سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی ورزشی

با توجه به این که در مطلب های پیش به بررسی بازاریابی ورزشی پرداخته شد در این مطلب به بحث تقسیم بندی بازارهای ورزشی بیشتر می پردازیم. سطوح قسمت بندی بازارهای ورزشی مانند سایر بازار ها می تواند در چندین سطح شکل بگیرد، در بازار های ورزشی چند سطح کلی به چشم می خورد که در ادامه به بررسی این تقسیم بندی ها می پردازیم.

  • بازاریابی ورزشی: تقسیم بندی بازار های ورزشی

بازاریابی انبوه در بازارهای ورزشی به این معناست که فروشنده به تولید، توزیع و انجام تبلیغات پیشبردی انبوه برای یک کالا اما برای تمام خریداران می پردازد.

بازاریابی قسمتی به معنای  یک قسمت از بازار ورزشی است که از یک گروه بزرگ قابل تشخیص در داخل بازار تشکیل شده است. بازاریابی قسمتی نسبت به بازا یابی انبوه دارای مزایای زیر است:

  • در بازاریابی قسمتی شرکت قادر است محصولی به مراتب سفارشی ‌تر و نزدیک ‌تر به خواسته مشتری را عرضه کند.
  • در بازاریابی قستی، انتخاب کانال‌ های توزیع و کانال‌ های ارتباطی به مراتب آسان‌ تر است.
  • در این نوع بازاریابی اگر تعداد رقبایی که به این قسمت بازار توجه دارند محدود باشند، شرکت ممکن است با تعداد کمتری رقیب روبرو گردد.

بازاریابی تخصصی (خلا ‌های بازار) یک خلا موجود دربازار ورزشی است که، بازار کوچکی است که نیاز های آن به نحوی برآورده نمی شود. بازاریابان معمولا به کمک تقسیم یک قسمت از بازار به قسمت‌ های کوچک ‌تر یا با تعیین گروهی با مشخصات برجسته که به دنبال ترکیب خاصی از مزایا هستند، خلا های موجود در بازار را تعیین می‌کنند. بازار های تخصصی دارای مشخصه هایی به شرح زیر می باشند:

  • مشتری های بازار های تخصصی دارای مجموعه نیاز های کامل و شاخصی هستند، آن ها حاضرند به شرکتی که بتواند نیاز های آنها را بهتر برآورده سازد، مبلغی اضافه تر از قیمت فروش پرداخت نمایند.
  • شرکت “پرکننده خلا” از مهارت و تخصص بالاتری برای خدمت به بازار تخصصی برخوردار است.
  •  پرکننده خلا با تکیه بر تخصص از صرفه جویی‌های مقیاس خاصی برخوردار است.
  •  ‏احتمال اینکه بازار تخصصی برای دیگر رقبا جاذبه داشته باشد کم است.

images

بازاریابی محلی در بازاریابی ورزشی به صورت یک بازاریابی هدفمند به صورتی روز افزون هویت بازاریابی محلی و منطقه‌ای به خود می‌گیرد، بر این مبنا کوشش به عمل می‌آید که برنامه‌های بازاریابی دقیقا براساس نیازها وخواسته‌های گروه‌ های مشتری محل نظیر مناطق تجاری، محله‌ ها و حتی فروشگاه‌ های منفرد تهیه و تنظیم گردند.

بازاریابی انفرادی سطح نهایی قسمت‌بندی بازار های ورزشی است که به قسمت‌های تکی یا بازاریابی سفارشی، ختم می‌شود. فن‌آوری‌ های جدید این امکان را پیش روی شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بازگشت به بازاریابی سفارشی یا سفارشی‌ سازی انبوه را مورد بررسی قرار دهند. سفارشی‌ سازی انبوه عبارت است از قابلیت فراهم سازی کالا با طراحی خاص به صورت انبوه و برقرار ساختن ارتباط برای تامین نیازهای هر یک از مشتری ها.

  •  خود بازاریابی به چه معناست؟ ( self – marketing )

گونه‌ای از بازاریابی انفرادی است که در آن هر مصرف‌کننده در تعیین این که کدام نام تجاری یا کالا را بخرد مسولیت بیشتری بر عهده می‌گیرد.

با ما همراه باشید تا در مطلب های بعدی شما را با بخش های مختلف بازاریابی ورزشی بیشتر آشنا کنیم.


فخرالدینی

مطلب قبلیمطلب بعدی

9 دیدگاه

  1. مطالبتون واقعا عالی هستند ممنون از شما حتما ما باید به قضیه برد برد نگاه ویژه ای بکنیم تا هر دو طرف معامله کننده به رضایت برسند

  2. با سلام ،
    تقسیم بازار از جمله مباحثی است که در متون جدید بازاریابی مورد تایید قرار گرفته است
    در عصرها با توجه به وسعت بازار تنوع فراوان در نوع کالاها، تفاوت در سبک زندگی و سلیقه مصرف کنندگان و به طور کلی تفاوت های اقتصادی و فرهنگی در گروه های مختلف جامعه برای موسسات بازرگانی مشکل خواهد بود
    با به کارگیری روشهای یکسان در بازاریابی بدون توجه به تفاوت های موجود در بازار رضایت همه خریداران را جلب نمایند. همچنین محدود بودن منابع مالی و فنی بسیاری از موسسات تولیدی اجازه نمیدهد که آن ها انواع خطوط تولیدی داشته باشند و انواع گوناگون کالا و خدمات را برای مصرف کنندگان عرضه کنند

  3. در دنیا کنونی ما چیزهای دوست داشتنی همانند ورزش کمتر وجود دارد. ورزش ها مردم را از هرد  
    نوع رویدادی بیشتر جذب می کنند. مدیران و مشاوران بازاریابی متوجه شده اند که ورزش ها و رویدادهای ورزشی می تواند بخش عمده از جمعیت کمپین های بازاریابی را برای ده ها سال بسازند. با توجه به سایز و جمعیت هوادارن و شرکت کنندگان رویدادها و مسابقات بین المللی ورزشی، رشته بازاریابی ورزشی ایجاد شد و این حوزه در حال رشد است تا جاییکه می توان در آینده ای نزدیک رویدادها و مسابقات ورزشی را یک ابزار درجه اول برای تبلیغات و بازاریابی دانستٔ

  4. بدون شک بازار ورزش یکی از اصلی ترین و نیز دشوارترین مفاهیم وابسته به اقتصاد ورزش است که میتواند در طیفی از کالاهای تولیدی یا خدماتی و یا کالاهای مرکب قرار گیرد.
    اندازه بازار کالاهای ورزشی:بازارکالاهای ورزشی به عوامل متعددی بستگی دارد.فرهنگ ورزش و تفریح,مشارکت در فعالیتهای ورزشی و تفریح ,سطح درآمد جامعه و تبلیغات را میتوان از جمله عوامل تاثیرگذار در بازار کالاهای ورزشی دانست.طبق اطلاعات بدست آمده,میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی در دنیا بین ۳۰تا۸۰ درصد متغیر است.بر این اساس میتوان گفت که بازار کالاهای ورزشی در کشورهای مختلف از مقادیر متفاوتی برخوردار است.وتامین بازار از طرق مختلفی انجام میشود.

  5. با سلام
    بازاریابی ورزشی شاخه‌ای از بازاریابی است که همزمان بر تبلیغ برنامه‌های ورزشی و تیم‌ها و همچنین تبلیغ کالاها و خدمات دیگر از طریق برنامه‌های ورزشی و تیم‌های ورزشی توجه دارد. در این سرویس عناصری که تبلیغ می‌شوند می‌توانند محصولات فیزیکی و یا یک برند باشند. هدف از این نوع بازاریابی به وجود آوردن استراتژی‌هایی است که مشتری از طریق آنها به تبلیغ یک ورزش و یا کالایی غیر از ورزش از طریق ورزش بپردازد. بازاریابی ورزشی همچنین برای اینکه مشتری نیازها و خواسته‌های خود را از طریق یک پروسه تبدیل شناسایی کند طراحی شده است. این استراتژی‌ها از همان چهار «پی» معروف در بازاریابی عمومی (محصول، قیمت، تبلیغات و محل) پیروی می‌کنند. با در نظر گرفتن این که ورزش‌ها یک خدمت محسوب می‌گردند، چهار «پی» دیگر نیز به بازاریابی ورزشی افزوده شده‌اند. این چهار «پی» عبارتند از: برنامه ریزی، بسته بندی، موقعیت یابی و ادراک. این چهار عنصر اضافه شده «مخلوط بازاریابی ورزشی» نامیده می‌شوند.[۱]

    بازاریابی ورزشی به سه قسمت تقسیم می شود. اولین بخش به تبلیغات ورزش و انجمن های ورزشی مانند المپیکها، لیگ برتر انگلیس و یا مسابقات جام جهانی والیبال می پردازد. بخش دوم استفاده از برنامه های ورزشی، تیم ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات مختلف است. بخش سوم تبلیغ تبلیغ گسترده ورزش برای شرکت بیشتر افراد در برنامه های ورزشی است. در بخش اول، تبلیغات به صورت مستقیم به ورزش مربوط است. در مورد دوم، محصولات می توانند ورزشی باشند اما الزامی در این مورد وجود ندارد. هنگامی که تبلیغات برای ورزش انجام می شود، به این استراتژی بازاریابی ورزش گفته می شود. اما هنگامی که از برنامه های ورزشی، ورزشکاران، تیم ها و یا لیگ ها برای تبلیغ محصولات مختلف استفاده می شود، به این استراتژی بازاریابی از طریق ورزش گفته می شود. هنگامی که تبلیغات به قصد افزایش مشارکت کنندگان انجام می شود، به آن بازاریابی ورزشی عمومی می گویند. برای تبلیغ محصولات یا خدمات، شرکت ها و انجمن ها از مجراهای گوناگونی مانند اسپانسر شدن تیم ها و ورزشکاران، تبلیغات تلویزیونی رادیوی در حین پخش برنامه های ورزشی و افراد مشهور و یا تبلیغ در محل برگزاری مسابقات ورزشی تبلیغات را انجام می دهند.

  6. بازاریابی ورزشی شاخه‌ای از بازاریابی است که همزمان بر تبلیغ برنامه‌های ورزشی و تیم‌ها و همچنین تبلیغ کالاها و خدمات دیگر از طریق برنامه‌های ورزشی و تیم‌های ورزشی توجه دارد. در این سرویس عناصری که تبلیغ می‌شوند می‌توانند محصولات فیزیکی و یا یک برند باشند. هدف از این نوع بازاریابی به وجود آوردن استراتژی‌هایی است که مشتری از طریق آنها به تبلیغ یک ورزش و یا کالایی غیر از ورزش از طریق ورزش بپردازد. بازاریابی ورزشی همچنین برای اینکه مشتری نیازها و خواسته‌های خود را از طریق یک پروسه تبدیل شناسایی کند طراحی شده است. این استراتژی‌ها از همان چهار «پی» معروف در بازاریابی عمومی (محصول، قیمت، تبلیغات و محل) پیروی می‌کنند. با در نظر گرفتن این که ورزش‌ها یک خدمت محسوب می‌گردند، چهار «پی» دیگر نیز به بازاریابی ورزشی افزوده شده‌اند. این چهار «پی» عبارتند از: برنامه ریزی، بسته بندی، موقعیت یابی و ادراک. این چهار عنصر اضافه شده «مخلوط بازاریابی ورزشی» نامیده می‌شوند.[۱]

    بازاریابی ورزشی به سه قسمت تقسیم می شود. اولین بخش به تبلیغات ورزش و انجمن های ورزشی مانند المپیکها، لیگ برتر انگلیس و یا مسابقات جام جهانی والیبال می پردازد. بخش دوم استفاده از برنامه های ورزشی، تیم ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات مختلف است. بخش سوم تبلیغ تبلیغ گسترده ورزش برای شرکت بیشتر افراد در برنامه های ورزشی است. در بخش اول، تبلیغات به صورت مستقیم به ورزش مربوط است. در مورد دوم، محصولات می توانند ورزشی باشند اما الزامی در این مورد وجود ندارد. هنگامی که تبلیغات برای ورزش انجام می شود، به این استراتژی بازاریابی ورزش گفته می شود. اما هنگامی که از برنامه های ورزشی، ورزشکاران، تیم ها و یا لیگ ها برای تبلیغ محصولات مختلف استفاده می شود، به این استراتژی بازاریابی از طریق ورزش گفته می شود. هنگامی که تبلیغات به قصد افزایش مشارکت کنندگان انجام می شود، به آن بازاریابی ورزشی عمومی می گویند. برای تبلیغ محصولات یا خدمات، شرکت ها و انجمن ها از مجراهای گوناگونی مانند اسپانسر شدن تیم ها و ورزشکاران، تبلیغات تلویزیونی رادیوی در حین پخش برنامه های ورزشی و افراد مشهور و یا تبلیغ در محل برگزاری مسابقات ورزشی تبلیغات را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *