیوتری در واحدهای مختلف یک شرکت به گردش در می آید و به خاطر این که هریک ازافراد شرکت ازچگونگی چرخش سفارش درشرکت بی اطلاع هستند. باعث تأخیر در جوابگویی می شود سیستم یکپارچه ERP ( برنامه ریزی منابع سازمانی ) باکمک برنامه نرم افزاری تمام واحدها را توسط ماژول ها به همدیگر لینک کرده وباعث تسریع در امر پاسخگویی به مشتری خواهد شد. البته می توان از معايب برنامه ریزی منابع سازمانی درنصب ونگهداری بسیار گران و استفاده دشوار از این سیستم اشاره کرد.


نویسنده: سعید کریمی

مطلب قبلیمطلب بعدی

48 دیدگاه

  1. بسیار مطلب به درد بخور و کاربردی بود .به راستی که برای موفقیت و پیشرفت در هر کار و حرفه ای باید برنامه ریزی منابع انسانی روبه دقت انجام داد.

  2. با سلام
    با توجه به مطلب مفید لازم میدونم نقش بانکهای اطلاعاتی را در شرکت ها متذکر بشوم که سبب شده تا نیازهای بسیار متعدد مسئولین را در زمان کوتاه دراختیار تک تک افراد شرکت در هر چارت سازمانی که هستند فراهم نموده و این اطلاعات را در اختیار ٱنها قرار دهد

  3. باسلام
    همانگونه که اشاره کردید برای موفقیت وپیشرفت نیاز به برنامه ریزی است وهرچه اطلاعات ما جدیدتر برنمامه ماهم کامل وبروز تر خواهد بود.
    باتشکر از مطلب مفیدتان. ..

  4. باسلام و احترام، بسیار مفید و آموزنده بود، امروزه در اکثر شرکتها اهمیت قابل توجهی به مبحث ERP داده میشود. و آموزشهای لازم را در این خصوص به کارکنان میدهند.

  5. باسلام

    خیلی ممنون بابت مطلب ارائه شده.
    من درمدیریت منابع انسانی یک شرکت کار میکنم و از نزدیک شاهد نقش مهم و اساسی مدیرت منابع انسانی در کل شرکت،تک تک واحد ها و در هرفرد میباشم.
    پروژه ها و فرایند های منابع انسانی در کل روند سود و زیان شرکت نیز تاثیر فراوانی دارد.ومنابع انسانی تعیین کننده میزان اهمیت پرسنل شرکت به مشتریان می باشد.

  6. با سلام و عرض ادب
    به نظرم باید شما مدیریت تیم فروش را طوری بعهده بگیری که بعد از آموزش های لازمه و تمرین مهارت ها ، آن ها در سود و زیان مجموعه شما دخیل بوده که انگیزه و پیشرفت روزافزون در تیم فروش و مجموعه بوجود می آید
    با سپاس فراوان

  7. سلام ارتباط تنگاتنگ کلیه عوامل تولید و توزیع و تعامل مشتری یکی از فاکتور های مهم در پیشبرد و اهداف عالیه زنجیره تامین میباشد . تشکر سبد ابراهیم طباطبائی نیا

  8. با سلام وادب
    با توجه به ویژگی های بانکهای اطلاعاتی و درج اطلاعات در ٱنها مدیران می توانند هر گونه اطلاعات از تولید ، فروش ، حمل ونقل ، میزان رضایتمندی مشتری و غیره با استخراج ٱمارها ، در تصمیم گیرهای خود مورد توجه قرار داده و از ای رو در هزینه ها کاهش و باعث افزایش سود شوند.

  9. باسلام و عرض ادب
    مقاله شما مورد مطالعه قرار گرفت، مطالب مفید و آموزنده ای بود. اما باتوجه به اینکه متاسفانه با وجود ایجاد سازی بروکراسی اداری و عدم فرهنگ استفاده بهینه از اینگونه تئوریها، امید آن دارم که روزی فرارسد که برای رسیدن به تعالی سازمانی از راه و روش صحیح استفاده و عملی شود.
    باسپاس بیکران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *