Skip to main content

بازاریابی نوین، پیدایش فروشگاه زنجیره ایی در ایران و جهان

By فروردین ۱۴, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

در بازاریابی نوین روند پیدایش فروشگاه زنجیره ایی به سال های بسیار دور بر می گردد. در حدود سال های ۱۸۵۲ میلادی، بازرگانی فرانسوی به نام آریستید بوسیکو تصمیم گرفت فروشگاهی برای فروش اجناس خرازی ایجاد کند. این فروشگاه کوچک بود و فروشگاه زنجیره ایی اطلاق نمی شد اما، با گذشت زمان همین فروشگاه کوچک شروعی بر روند بازاریابی نوین بود و این فروشگاه مادر فروشگاه های برزگ تری شد. به مرور زمان اولین شعبه فروشگاه زنجیره ایی  P&A  در سال ۱۸۵۹ میلادی در کشور آمریکا تاسیس شد. این تفکر کم کم گسترش یافت و فروشگاه زنجیره ایی دیگری که اقلام متنوعی را توزیع می کرد توسط شخص دیگری به نام Woolworth در شهر نیویورک تاسیس شد.

پس از این روند اولیه در بازاریابی نوین و پیدایش چند فروشگاه زنجیره ایی در جهان، روند پیدایش این فروشگاه ها در امریکا سرعت زیادی به خود گرفت. شاید باورش برایتان سخت باشد اما، در سال ۱۹۲۹ میلادی حدود ۲۲ درصد از خرده فروشی ها در جهان توسط انواع مختلفی از فروشگاه زنجیره ایی در امریکا اداره می  شد. این نوع فروشگاه ابتدا برای ملزومات ضروری زندگی ایجاد شد اما، امروزه در حوزه دخانیات و دارو نیز فروشگاه زنجیره ایی وجود دارد.

دلایل موفقیت این شیوه از بازاریابی نوین در خرده فروشی متعدد است. از بین تمام دلایل، فروشگاه زنجیره ایی از این جهت که قیمت پایین تری را برای محصول لحاظ می کند همیشه مورد توجه مشتریان بوده است. در این فروشگاه ها تنوع کالایی زیاد است. هر فروشگاه زنجیره ایی برای توان مقابله با رقیبان خود و ایجاد قیمت پایین، اقدام به تشکیل انبار ها، شبکه های پخش و واحد های بسته بندی می کند. این روش سبب یکپارچه شدن زنجیره تامین و کاهش هزینه ها شده و در نهایت قیمت ها کاهش می یابند و قدرت رقابت افزایش صعودی دارد. در فروشگاه زنجیره ایی امکان گردش خریدار فراهم است و خریداران خودشان کالا را از نزدیک می بینند و در نهایت انتخاب می کنند.

در ایران این نوع از بازاریابی نوین و پیدایش فروشگاه زنجیره ایی به حدود کمتر از یک صد سال می رسد؛ ایجاد فروشگاه های اتکا، یا فروشگاه زنجیره ایی مخصوص نیرو های ارتش اولین نمونه هایی از این نوع از فروشگاه ها بودند که مورد استقبال مردم ایران واقع شدند. ایرانیان امروزه توجه زیادی به فروشگاه زنجیره ایی دارند و معمولا خرید های خوراکی خود را از این فروشگاه ها می خرند. به عنوان مثال:

فروشگاه رفاه، شهروند، کوروش، هایپر استار از نمونه های بزرگ این نوع از فروشگاه ها در ایران هستند که به طور متوسط هر ایرانی در سال چندین بار برای خرید به این فروشگاه ها مراجعه می کند.

فروشگاه زنجیره ای را می توان نقطه عطف فرآیند بازاریابی نوین در خرده فروشی دانست که با تمرکز بر آن چه که مشتری می خواهد توانسته است در دنیا به یک صنعت بزرگ و سودده مبدل شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!