تصورات و برداشت های غلط بسیاری در این باره وجود دارد. قبل از اینکه به تعریف بازارایابی بپردازیم، در درجه اول باید ببینیم که بازاریابی چه چیزی نیست؟ با ذکر چند مثال به توضیح آن می پردازیم…

  • اولین برداشت اشتباه: بازاریابی فعالیتی بد و خبیث است.

بسیاری از افراد گمان می کنند که بازاریابی ارزشی ذاتی ندارد و تنها هدف آن جدا کردن مردم از پولشان است؛ این درست نیست؛ البته این درست است که همه افراد با همه جنبه های بازاریابی موافق نیستند اما اینکه شما یک بخش از چیزی را دوست ندارید دلیل بر این نیست که همه آن بد و یا اشتباه است. اگر شما از جوانه کلم بروکلین خوشتان نمی آید، دلیل بر این نمی شود که تمام سبزیجات و کلم ها خوب نیستند. بسیاری از افراد گمان می کنند که بازاریابی بخاطر برداشت های اشتباه، بد است.

  • دومین برداشت اشتباه: بازاریابی تبلیغات است.

این قابل درک است؛ چرا که بسیاری از افراد از تبلیغات عطر و نوشیدنی در بین برنامه مود علاقه شان، متنفرند؛ همچنین آگهی های تبلیغاتی که پر از رنگ و نور است و در بالای هر وب سایتی وجود دارند؛ حقیقت امر این است که بعضی از تبلیغات آزاردهنده اند. باید این را در نظر داشته باشیم که تبلیغات کل بازاریابی را در بر نمی گیرد بلکه فقط بخشی از یک برنامه بازاریابی کامل است. این نظر احتمالاً شما را به برداشت غلط بعدی می رساند و آن این است که…

  • بازاریابی گران است.

این برداشت اشتباهی است که فقط شرکت های بزرگ می توانند از عهده ی هزینه های بالای بازاریابی برآیند و افراد و شرکت های کوچکتر نباید خود را به زحمت بیندازند؛  شما می توانید با هر بودجه ای، یک برنامه بازاریابی محکم و تاثیرگذار راه اندازی کنید؛ ما به شما نشان می دهیم که چگونه این کار را انجام دهید اما قبل از آن بهتر است با تعریف بازاریابی آشنا شویم.

  • بازاریابی چیست؟

تعاریف زیادی از بازاریابی وجود دارد و تقریباً هر شخصی یک تعریف از آن دارد؛

  • از نظر “دن” بازاریابی پروسه هماهنگ کردن آنچه شما ارائه می دهید با نیازهای مشتری و ارتباط آن با مشتری است.
  • از نظر “مارک” بازاریابی فرآیند ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری است.

هر دو تعریف بالا درست است. نظر “دن” خیلی ارتباطی است و جای تعجب هم ندارد، چون او یک استراتژیست رفتاری است. طبق تعریف وی به مشتری آنچه را که می خواهد بدهیم و به آنها بگوییم که این آن چیزی است که آنها می خواهند. اگر کسی چیزی نیاز داشته باشد و بداند که شما آن چیز را دارید، احتمالاً از شما خرید می کند. تعریف “مارک”  کل نظریه بازاریابی را در بر می گیرد. هر نوع ارتباط شما با مشتری یک شانس بالقوه ی بازاریابی است و به همین دلیل داشتن یک رابطه محکم با مشتری بر مبنای اعتماد بسیار مهم است. بازاریابی بسیار فراتر از تبلیغات و فعالیتهای پیشبرد فروش است.

  • بازاریابی، ارتباط است. 

هربار که شما درباره ی محصول و یا خدمتی، اطلاعاتی به دست می آورید، آن بازاریابی است؛ حتی اگر از زبان مادر زنتان باشد! اگر کامپیوتر شما دچار مشکل شود و شما برای ضمانت تعمیر با شرکت تماس بگیرید آن نیز بازاریابی است. وقتی شما به فروشگاه می روید و به طبقه اجناس نگاه می کنید، آن یک بازاریابی است. این چگونه ممکن است که یک بازاریاب خوب تلاش می کند که مشتری را درک کند و چیزی ارزشمند و مفید را به او ارائه دهد. هماهنگی با نیاز مشتری و ایجاد یک رابطه صادقانه با مشتری، تمام ایده ی بازاریابی است. به همین دلیل است که ارتباط بسیار مهم است و همچنین جلب اعتماد از طریق ارتباط.

تهیه و تدوین:تیم تولید محتوا


ممکن است به مقالات زیر علاقه مند باشید:

انواع تقسیم بندی بازار در بازاریابی«قسمت دوم»

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.مطلب جالبی بود واقعا شغل بازاریابی بسیار زیبا و موثر هست.و اکثر شرکتا به دلیل نداشتن این نعمت رو به ورشکستگی میرن.
    واقعا جا داره به روش مدرن بازاریابی که بازاریابی شبکه ایه ازش قافل نشیم.که واقعا تونسته چرخه ی تولید ملی رو یه تحول اساسی داده.

    1. با سلام و احترام
      در تکمیل صحبت های شما دوست عزیز لازم میبینم که بیان کنم…
      ” این حرفه برای کسانی که به برقراری ارتباط علاقه دارند و مهارت های ویژه ای در سازماندهی و خلاقیت دارند، مناسب است. بازاریابی حرفه ای است، تیمی…”
      این حرفه ملزم به اعتماد به نفس بالا و شم تجاری قوی می باشد.
      سپاس از همراهی شما
      در پناه حق موفق و پیروز باشید.

    1. با سلام و درود بر شما
      جمله زیبایی را از روانشناس معروف کارل یونگ بیان فرمودید که دقیقا برابری می کند با جمله…
      “خواستن توانستن است”
      سپاس از بازدید شما
      روزگارتان شاد، شادیتان افزون باد.

  2. سلام و درود خدمت خانوم صحرایی بزرگوار
    مطلب خیلی خوبی بود.و من یاد تعریفی از کاتلر افتادم که تو یکی از سایت ها مطالعه کرده بودم:بازاریابی فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرآیند مبادله می باشد.
    موفق باشید و پیروز

    1. باسلام و شاد باش بر شما
      خوشحالم از اینکه مورد توجه شما و دوستان عزیز قرار گرفت…
      تعریف پدر علم بازاریابی واقعا کامل و بجاست…
      ممنونم خانم اسماعیل زاده عزیز
      شاد و سربلند باشید.

  3. سرکار خانم صحرایی عزیز

    بانوی ارجمند و تلاشگر *** درود بر شما و اهداف مهمی که در پیش رو دارید.

    مطالعه ی این متن ( بازاریابی)
    برایم بسیار جالب بود..مخصوصا انتهای متن که همه ی ما در طول زندگی بازاریاب میشویم و اینکه برای تعمیر اجناس منزل بدنبال تعمیر کار ماهر می گردیم
    سپاس عالی بود
    استاد ،سرفراز باشید و بر فراز
    ان شاءالله

    1. باسلام و شاد باش به شما استاد شعر و ادب
      بسیار خرسندم که این بار هم با ما همراه شدید…
      همانطور که پایه و اساس بازار بر سه اصل نیاز، خواسته و تقاضا است، هر جا نیازی باشد مطمئنا به دنبال آن خواسته و تقاضایی نیز وجود خواهد داشت…
      همه ی ما با بازاریاب و بازاریابی زندگی می کنیم پس چه بهتر که این حرفه را به خوبی بشناسیم…
      از شما بسیار سپاسگزارم و آرزومند آرزوهایتان هستم…

  4. درسته متاسفانه بعضى از مردم برداشت اشتباهى از بازاريابى دارند با شركت هاى هرمى و امثالهم مقايسه مى كنند

    1. با سلام و احترام
      برداشت های غلط متاسفانه همیشه هست…ولی میتونیم با موفقیت در راهمون، برداشت هارو تغییر بدیم…
      شاد و پیروز باشید خانم سلامی عزیز

    2. با سلام خدمت شما خانم سلامی
      بازاریابی شبکه ای یک روش مدرن و کارآمد که اصطلاحا به تجارت مردم با مردم معروف.و به شخصه خیلی خوشحالم ک این صنعت در ایران به صورت قانونمند داره پیگیری و اجرا میشه.
      این سعادت رو داشتم که تو این صنعت فعالیت کنم
      اگه کسی مایل بود میتونم اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیارشون قرار بدم.
      با کسب اجازه آي دی تلگراممو میذارم
      @hadi2046

  5. با تشکر از مطلب جامع شما،همانطور که واحد فروش در هر شرکتی نوک پیکان آن شرکت محسوب می شود بازاریابی هم مانند قلب تپنده فروش به حساب می آید…

    1. باسلام و خوش آمد گویی به شما دوست عزیز
      فرمایش شما کاملا صحیح است…
      بازاریابی بخشی از فروش و در واقع قلب فروش است…
      سپاسگزارم از اینکه با مستر ویزیتور همراه شدید…
      روزگارتان شاد، شادیتان افزون باد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *