سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

بازاریابی به معنای عام یعنی این که فرد یا گروهی نیاز خود را از طریق عرضه، تولید و مبادله ی کالا و یا خدمت با دیگران برآورده سازد اما، چگونه یک مصرف کننده از بین خیل عظیمی از محصولات که نیاز او را برآورده می سازند؛ انتخاب می کند؟

با یک مثال جالب مفاهیم فایده، هزینه و رضامندی در بازاریابی را  برای شما شرح می دهیم:

فرض کنید شما می خواهید یک کیف بخرید، در بازاریابی به این حالت پدیدار شدن نیاز می گویند. نیاز شما می تواند دسته بندی هم بشود مثلا: کیف اسپرت، کیف مجلسی، کیف دانشگاه یا مدرسه ایی، کیف پول، کیف پاسپورتی و الی آخر… هر کدام از این نیاز ها خود بر اساس شاخه ایی دیگر از نیاز ها ایجاد شده اند. به عنوان نمونه؛ کیف مجلسی برای پاسخگویی به نیاز شما در رفتن به مهمانی است، کیف اسپرت برای برطرف کردن نیاز راحتی شما در حمل و نقل آن است و غیره… به این مجموعه در بازاریابی سبد خرید شما گفته می شود شما پس از تحلیل سبد خریدتان تصمیم می گیرد محصولی را انتخاب کنید که برای شما بیشترین فایده و بیشترین رضامندی را ایجاد کند.

بازاریابی و فایده

فایده در بازاریابی به معنای برآورد شما از توانایی و استعداد محصول مورد نظرتان در تامین نیاز شماست. فرض کنید شما دوست دارید برای رفتن به سرکارتان مانند وقتی که به مهمانی می روید کیف تمام چرم به دست بگیرید و در واقعیت هم بدتان نمی آید اگر مسئله هزینه در میان نبود یک کیف تمام چرم برای رفتن به اداره یا شرکت به دست می گرفتید زیرا گرفتن کیف تمام چرم  برای شما چندین فایده دارد: زیباتر جلوه می کنید، احساس می کنید متشخص تر هستید، کیف چرم سبک است و بعلاوه دوام خوبی هم دارد…

بازاریابی و رضامندی

در بازاریابی مفهوم دیگری به نام رضامندی هم وجود دارد و شما تلاش می کنید با توجه به هزینه هایتان خودتان را به طریقی راضی کنید که محصولی را بخرید که به غیر از فایده برای شما مقرون به صرفه باشد و بتواند شما را راضی کند. رضامندی در بازاریابی چنین مفهومی دارد… واقعیت امر این است که هزینه این کار برای شما خیلی زیاد است. اگر شما بخواهید کیف چرم برای رفتن به سرکار بخرید باید هزینه زیادی پرداخت کنید…بنابر شما تلاش می کنید چرم مصنوعی بخرید که هم برای شما فایده دارد و هم راضیتان می کند…

این مفاهیم در بازاریابی در کنار هم و در تعامل با هم می تواند ارتباط مشتری با محصول یا خدمت شما را ایجاد کند.


ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *