سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی کثیف

 

بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتیاجتماعی تعریف می‌شود، که بوسیلهٔ آن افراد و گروه‌ ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیاز ها و خواسته ‌های خود اقدام می‌کنند و امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل مهم و اثر گذار در خرید و فروش و تجارت قلمداد می شود.

فرآیند بازاریابی تبدیل یک فرد عادی به مشتری و تبدیل مشتری به خریدار می باشد، و این توالی باید کامل طی شود تا کسب در آمد حاصل از فروش خدمات یا کالای عرضه شده توسط شرکت شما را به همراه داشته باشد. با گسترش فرآیند بازاریابی و معرفی راه های مختلف برای آن ایجاد شاخه هایی در خصوص امکان ناسالم بودن بازاریابی نیز تصور می شود. باید به این نکته اشاره شود ایرانی ها بی شک یکی از بهترین بازاریاب های دنیا محسوب می شوند، به عنوان مثال از همان عطر فروش داخل مترو که پافشاری می کند عطری را امتحان کنید، تا برسد به مدیر بازاریابی شرکت بزرگی که سعی دارد با معرفی کامل محصول خود و ارائه تبلیغاتی متفاوت جلب توجه نماید و باعث ترغیب و تشویق شما برای خرید شود. تمامی این افراد فقط یک هدف دارند آن هم فروش بیشتر است. اما  همیشه یک نکته باید مد نظر قرار گیرد که فروش به چه قیمتی…؟

متاسفانه چندی است شاهد هستیم افرادی سودجو همانند یقه سفید ها برای فروش و ارائه محصول های خود، چیزی که نیست را بیان کرده و با آب و تاب دادن پوچ از اصل موضوع فروش غافل می شوند و به دنبال کسب منافع سودجویانه خود می باشند و در بسیاری از موارد از فن بیان بسیار خوب که یکی از موارد مهم بازاریابی می باشد نیز برخوردار هستند.

دنمت

در ادامه به چند نمونه مهم از این بازاریابی کثیف اشاره می کنیم:

بازاریابی شرکت های هرمی نمونه ایی از بازاریابی کثیف است، که به زیر مجموعه خود در صورت افزایش اعضا قول پرداخت های ریالی یا دیگر کالا های با ارزش را از سوی سر منشا شرکت وعده می دهند، که متاسفانه شاخه فرعی منشعب شده از بازاریابی شبکه ای می باشند و باعث سو استفاده های بسیار زیادی می شوند و در نهایت مشخص می گردد؛ این شرکت ها با عنوان های جعلی کلاهبرداری می نمایند. نمونه دیگر ارائه محصول توسط شرکت هایی می باشند که بدون مجوز بوده و به صورت پیش فرض برای سو استفاده سودجویان تشکیل شده اند، در چنین شرکت هایی محصول به نحو اقوا کننده ایی معرفی می شود و به موازات آن معرفی و ارائه خدمات پس از فروش و جوایز نفیس به همراه قیمت پایین با برند های کپی و جعلی صورت می گیرد که شخص خریدار سریعا قربانی مقاصد سودجویانه می شود.

در اینجا باید اشاره ای شود به جمله معروفی که هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

امروزه به راحتی می توان جلوی اشاعه این نوع بازاریابی که در حال حاضر به بازاریابی کثیف مشهور است را با یک استعلام ساده گرفت، حتی با جستجو در بورس اوراق بهادار و مشاهده سیر روند ارزش گذاری برای سهام  شرکت ها، اول نسبت به جعلی نبودن و سپس نسبت به با کیفیت بودن کالا های ارائه شده از سوی چنین شرکت هایی بررسی های لازمه را بعمل آورد.


 

محمد رضا شریفی

مطلب قبلیمطلب بعدی

73 دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب خدمت آقای شریفی ….
    از خواندن مطلب تخصصی شما لذت بردیم .
    نگرش و قلم جنابعالی در راه ارتقاء و سازندگی کشور عزیزمان ایران. …..
    زنده باشید

  2. با سلام
    مطلب ارائه شده بسیارآموزنده بود. به نظر من همگی باید برای جلوگیری از این بازاریابی کثیف ، قبل از تصمیم گیری تحقیق ، استعلام و بیش از هر چیز به کیفیت توجه کنیم .
    با تشکر

  3. من تا به حال چیزی راجب بازار یابی کثیف نمیدونستم این مطلب تا حدودی دید بنده رو نسبت به تبلیغات پوچ و توخالی باز کرد،ممنون

  4. با سلام .البته تحقيق قبل هرگونه اقدام در مورداينجور افرادخيلي مهم است ولي منابع لازم جهت كسب صحت و سقم اطلاعات و فعاليتهاي برخي از گروه ها در حال حاضر كافي نمي باشد.از طرفي هم همه شركت ها در بورس نيستند.به هر حال اميدوارم با هوشياري مردم و افزايش دانش آنها ، بازاريابي كثيف در كشور روز به روز كم رنگ تر شود.

