سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
صنعت گردشگری

جاذبه های گردشگری ایران جز زیباترین جاذبه های گردشگری جهان می باشند، که با توجه به خصوصیات منحصر به فردی که دارند تاکنون نتوانسته اند به جایگاهی که شایسته صنعت گردشگری ایران است دست یابند. با مشاهده وضعیت جاری در صنعت رقابتی گردشگری در می یابید که تنها داشتن جاذبه های منحصر به فرد برای جذب گردشگران کافی نیست.

یکی از علل کم رونق بودن صنعت گردشگری ایران در این است که با وجود تلاش هایی که بازاریابان ایرانی انجام می دهند اما، از ابتدا سوال مطرح شده در این صنعت را به درستی نیافته اند. سوال ساده صنعت گردشگری ایران که شاید در ذهن اکثر بازاریابان ایرانی نقش می بندد این است:

  • آیا جاذبه های صنعت گردشگری ایران خاص و نمونه است؟

جواب ساده این سوال نیز این است: بله. سوال اشتباه برای حل مشکل در نهایت جواب اشتباه را ایجاد می کند و اکثر بازاریابان از راحت ترین موضوع شروع می کنند و در نهایت شاید با این روش پس از طی کردن آزمون و خطاهای متعدد بتوانند به نتیجه صحیح برساند اما، همیشه نیز اینگونه نیست. برای اینکه با قاطعیت بیشتری به سوال صحیح برسید باید از پوشش فکری خود خارج شوید و دیدگاهی بی غرض و مجدد به سوال بالا داشته باشید. البته این کار بسیار سخت است زیرا، غنای جاذبه های گردشگری ایران و احساس هر بازاریاب ایرانی به این جاذبه ها کار را بسیار دشوار می کند.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -64

در چنین وضعیتی بازاریابان صنعت گردشگری به سه گروه تقسیم می شوند:

گروه اول سوال مطرح شده در بالا را دوباره تکرار می کنند و از منطق راحت ذهن خود کمک می خواهند و در نتیجه به جواب بله می رسند. این بازاریابان به علت تعصب های افراطی تمام گزینه های دیگر را نخواهند دید و با حالتی حق به جانب تنها به دفاع از مواضع خود می پردازند.

گروه دوم قبول می کنند که راه حل های مختلفی برای حل بحران صنعت گردشگری کشور وجود دارد اما به نظر آن ها شانس بیشتر با راه حلی است که بتوان راحت تر آن را به کار برد. بنابر این اگر به پاسخ های غیر ممکن دست یابند دوباره شروع به جستجوی بقیه احتمال ها می کنند اما، در نهایت از پاسخی استفاده می کنند که بتوانند راحت تر با آن ارتباط برقرار کنند.

گروه سوم هیچ پیش فرضی را برای سوال در ذهن خود قرار نمی دهند. این افراد عقیده دارند ممکن است سوال بالا ما را به جوابی سریع هدایت کند اما، چه موارد دیگری را می توان مطرح کرد.

گروه اول هرگز به نوآوری در صنعت گردشگری نمی اندیشند. این گروه به سوال صحیح نمی رسند، گرچه گام به گام حرکت می کنند اما، فرضی اشتباه را در ذهن خود ایجاد کرده اند، معمولا تمایل ندارند مفروضات خود را بازیابی کنند و عاشق ریاضیات هستند و به “بازاریابان تک بعدی” شهرت دارند.

گروه دوم توانایی نوآوری دارند اما، دیرتر از بقیه این کار را انجام می دهند. این گروه قلب صنعت گردشگری هستند، معمولا کار را با مفروضات آغاز می کنند و اگر به نقطه ضعفی برسند، دوباره آغاز می کنند و به دفعات این کار را تکرار می کنند تا موفق شوند، این گروه از بازاریابان به “نوآوران احتمالی” شهرت دارند.

اما گروه سوم به صورت مداوم نوآوری می کنند و فرض قوی ایی در ذهن خود ندارند. این گروه روح صنعت گردشگری هر کشور هستند، نسبت به هر چیزی در صنعت گردشگری کنجکاو می باشند، طبعی متفکر دارند و بر عکس اکثر بازاریابان از فرض های رایج در صنعت گردشگری جدا می شوند، در زمینه های هنری نیز فوق العاده موفق هستند. به این گروه از بازاریابان “افراد بی ادعا” می گویند.

بازاریابان گروه دوم و سوم ضامن موفقیت صنعت گردشگری ایران هستند، زیرا قلب و روح این صنعت می باشند. گروه دوم فرض های رایج صنعت گردشگری را زیر سوال می برند و با ایجاد سوال های صحیح در زمان صرفه جویی می کنند و گروه سوم آن فدر شجاع هستند که از تمام پیش فرض های جامعه خود می گذرند و تلاش می کنند تا درک صحیحی از موضوع و مشکلات صنعت گردشگری ایران بیابند.

پیکر صنعت گردشگری کشور بدون هر کدام از این دو گروه ناقص است زیرا، وجود یکی بدون دیگری در نهایت باعث مرگ بازاریابی صنعت گردشگری ایران می شود.


صابونچی

نویسنده : خانم مینا جعفر صابونچی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

مطلب قبلیمطلب بعدی

106 دیدگاه

  1. درود بر همگي،
    همان طور كه به طور ضمني اشاره نموديد وجود خلاقيتي كه منجر به نوآوري شود پيش نياز گردشگري است كه منجر به جذب هر چه بيشتر گردشگران به كشورمان مي شود، اميدوارم كه هر چه زودتر به اين نياز توجه شود و با برنامه ريزي بهتر شاهد پيشرفت گردشگري كشور و در نهايت رونق اقتصادي كشور باشيم.
    با سپاس

  2. سلام . به نظر من ایران در زمینه ی گردشگری چه از نظر جغرافیایی و چه اب و هوایی و اثار باستانی و منابع طبیعی بسیار ناب و متنوع هستش ولیی به دلیل بها ندادن به این صنعت و محدودیت هایی که وجود داره .. مانع پیشرفت اون شده

    1. با سلام و ادب به شما بزرگوار
      ان شاالله هرچه بیشتر در جهت رونق گردشگری تلاش شود و محدودیت ها نیز رفع گردد اما اصل مهم باور به این نکته است که باید از جایی تغییر در نگرش رایج در این صنعت را آغاز کرد
      زنده باشید

  3. با سلام
    ممنون از مطلب شما و امیدوارم هستم که از موقعیت های موجود در کشور مان که میتواند در جذب توریسم و گردشگر مفید باشد استفاده بهینه گردد. موفق باشید.

  4. با سلام کشور ما یک کشور بسیار خوش آب و هوا است و چهار فصل را دارد و جاهای خوبی برای گردشکریدارد که باید بتوانیم بازایابی در ست انجام داده وبه کشور توریستی تبدیل نماییم.

    1. با سلام و ادب خدمت خانم سوسن عزیز
      با مطالبی که مطرح کردید موافقم و امیدوارم هرچه زودتر شاهد رونق صنعت گردشگری ایران باشیم
      موفق باشید

  5. به نظر من براي توسعه گردشگري اول بايد بستر لازم براي توسعه اين صنعت در داخل كشور فراهم شود إمكاناتي مثل :محل اقامت مناسب توريستها،وسايل حمل و نقله استاندارد و غيره…

    1. با سلام و احترام خدمت آقای کریمی
      بسیار خرسندم که مطلب را مطالعه فرمودید
      بله زیر ساخت ها مهم است اما در ساخت هتل ها و روش های حمل و نقل هم باید خلاقیت و نوآوری داشت به عبارتی نوآوری زیر ساخت اصلی است
      زنده باشید

  6. مرسی از مطلب خوبتون امیدوارم بتونیم همیشه از داشته هایمان خوب نگه داری کنیم که دیگران وبعد ماهم بتونم از اونها لذت کافی رو ببرن

    1. با سلام و ادب خدمت خانم حانیه عزیزم
      سپاس گزارم که سایت خودتان را دنبال می کنید
      ان شالله آرزوی مطرح شده شما که در واقع آرزوی همه ایرانیان است محقق گردد
      موفق باشید

  7. با عرض سلام
    تشکر از زحمات سرکار خانم صابونچی، با توجه به پتانسیل های بالای کشور عزیزمون ایران ، از جهت آب و هوایی و جاهای گردشگری فراوان درصورتیکه زیرساخت های مناسب فراهم شود ، می تواند منبع درآمد خوبی باشد.

    1. با سلام و ادب فراوان خدمت آقای رجب پور
      بسیار خرسندم که مطلب را مطالعه فرمودید برای بنده مایه افتخار است که اشخاصی چون شما مطلب را مطالعه کنند
      زنده باشید

  8. سلام
    با تشکر از مطلبتون . امید وارم روزی تمام دنیا و حتی خود ما ؛ پی به جاذبه های بی‌نظیر سرزمینمون ببریم
    با عرض معذرت آگه امکان داره کلمه( قدر) رو در پاراگراف آخر تصحیح بفرمایید.متشکرم

  9. با سلام
    عرض تبريك عيد مبعث خدمت حضرتعالي و تشكر از تلاش شما براي نگارش اين مقاله
    ضمن تاييد مطالب شما ولي من معتقد هستم تا زيرساختهاي اين صنعت مهيا نباشد تلاش بازاريابي به نتيجه نميرسد جاذبه هاي گردشگري ايران به تاييد كليه كارشناسان بينظير و بي همتا است ولي نبود بديهي ترين ضروريات گردشگري باعث ميشود حتي هموطنان ما هم استقبال نكنند.

    1. با سلام و ادب خدمت جنابعالی و تبریک متقابل
      ان شاالله مشکل زیر ساخت ها هم حل می شود البته نمی توان گفت حتی بدیهی ترین زیر ساخت وجود ندارد ….
      می توان گفت زیر ساخت ها کافی نیست…
      این جمله منطقی تر است و تلاش های بازار یابی هم شامل زیر ساخت ها می شود اگر بازاریابان مقداری خلاق باشد و مجموعه صنعت گردشگری کشورهم مساعدت کند ان شاالله موفقیت دور نیست
      با همکاری افراد تحصیل‌کرده ایی چون شما و دوستان و البته امیدواری می توان شاهد موفقیت بود
      همیشه در بدترین شرایط امیدوار باشید
      شاد و موفق باشید

  10. با سلام و احترام
    خانم صابونچی به نکات خوبی اشاره فرمودید، صنعت گردشگری ایران نیاز به بازاریابانی دارد که شما از آنها به عنوان قلب و روح گردشگری نام برده اید،
    تا بتوانیم تحولی عظیم را در این صنعت که مورد بی مهری واقع شده، داشته باشیم و این مهم نیازمند حمایت همه جانبه مسولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشد..
    از مطلب خوبتون سپاسگزارم

  11. سلام خسته نباشید
    ضمن تشکر از مطلب مهم و تا مل برانگیزتون…منم امیدوارم مشکلات اساسی مربوط به بازاریابی گردشگری هر چه زودتر حل بشه.

  12. با سلام
    با توجه به شرایط ٱب و هوایی ایران و جاذبه های زیاد کشورمان ،صنعت توریسم وبازاریابی این صنعت نیاز به تحول عظیم دارد زیرا درٱمد حاصل از این صنعت نسبت به کشورهای همسایه، برای مثال ترکیه تفاوت فاحشی دارد .به امید فردای بهتر

    1. با سلام و احترام به آقای مهرداد
      بله…..متاسفانه تفاوت فاحشی با کشور های همسایه وجود دارد
      ان شاالله بتوانیم سهم خوبی از بازار توریسم داشته باشیم

  13. باسلام.
    ممنون بابت نظر علی شما دوست عزیز.
    ممنون که ایران رو مورد ارزیابی قراردهید.
    اولین گام برای موفقیت ایران در بازاریابی شاید گردشگری باشه.

  14. سلام به نظر بنده یکی از مشکلات گردشگری ایران ناشی از مسایل سیاسی و اعتقادی ماست تا وقتی ما با این مسایل دست به گریبان هستیم سهم ما از توریست خارجی همان دوستان بازنشسته ۸۰ ساله است یه نگاهی به کشورهای اسلامی دور ور بیاندازیم میبینیم که چطور بین اعتقاداتشان و الزامات گردشگری مرز ایجاد کردن و به درامدهای سر سام آور رسیدن مثل دبی ترکیه عمان قطر عربستان آزر بایجان

    1. با سلام و احترام به آقای تاتاری….
      سپاس بی کران از نظر جنابعالی….
      البته ما در این نوشته به بررسی شیوه های بازاریابی نوین در گردشگری پرداختیم که می تواند یکی از راه حل های بحران گردشگری کشور باشد در ارتباط با مسایل سیاسی که از سمت جو بین الملل به صورت مغرضانه به ایران تحمیل می شود باید بگویم که این مورد از عوامل بیرونی است که به ناحق به کشور ما تحمیل می شود و بسیاری از توریست هایی که به ایران می آیند قشر تحصیل کرده ایی هستند که برای آشنایی با تمدن غنی ایران علی رغم تمام مشکلات به ایران سفر می کنند و خوشبختانه کشور ما مانند بسیاری از کشورهای همسایه دارای گردشگران بی هویت که صرفا به دنبال خوشگذرانی در یک مقصد توریستی می باشند نیست . …و گردشگران کشور ایران نیز با توجه به مطالعات بنده الزاما “””هشتاد ساله و بازنشسته *** به تعبیر جنابعالی نیستند. … در ارتباط با مسایل اعتقادی نیز شاید مقداری مشکلات باشد که باید مرتفع گردد که بنده با شما موافقم، اما با توجه به سفرهای شخصی بنده باید بگویم اینگونه هم نیست که کشورهای همسایه مدینه فاضله ایی در این مورد باشند خیلی موارد هم هست که در طی سفر به همین کشورها به اعتقادات ما بسیار بی حرمتی می گردد ….شاید بتوان گفت سیاست های لجوجانه سیاسی جو بین الملل علیه ایران علت اصلی کاهش گردشگران باشد .
      در ضمن هر بازاریابی نباید مثل بازار یابی باشد که فکر کند همه مشکلات یک شب حل می گردد به عبارتی نباید از نوع اول بازاریابان بود تلاش مستمر اما با هدف متعالی به ما کمک خواهد کرد به شرطی که بتوانیم بر جو ظالمانه بین المللی علیه ایران صبورانه فائق آئیم نه با سوال ساده و جواب ساده …..
      در پایان بسیار برای بنده مایه افتخار و خرسندی است که شما همراه همیشگی مطلب را مطالعه فرمودید
      موفق باشید

  15. با سلاو عرض ادب از سرکار خانم صابونچی
    مطالب خوبی رابیان فرمودید به امید روزی که بیشترین استفاده را از گردشگری ببریم.با تشکر

  16. با سلام از سرکار خانم صابونچی که اطلاعات خوبی رو در زمینه گردشگری در اختیار ما گذاشتند ان شالله همیشه سلامت و موفق باشید . سید ابراهیم طباطبائی نیا

    1. با سلام به آقای طباطبایی
      شما لطف دارید ، انجام وظیفه است و خوشحالم که مطلب برای شما مفید بوده است
      با تشکر از همراهان همیشگی
      سربلند باشید

  17. با سلاو عرض ادب از سرکار خانم صابونچی
    مطالب خوبی رابیان فرمودید به امید روزی که بیشترین استفاده را از گردشگری ببریم.با تشکر

  18. با درود و سلام
    سرکار خانم صابونچی
    بسیار از مطلب زیبایتان استفاده بردم .توسعه این صنعت (گردشگری)نقش مؤثری در کاهش بیکاری و همچنین بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای دولت دارد.
    امید آن دارم که قلب صنعت گردشگری در ایران بواسطه علم و استعداد درخشان بازاریابانی توانا و توانمند همواره تپش داشته باشد .
    موفق و پیروز و سربلند باشید .
    با تقدیم احترام – جعفرزاده

    1. با سلام و احترام خدمت آقای جعفر زاده بزرگوار و همراه همیشگی. ..
      بله بنده هم با نظر جنابعالی موافقم.
      ان شاالله هم قلب صنعت گردشگری ایران بتپد و هم روح صنعت گردشگریمان متعالی گردد. ..
      توفیقات روزافزون شما را از خداوند خواستارم
      در پناه خدا.

  19. باسلام و عرض ادب
    سرکار خانم صابونچی مطالب ارزشمند شما را مطالعه نمودم، همانگونه که دوستان اشاره فرمودند، توسعه صنعت گردشگری از دو منظر قابل پیشرفت و گرانبهاست، و دو هدف را دنبال خواهد نمود. هدف اول که همان هدف معنوی می باشد، معرف خصوصیات معنوی کشور عزیزمان است و هدف دوم بعد مالی می باشد که بستر مناسب و گسترده ای را می تواند برای نیروی انسانی فراهم نماید. امیدوارم زیربناهای مناسبی جهت نیل به رسیدن این اهداف فراهم شود.
    باسپاس بیکران

    1. با سلام و احترام خدمت آقای اعرابی
      بزرگوارید…. برای بنده مایه افتخار است که اشخاصی چون شما مطلب را مطالعه می کنند
      سپاس از تحلیل فوق العاده شما
      موفق باشید

  20. باسلام. متاسفانه بازاريابان گروه دوم وسوم(قلب وروح گردشگرى)نتوانسته اند اين صنعت پر سود راكه در تمام دنيا با سرمايه گذاريهاى عظيم منافع سرشارى از اين صنعت حاصل كرده اندرا بخوبى اجرايى كنند واين به علت كمبود زير ساختها و موانع فراوان بر سر راه اجرايى شدن اين صنعت بزرگ دنيادر كشور مىباشدبا تشكر از مطلب شما

پاسخ دادن به مینا جعفر صابونچی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *