Skip to main content

بررسی گردشگری حلال و مزیت های ایران در این نوع گردشگری

گردشگری صنعتی پر رونق است که می تواند به اقتصاد کشور ها کمک زیادی نماید. امروزه نوعی گردشگری با عنوان گردشگری حلال در بین کشور های مختلف اعم از مسلمان یا غیر مسلمان رایج شده است. اما به راستی گردشگری حلال چیست؟ و چرا باید به آن توحه جدی کرد؟

“سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری حلال یا (Halal tourism) را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه‌های تفریحی و گردشگری ویژه‌ای را برای مسلمانان تدارک می‌بیند. به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند مایلند در برنامه‌های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند. (ایسنا)”. در گردشگری حلال نباید تنها ذهن را به مکان های مقدس مسلمانان معطوف کرد واقعیت این است که تاکنون کشور های غربی که مکان های مقدس مسلمانان را ندارند توانسته اند گوی سبقت را در گردشگری حلال بربایند. در گردشگری حلال تمام فعالیت ها با توجه به موازین شرعی اسلام صورت می گیرد. به عنوان نمونه:

  • غذای حلال.
  • عدم سرو مشروبات الکللی.
  • ایجاد هتل هایی که استخر های مختلط ندارند.
  • مکان های مذهبی مسلمانان.

در گردشگری حلال هر فعالیتی برای گردشگران مسلمان باید مطابق با موازین اسلام صورت گیرد. بسیاری از کشور های غربی نمونه هایی که در بالا بیان کردیم را ندارند اما، تلاش کرده اند شرایط مهیا برای گردشگران مسلمان را ایجاد کنند. با وجود این که ایران یک کشور مسلمان است و تمام شرایط بالا را دارد اما، متاسفانه جایگاه خوبی در گردشگری حلال نداشته است.

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی دنیا، از لیست کشورهای برتر گردشگری حلال خارج شده است/دنیای اقتصاد

به غیر از مواردی که به عنوان نمونه کوچکی از گردشگری حلال بیان شد، می توان به رویداد های مختلفی مذهبی بین مسلمانان نیز اشاره کرد که بسیاری از کشور ها به فراهم کردن شرایط در چنین رویداد هایی می پردازند تا بتوانند گردشگران مسلمان بیبشتری را جذب کنند. به عنوان نمونه؛ رویداد های ماه محرم و مناسبت های آن برای مسلمانان و یا برنامه های ویژه برای ایام ماه مبارک رمضان.

ایران و مزیت آن در این نوع گردشگری

کشور ایران در بیشتر موارد تمام زیر ساخت های مهیا را برای این نوع گردشگری دارد به عنوان نمونه، هتل های ایرانی استخر های مختلط ندارند و یا در سراسر ایران غذای حلال از دور افتاده ترین نقطه ی کشور تا کلان شهر ها در دسترس است. در ایران مشروبات الکلی در رستوران ها سرو نمی شود و یا  ایران از نظر مکان های مذهبی نیز واقعا غنی است. به علاوه برنامه های ماه محرم و یا ماه رمضان؛ اعیاد شعبانیه و سایر مناسبت های مذهبی به صورت اتوماتیک در ایران در جریان است. با وجود تمام مواهب بالا در کشورمان صنعت گردشگری ایران نتوانسته است در جذب گردشگری حلال موفق عمل کند و تنزل رتبه زیادی را در رنکینگ های بین المللی داشته است که می توان با به کاربردن تدابیر لازم بر مشکلات پیش رو در گردشگری حلال در ایران فایق آمد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

شماره تماس جهت مشاوره!