بازاریابی را رنگ کنید…..
با ورود به هزاره سوم و شدت گرفتن رقابت در دنیای تجارت، دوره جدیدی در فعالیت های بازاریابی شکل گرفته است. ایده های جدیدی در فعالیت بازاریای ظهور کرده و ساختار بازارهای جهانی تغییر کرده است، شیوه های جدید بازاریابی جای روش های سنتی را گرفته و علم بازاریابی با نگرشی نو شروع به تسخیر بازارهای جهانی نموده است.
فعالیت های تجاری در بازار های رقابتی امروز نیازمند ارتباطی قوی با خریداران می باشد، هر خریدار دارای نیاز ها و خواسته ها، عادت ها، پیشنه های فرهنگی متفاوت و ویژگی های روانی خاص است. یک مدیر بازاریابی برای موفقیت در دنیای تجارت باید اطلاعات به هنگامی را از بازار هدف داشته باشد. یکی از مهمترین مباحث در علم بازاریابی نوین بررسی رنگ ها در فرهنگ های مختلف و تاثیر آن ها بر فروش می باشد، این مبحث جذاب امروزه باعث پیوند علم بازاریابی با دنیای روانشناسی شده است.
رنگ در دنیای تجارت محسوس ترین عنصری است که توجه هر خریداری را به خود جلب می کند، یک رنگ مناسب با توجه به فرهنگ بازار های هدف می تواند روح یک خریدار را نسبت به یک کالا یا برندی خاص و یا حتی یک فروشگاه محبوس کند.شاید اگر رنگ ها را در دنیای بازاریابی و تجارت لغو کنیم تجارتی کسل کننده و خالی از هیجان را داشته باشیم. کاتلر معتقد است که بازاریابی فرآیندی اجتماعی و مدیریتی است که بدان وسیله افراد می توانند از طریق تولید و مبادله محصولات و ارزش ها با دیگران، خواسته های خود را برآورده سازند. بسیاری از رنگ ها در فرهنگ های مختلف دارای معانی متفاوتی می باشند. برای ملموس شدن مطلب به این تحقیقات توجه کنید:
با توجه به تحقیقاتی که تا به امروز در علم بازاریابی و فروش صورت گرفته است می توان نتیجه گرفت که؛ رنگ آبی در طراحی فروشگاه ها نسبت به رنگ قرمز می تواند فروش را افزایش دهد، با توجه به تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از فرهنگ ها رنگ آبی تمایل به خرید را افزایش می دهد و مانع از به تعویق انداختن آن می گردد. در فروشگاه های مشهور مد در جهان می توان رنگ آبی را به وفور مشاهده کرد زیرا، این رنگ ارزیابی مثبت مشتری ها را به دنبال دارد و احتمال خرید را از فروشگاه های مشهور مد افزایش می دهد. در حالت کلی برای یک فروش موفق باید از رنگ های سرد در طراحی فروشگاه ها بهره برد زیرا، این گونه رنگ ها خاصیت آرام بخشی بیشتری را نسبت به رنگ های گرم دارند.
یک بازاریاب موفق برای این که بتواند فروش بیشتری را داشته باشد همواره باید بین علم بازاریابی و روانشناسی ارتباط مناسبی را ایجاد کند. دنیای تجارت امروزه بسیار پیچیده و متلاطم گشته است، بسیاری از برند های مشهور در سرتاسر جهان با داشتن کادر حرفه ایی بازاریابی خود و با توجه به روانشناسی رنگ ها توانسته اند به راحتی فروش بیشتری را از تجارت جهانی مد نصیب خود کنند.
در بسیاری از مواقع قضاوت خریدار نسبت به کیفیت محصول یا خدمات تحت تاثیر رنگ ها قرا می گیرد، رنگ می تواند در ارزیابی خریدار ها از کیفیت اثرگذار باشد، امروزه بسته بندی غذا ها در کارخانه های مختلف با توجه به رنگ ها و تاثیر آن ها در بازاریابی محصول های غذایی صورت می گیرد. یک رنگ مناسب می تواند حتی مزه یک ماده غذایی را در ذهن خریدار تداعی کند و بر بازاریابی و فروش اثرگذار باشد. در خیلی از مواقع کیفیت کالا هایی چون گوجه فرنگی و مرکبات را با رنگ آن ها ارزیابی می کنیم.
بازاریاب های موفق باید بتوانند بازاریابی را رنگ کنند و ذهن خریدار ها را به تسخیر در آورند.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده