تجارت فقط دو وظیفه اساسی دارد: بازاریابی و نوآوری(پیتر دراکر)
بازاریابی را به برند کوک بزنید….
امروزه فعالیت های تجاری با سرعت فوق العاده ایی در حال رشد می باشند، نام های تجاری افزایش می یابند و نقش مصرف کننده ها در تمام دنیا اهمیت یافته است. در دنیای رقابتی امروز حیات و یا مرگ یک نام تجاری تنها وابسته به شرکت هایی نیست که آن ها را تولید می کنند، بلکه مصرف کننده های زیرک تصمیم می گیرند که یک نام تجاری در بازار باشد و یا آن نام را به تاریخ می سپارند. با توجه به این نکته که مصرف کننده امروزی بسیار تنوع طلب است، بنابر این محصول ها و یا خدمات تکراری را نمی خواهد و به دنبال کالا و یا خدمتی متمایز است.
یک بازاریاب حرفه ایی همواره باید تلاش کند تا مسیری متفاوت را انتخاب کند. این مسیر همیشه مانند یک جاده کوهستانی نیست، گاهی مثل یک جاده کویری ساده و بدون پیچ و خم است، اما این وظیفه ی بازاریاب است که بداند بازار یک صنعت از کدام جاده به سرزمین پیشرفت می رسد.
هنگامی که اولین بار تلفن وارد دنیای انسان ها شد، هیچ گاه فکر نمی کردیم نبودنش ما را دچار دلهره کند…، شما امروز با تلفن های لمسی خود با مادر خودتان صحبت می کنید، ملاقات شغلی خود را با همکار خود هماهنگ می کنید، در اداره با تلفن خود بازیگوشی می کنید…! در جلسه ها سریع ایمیل خود را از طریق تلفن بررسی می کنید، در عصر یک روز جمعه همان تلفن شما را به دنیای موسیقی می برد، روزنامه های هر روز صبح را از تلفن خود می خوانید، مسابقه فوتبال پرسپولیس و استقلال را از تلفن همراه خودتان تماشا می کنید، در اینترنت وب گردی می کنید و یا حتی دستور یک غذای فوری را در شب جمعه برای یک مهمان ناخوانده از تلفن خود برمی دارید.
برای خیلی از مردم ایران دیگر تلویزیون وسیله مورد علاقه ایی برای اوقات فراغت نیست، امروزه هر ایرانی وقتی به خانه بر می گردد بر خلاف دهه شصت اول دکمه تلویزیون را نمی فشارد، بلکه ابتدا به تلفن لمسی خود نگاهی اجمالی می کند و سپس به کار های شخصی خود می پردازد.
- چه عاملی باعث شد تا مردم دنیا این گونه عاشق تلفن لمسی شوند؟ به طوری که نبود یک خط تلفن دلهره آور شود؟
یک تولید کننده موفق به سرعت نیاز دارد و یک بازاریاب می تواند بهترین گزینه برای کمک به تولید کننده باشد. جاده طلایی موفقیت برای تولید کننده، در ارائه بهترین محصول خلاصه نمی شود بلکه یک بازاریاب می تواند به تولید کننده کمک کند تا سرعت بیشتری داشته باشد. مصرف کننده امروزی تمایل دارد در زمان حال زندگی کند و از آزادی بهره برد، آن ها انتظار دارند در مقابل مبلغی که پرداخت می کنند کالا و خدمتی با کیفیت را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنند به بیان بهتر آن ها دوست دارند در لحظه زندگی کنند.
الوین تافلر یک جامعه شناس بود، او اعتقاد داشت:
” هرچه تجارت سرعت می یابد هر لحظه از زمان هم ارزش بیش تری پیدا می کند.”
نام های تجاری معروف دنیا مانند تویوتا به خوبی از این پیش بینی بهره می برند. استفاده از نوآوری در دنیای تجارت بسیار مهم است، اما قبل از آن بازاریاب باید فضا های خالی را ببیند. فضا های خالی همان مکان هایی هستند که انسان های دیگر نمی بینند. یک بازاریاب باید بهترین تمرین را فراموش کند، زیرا با تمرین بهتر می تواند مانند یک خیاط حرفه ایی، ماهرانه بدوزد، اما هیچ گاه فضا های خالی بازار را نمی بیند و به یک کوک خلاق و نوآورنه نمی رسد.
-
بنابر این یک بازاریاب حرفه ایی باشید و بازاریابی را به برند کوک بزنید.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده