بازاریابی محتوا : تولید محتوا و نکاتی در مورد تدوین آن
در بازاریابی محتوا برای پی بردن به معنی تولید محتوا ابتدا باید خود واژه محتوا را تعریف کرد. مجموعه مفاهیمی که از طرق مختلف چون متن، عکس، فیلم، صوت و … به مخاطب پیام یا پیامهایی را منتقل میکنند محتوا نام دارند. حال میتوان فرایند ایجاد و ارائهی این مفاهیم را تولید محتوا نام نهاد. میتوان گفت تولید محتوا تاریخچهایی به درازای عمر بشر دارد، اما در هر زمان به شیوههای مختلف این محتوا تولید شده است. در عصر کنونی که اینترنت به جزء لاینفک زندگی همهی ما تبدیل شده است؛ تولید محتوا نیز به الکترونیک تبدیل شده و در فضای وب منتشر و توزیع می شود.
هدف اصلی در تولید محتوا انتقال دانش و اطلاعات است. در دنیای امروز که عصر اطلاعات است و دانش تولید شده به راحتی در دسترس عموم قرار میگیرد، تولید محتوا نیز از ارزش و اهمیت وافری برخوردار است؛ چراکه به حق، دانایی توانایی تولید میکند. همین دانش و دانایی نیز میتواند منبع ثروت و درآمد باشد. اگرچه برخی برای سرگرمی و به رایگان به تولید محتوا میپردازند در مقابل برخی دیگر که قشر غالب هم هستند برای تجارت و کسب سود به تولید محتوا روی میآورند.
نکته اصلی در تولید محتوا وجود شخصی حقیقی به نام مخاطب است، محتوای تولیدی به منظور انتقال پیام و اطلاعاتی به مخاطب است که معنا و مفهوم پیدا میکند. پس اهمیت و ارزش مخاطب و جلب رضایت وی در تولید محتوا حرف اول را میزند و محتوا باید براساس نیازها، خواستها، نظرات و علایق مخاطب تولید شود. بنابراین باید در تولید محتوا به این مهم توجه کرد که محتوا برای چه کسی تولید میشود و چگونه میتوان رضایت او را جلب کرد. در این راستا برای تولید یک محتوای خوب باید پارامترهای زیر را مدنظر قرار داد:
- شناخت مخاطب مورد هدف و نیازها و علایق وی
- انتخاب موضوع مناسب با مخاطب مورد هدف
- انتخاب نحوه مناسب ارائه محتوا با توجه به سلایق و علایق مخاطب و نیز نوع محتوای موجود برای ارائه
- بررسی نتایج و برآورد بازده محتوای تولید شده و تاثیر آن بر مخاطب
شایان ذکر است یکی از منابع تولید محتوا میتواند همین مخاطب باشد. مطالب موجود در وبلاگها، ویکیها، بحث و تبادل نظرهای موجود در شبکههای اجتماعی مختلف، متن چتها، تصاویر و ویدیوهای به اشتراک گذاشته توسط خود مخاطبان، همه و همه می توانند ایدههای خوبی را برای موضوع و مفاهیم موجود در محتوای تولیدی فراهم کنند. اگر به صورت مستقیم از مطالب و نظرات مخاطبان در تولید محتوا استفاده شود باعث درگیری و جذب بیشتر آنها میشود چرا که آنها درمییابند که به آنها احترام گذاشته شده و از حالت منفعل به فعال تبدیل شدهاند. در دنیای الکترونیک، محتوا بسته به اینکه برای چه کسانی، با چه روشی و با چه مشخصاتی تولید میشود دارای انواع مختلفی است؛ که روز به روز به انواع آن افزوده میشود:
- محتوای متنی
- محتوای تصویری
- محتوای ویدیویی
- محتوای صوتی
- محتوای نرم افزاری
به طورکلی متن، عکس، انیمیشن، فیلم، پادکست، صدا، لگو یا آرم، اسلاید، آزمون، صفحهبندی و اتوران و برنامههای قابل نصب از انواع مختلف محتوا هستند که میتوان برای انتقال یک پیام و اطلاعات از یکی یا ترکیبی از این روشها بهره برد.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده