بازاریابی

ركود اقتصادی عادات خرید مردم را به طرق مختلف تغییر می دهد؛ بازاریابان باید به این موضوع فكر كنند كه چگونه ركود اقتصادی ترجیح مشتری را تغییر می دهد و مشتری در مورد علامت تجاری شركت شما چه فكری می كند. از امروز اقدامات را با تمركز بر روی مشتریان بالقوه، ارزیابی علامت تجاری شركت و توسعه این سناریو فراهم کنید؛ در اینجا به ۷ توصیه مهم اشاره می كنیم كه بازاریابان بایستی برای برنامه ریزی بازاریابی خود در دوران پسا رکود بدان توجه داشته باشند:

  •  تمركز بر مشتریان بالقوه

بایستی بر ساختار ارتباط با مشتریان وفادار در صنایع در حال رشد متمركز شوید چرا كه در این صنایع تقاضای محصول زمانی كه اقتصاد در حالت نوسان قرار می گیرد رها می شود. اگر دارید B2C را اداره می كنید بر سرمایه نقدینگی مشتریان دراز مدت متمركز شوید كه می تواند سازمان شما را نجات دهد. اما اینكه ذخیره تان را جهت نفع بردن از تقاضای محصول بالا ببرید فراموش نكنید چراكه باعث می شود اعتماد مشتریانتان نسبت به سازمان جلب شود. بازگشت به حالت اولیه را طبیعی فرض نكنید؛ هر چه ركود اقتصادی عمیق تر و طولانی تر باشد مشتریان بیشتری رفتار و عاداتشان را به صورت دائم تنظیم خواهند كرد. مكانیزم آنها ممكن است متفاوت شده و به صورت وضعیت طبیعی جدیدی تعریف شود. به صدای مشتریانتان به دقت گوش فرا دهید و فرضیات تقسیم بندی بازار خود را مورد بازنگری قرار دهی.

  • اعتماد مشتریان مورد هدف خود را نسبت به علامت تجاری تان ارزیابی كنید

مشخصاً اعتماد در علامت تجاری عملیات مالی محرك می باشد بسیاری از علائم تجاری معروف به سادگی هرگز نخواهد توانست اعتماد مشتریان را برگرداند. اگر شما برای چنین علائم تجاری كار می كنید مشخصه های فردی خود را فراموش كرده و دست به کار شوید. اما رفتار بد در بخش عملیات مالی باعث از بین رفتن اعتماد در تمامی علائم تجاری عملیات مالی می باشد. مطمئن باشید كه مشتریان مورد نظرتان هنوز به شما اعتماد دارند اما به دنبال طراحی پشتیبانی خدمات بیشتر باشید و در كوتاه مدت دستانشان را بفشارید حتی اگر كیفیت خدماتتان یكنواخت باقی بماند.

  • بر روی هزینه ها همچنان تمركز كنید

بسیاری از كارخانه های تولیدی از اشباع جهانی محصول رنج می برند. همراه با تامین كنندگان زیاد در زنجیره تامین به ویژه در پایداری مشتری نتیجه جز فشارمعكوس برروی قیمت ها نخواهد بود. رونق اقتصادی به تولیدكنندگان اجازه  نمی دهد تا كنترل های هزینه و بهبود نوآوری را كند كنند.

  • نشانه های شاخص را شناسایی کنید

یك بازاریاب خوب نشانه های ویژه چه کوچک و چه بزرگ را جهت پیش بینی تقاضا برای محصول خود در دوره بعدی را شناسایی می کند.

  • سناریو را گسترش دهید

ركود اقتصادی چه مدت طول می كشد و آیا رونق اقتصادی تدریجی و به همان نسبت ناشناخته خواهد بود. بازاریابانی كه برای آینده  برنامه ریزی می كنند بایستی نكته ای كه پیتر دراكر مطرح كرده را به خاطر داشته باشند كه استراتژی مفهوم مستقیمی است كه حول و حوش آن بایستی تعبیه كرد. بدانید كه چطور می توانید زمانی كه تقاضا به طور ناگهانی افزایش می یابد منبع تامین و توزیع را میتوانید گسترش دهید.

  • منتظر اجازه گرفتن نباشید

بسیاری از شركتها مانند والت استرتیا ژورنال و یا برن برنینگ(BERN BERNAMKE) تا زمانی كه رسماً رونق اقتصادی را اعلام نكنند سرمایه گذاری مجدد را شروع نخواهد كرد. برنامه رونق اقتصادی خود را همین الان طراحی كنید وقتی كه علائم راهنما هشدار داد اقدامات لازم را انجام دهید.

  • تامین هوشمندانه، بازاریابی هوشمندانه ای دارد

ركورد اقتصادی اخیر تاثیر خوبی بر روی بازاریابان نگذاشته است. در بسیاری از شركت های چند ملیتی تاثیرات مثبت مالی طرحهای بازاریابی توسط، فرار قیمت و درآمد كمتر از حد مورد انتظار با توجه به تقویت غیر منتظره دلار شكل می گیرد. رونق اقتصادی افزایش قیمت كالا و نرخ مبادله را  باعث خواهد شد. بازاریابی به عنوان نیروی مشتقی بین تجارت موفق آمیز و شكست پذیر می باشد.


۲۰۱۶-۰۲-۲۴ ۱۱-compressed

  • نویسنده: خانم مریم علی یاری،  دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی
مطلب قبلیمطلب بعدی

7 دیدگاه

  1. ‏با عرض سلام و تشكر از مطلب بسيار عالي و كاربرديتان بعد از مطالعه اين مقاله عالي اين سوال براي من مطرح شده است كه در دوره پسا برجام چه اقدامات بازاريابي بايد انجام دهيم و اعتماد مشتریان مورد هدف (از دیدگاه علوم رفتاری، جامعه شناسی یا روانشناسی اجتماعی و نيز نظریه مبادله اجتماعی) را در فضاي مجازي و در محیط وب ۲ چگونه ميتوانيم جلب نماييم؟! ‏

  2. با سلام
    با تشکر از مطالب مفید و آموزنده شما ….نکته ای که به ذهن بنده در زمان رکود اقتصادی حاکم در بازار می رسد دقیقا متمرکز شدن بر ساختار ارتباط با مشتریان وفادار و جلب کردن بیش از پیش اعتماد مشتریان وطراحی همین رونق اقتصادی در این بازار است. متشکرم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *