Skip to main content

بازاریابی اجتماعی از چرنوبیل تا به امروز

By فروردین ۲۱, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

بازاریابی اجتماعی یکی از شیوه های بازاریابی نوین است که امروزه به شدت مورد توجه واقع شده است. یک از بخش های این نوع بازاریابی توجه به محیط زیست است که امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در گذشته، شرکت های شیمیایی در قبال محیط زیست مسئولیت نداشتند. آن ها بدون هیچ تعهدی دود کارخانه را به هوا می فرستادند و پساب های کارخانه را بی هیچ گونه تعهدی به محیط زیست روانه می کردند. با ظهور شیوه های بازاریابی نوین مانند بازاریابی اجتماعی این روند ها تا حدود زیادی بهبود بخشیده شد.

بازاریابی اجتماعی از چرنوبیل تا به امروز

در حدود سال های ۱۹۷۰، این نوع از بازاریابی نوین سبب شد که کارخانه ها مجبور شوند تجهیزات پیشرفته ایی را جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست نصب کنند. با بیشتر شدن آلودگی هوا؛ بازاریابی اجتماعی خواستار استفاده از مبدل های کاتالیستی در کارخانه ها شد.  این فرآیند در آمریکا سبب گله مند شدن تولید کنندگان شد زیرا، آن ها معتقد بودند با این گونه کار ها هزینه های تولید افزایش می یابد و آنان نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی کمتری خواهد داشت. با این وجود نهضت بازاریابی اجتماعی از موضع خود دست بردار نبود و افراد زیادی در طول زمان برای حفاظت از محیط زیست به این نهضت پیوستند.

با ایجاد فاجعه نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶؛ و شکل گیری بهترِ شیوه های مختلفی از بازاریابی نوین، بازاریابی اجتماعی خواستار محدودیت های بیشتری بر صنایع شد که مورد توجه و استقبال قابل ملاحظه مردم جهان قرار گرفت زیر،ا مردم دریافته بودند که در هر فعالیتی باید به حفظ محیط زیست نیز توجه شود. امروزه روند بازاریابی اجتماعی در طول زمان تکامل یافته تر شده است و این نوع از بازاریابی نوین با عناوینی از قیبل؛ بازاریابی سبز و یا سیاست های سبز رشد چشمگیری را در عرصه بین المللی داشته است.

در دنیای کنونی شرکت هایی که طرفدار این نوع بازاریابی هستند نسبت به سایر کسب و کار ها دارای مزیت رقابتی شده اند و این امر با گذشت زمان و تلاش افرادی رقم خورد که در برابر فشار های دنیای صنعتی ایستادند و به بازاریابی اجتماعی با نگاهی بلند مدت نگریستند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!