  5. با سلا م و عرض ادب
    باید بگویم این سخن که بازاریابی یعنی تبدیل یک فرد عادی به مشتری وتبدیل یک مشتری به خریدار زنجیره بازاریابی است ولی تبدیل آن خریدار به یک خریدار با وفا و ماندگار یک سوی دیگر این زنجیره است ممنون از مطالب دوست داشتنی و مفیدتون

  6. متاسفانه در این نوع بازاریابی که ممکنه برای یکسری از دوستان مسکن های موقتی در فرآیند فروش باشد ولی باعث هیچگونه حس وفاداری بین مشتریان ایجاد نمی شود و فقط ظاهر پر زرق و برق دارد و از پایه و هدف باید تعمق انجام داد
    با سپاس فراوان

    1. بله درسته
      البته باید به این نکته اشاره کرد که همین لابی زدن های داخلی باعث تشدید این نوع از بازاریابی در جامعه میشه
      به عنوان مثال مسئول پشتیبانی یک همایش طوری قرارداد را با شرکت خصوص برگزار کننده می بندد (چون خودشان کننده کار نیستند) وه بیشتر پول توی جیب خودشان برود و براشون تفاوتی ندارد مدعوین از کیفیت پایین رضایت داشته باشند یا نه.
      این روند نامناسب در سازمان های دولتی بیشتر در حال گشترش هستش.
      از سوی دیگر این شرکت های واسط خصوص هم با عقد قرار داد با مسئول رابط و پر کردن جیب ایشان سعی در بالا بردن سود خود خواهند شد.
      نمی دونم اسم این کار رو دقیقا چی بزارم ولی خودم به عینه دیدم در این خصوص بازاریاب ها دقیقا میرن سراغ نفر اصلی و سعی به بالا بردن سود فی ما بین خودشان هستند و دیگران برایشان عروسک های خیمه شب بازی هستند.

  7. با سلام.
    به نکته ی بسیار مهمی اشاره کردین. واقعا بعضی افراد و شرکت ها بدون داشتن علم این رشته شروع به افراط گری ها برای فروش محصولات خودشون می کنن که اصلا بازاریابی تلقی نمیشه . اون هم با فروش کالاهایی بدون داشتن کیفیت های تایید شده که در این خصوص شرکت های هرمی بسیار فعال هستند و چیزی که من دیدم این بود که اصلا مارک های به نام و شناخته شده رو عرضه نمی کنن.
    تشکر بابت مطلب خوبتون.

  8. با سلام و احترام
    کاش قبل از اینکه مجوز به این چنین شرکتها برای فروش کالاها در سایت داده میشد نظر سنجی و به صورت آزمایشی انجام میشد تا مردم آگاهی بیشتری پیدا کنن و از محصولات ساخت داخل حمایت کرده و به فروش برسانند .

  9. متأسفانه عدم توجه به تخصص و مهارتهای لازم در پرداختن به حرفه بازاریابی در اغلب سازمانها و قرارگیری این حرفه در رده پیش پا افتاده ترین و ساده ترین شغلها در فرهنگ کنونی جامعه ما ، حرفه بازاریابی رو دچار تزلزل کرده.

  10. سلام استاد
    کاش برای اجرایی هر کاری منفعت همه انسانها در نظر گرفته می شد نه فقط متفعت شرکتها. ممنون از مطالب ارزشمندتون.

  11. با سلام و احترام
    متاسفانه مقوله بازاریابی کثیف در حال حاضر گریبان بسیاری از شرکت های داخلی ما را گرفته و محصولات فاقد کیفیت نسبی خود را با پیشرفته ترین نوع تبلیغات به مخاطبین (که در عدم آگاهی نسبت به محصول خریداری شده به سر می برند)عرضه می کنند.
    و دستگاه های نظارتی هم هیچگونه اقدام اساسی در جهت پیگیری این گونه مسایل انجام نمی دهند.
    از مطلب خوبتون سپاسگزارم.

  12. باسلام وادب خدمت دوست کرامی.
    مطلبتان کاملا صحیح وکامل است وامید وارم با تلاش و همکاری جلوی افراد سود جو و فرصت طلب را بگیریم .با تشکر فراوان

  13. با سلام و ادب
    خيلي متشكرم از مطالب زيبايي كه ارائه نموديد خصوصاً در مورد شركتهاي هرمي كه متأسفانه هنوز خيلي ها در آن عضو هستند.

  14. با سلام و خسته نباشید.
    به درستی بازاریابی به معنی پیدا کردن هر راه کاری برای فروش محصولات خود از جمله راهکارهای غلط و ناصحیح نمی باشد و بهتر است هر بازاریاب با تکیه بر نقاط مثبت محصول خود به طور شرافتمندانه محصول خود را به فروش برساند و از هر راهی برای فروش محصول خود بهره نگیرد.
    با تشکر از مطلب مفیدتون

  15. بااینکه رسانه ها درمورد شرکت های هرمی این همه مردمو اگاه میکنه اماباز مردم به سمت این شرکت ها میرن مرسی از مطلب خوبتون

  16. با عرض سلام
    با توجه به مواردی که بیان نموده اید فکر می کنم در هر حوزه ای که قرار است فعالیت نماییم باید به دنبال اطلاعات دقیق وموثق از منابع معتبر بود تا به دام افراد وشرکت های کلاه بردار و. دزدان یقه سفید نیفتیم. متشکرم

  17. با سلام
    مطالب جالبي بود ولي در پايان نوشته بوديد ” در ادامه به چند نمونه مهم از این بازاریابی کثیف اشاره می کنیم:”
    ولي كلا يك مورد بيشتر نبود ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *