بازاریابی کثیف









 

بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتیاجتماعی تعریف می‌شود، که بوسیلهٔ آن افراد و گروه‌ ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیاز ها و خواسته ‌های خود اقدام می‌کنند و امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل مهم و اثر گذار در خرید و فروش و تجارت قلمداد می شود.

فرآیند بازاریابی تبدیل یک فرد عادی به مشتری و تبدیل مشتری به خریدار می باشد، و این توالی باید کامل طی شود تا کسب در آمد حاصل از فروش خدمات یا کالای عرضه شده توسط شرکت شما را به همراه داشته باشد. با گسترش فرآیند بازاریابی و معرفی راه های مختلف برای آن ایجاد شاخه هایی در خصوص امکان ناسالم بودن بازاریابی نیز تصور می شود. باید به این نکته اشاره شود ایرانی ها بی شک یکی از بهترین بازاریاب های دنیا محسوب می شوند، به عنوان مثال از همان عطر فروش داخل مترو که پافشاری می کند عطری را امتحان کنید، تا برسد به مدیر بازاریابی شرکت بزرگی که سعی دارد با معرفی کامل محصول خود و ارائه تبلیغاتی متفاوت جلب توجه نماید و باعث ترغیب و تشویق شما برای خرید شود. تمامی این افراد فقط یک هدف دارند آن هم فروش بیشتر است. اما  همیشه یک نکته باید مد نظر قرار گیرد که فروش به چه قیمتی…؟

متاسفانه چندی است شاهد هستیم افرادی سودجو همانند یقه سفید ها برای فروش و ارائه محصول های خود، چیزی که نیست را بیان کرده و با آب و تاب دادن پوچ از اصل موضوع فروش غافل می شوند و به دنبال کسب منافع سودجویانه خود می باشند و در بسیاری از موارد از فن بیان بسیار خوب که یکی از موارد مهم بازاریابی می باشد نیز برخوردار هستند.

دنمت

در ادامه به چند نمونه مهم از این بازاریابی کثیف اشاره می کنیم:

بازاریابی شرکت های هرمی نمونه ایی از بازاریابی کثیف است، که به زیر مجموعه خود در صورت افزایش اعضا قول پرداخت های ریالی یا دیگر کالا های با ارزش را از سوی سر منشا شرکت وعده می دهند، که متاسفانه شاخه فرعی منشعب شده از بازاریابی شبکه ای می باشند و باعث سو استفاده های بسیار زیادی می شوند و در نهایت مشخص می گردد؛ این شرکت ها با عنوان های جعلی کلاهبرداری می نمایند. نمونه دیگر ارائه محصول توسط شرکت هایی می باشند که بدون مجوز بوده و به صورت پیش فرض برای سو استفاده سودجویان تشکیل شده اند، در چنین شرکت هایی محصول به نحو اقوا کننده ایی معرفی می شود و به موازات آن معرفی و ارائه خدمات پس از فروش و جوایز نفیس به همراه قیمت پایین با برند های کپی و جعلی صورت می گیرد که شخص خریدار سریعا قربانی مقاصد سودجویانه می شود.

در اینجا باید اشاره ای شود به جمله معروفی که هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

امروزه به راحتی می توان جلوی اشاعه این نوع بازاریابی که در حال حاضر به بازاریابی کثیف مشهور است را با یک استعلام ساده گرفت، حتی با جستجو در بورس اوراق بهادار و مشاهده سیر روند ارزش گذاری برای سهام  شرکت ها، اول نسبت به جعلی نبودن و سپس نسبت به با کیفیت بودن کالا های ارائه شده از سوی چنین شرکت هایی بررسی های لازمه را بعمل آورد.


 

محمد رضا شریفی



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. نرگس حیدریان گفت:

    سلام مطالبتون عالیه باتشکر

  2. امیر اعرابی گفت:

    با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما.بسیار عااالی بود

  3. عليرضا حيدري گفت:

    با سلام
    مطالبتون بسيار خوب بود

  4. مهدی دلشادی گفت:

    باسلام وعرض ادب ممنون از مطالب دقیق ومفیدتون.

  5. سید جلال شمس گفت:

    با تشکر از مطلب خوبتان
    معرفی راه های جلوگیری از اشاعه بازاریابی کثیف مفید بود

  6. حسيني صفت گفت:

    با سلام
    مطالب جالبي بود ولي در پايان نوشته بوديد ” در ادامه به چند نمونه مهم از این بازاریابی کثیف اشاره می کنیم:”
    ولي كلا يك مورد بيشتر نبود ؟

  7. محمدحسین صدیقی گفت:

    بسمه تعالی
    با سلام
    با تشکر از : آقای محمد رضا شریفی بابت مطالب ارائه شده.

  8. سروش منتظری گفت:

    سلام
    ممنونم بابت مطالب آموزنده

  9. حسین رامین گفت:

    با عرض سلام
    با توجه به مواردی که بیان نموده اید فکر می کنم در هر حوزه ای که قرار است فعالیت نماییم باید به دنبال اطلاعات دقیق وموثق از منابع معتبر بود تا به دام افراد وشرکت های کلاه بردار و. دزدان یقه سفید نیفتیم. متشکرم

  10. فریبا مرادی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مطالبتون بسیار مفید و عالی هستن