بازاریابی
  • آیا شما برای شروع کار خود در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز به کمک دارید؟
  • آیا می دانید این کار شامل چه چیزی می شود؟

راهکارها و استراتژی های موجود در این مقاله باعث می شود تا شما از طریق شبکه های اجتماعی بتوانید با موفقیت با مشتری خود در ارتباط باشید. در این مقاله ما مواردی را با شما به اشتراک می گذاریم تا با به کار بردن آن بازاریابی شبکه ی اجتماعی شما از روز اول سود آور باشد.

  • شناسایی اهداف کسب و کار

استراتژی بازاریابی اجتماعی خود را جوری باید بچینید و تنظیم کنید که کاملا در راستای اهداف سازمان شما باشد. شما به سادگی نمی توانید به اهدافتان برسید مگر آنکه از ریز فعالیت های خود آگاه باشید و آشنا. نگاه کلی و اجمالی و در کنار آن نگاه ریزبینانه به سازمان، اهداف و فعالیت ها، اولین گام لازم قبل از استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد. بدون شک شما با چندین هدف شخصی وارد این بازار می شوید اما نباید فراموش کنید که چندین هدف اساسی هست که تمام شرکت ها باید به انها توجه کنند. این اهداف شامل: کاهش هزینه های بازاریابی، افزایش آگاهی افر اد از نام تجاری و همچنین حفظ و افزایش مشتریان می باشد. پیشنهاد بعدی من به شما این است که در ابتدا دو هدف اصلی را انتخاب کنید و در ادامه دو هدف ثانویه را برگزینید و تمرکز خود را تنها بر روی همین اهداف بگذارید. داشتن اهداف بیش از حد و زیاد باعث گمراهی و عدم تمرکز شما می شود.

  • تنظیم اهداف بازاریابی

اگر پارامتر زمانی و اولویت بندی برای اهداف خود تعریف نکنید، آن اهداف قابل استفاده و کارامد نخواهند بود. برای مثال اگر یکی از اهداف شما فروش از طریق تبلیغات تلویزیونی می باشد، شما نمی توانید قبل از آغاز به تبلیغات رسانه ای روی سود آنها حساب کنید و اهداف دیگر بریزید، شما تنها می توانید مقدار سود را تخمین بزنید و بر اساس آن فرضیه بچینید نه هدف! اهداف بازاریابی باید به گونه ای باشند که شما را از نقطه ی الف به نقطه ی ب برساند. شما می توانید اهداف خود را با توجه به روش SMART تعیین کنید :

  • Specific: اهداف خود را به صورت خاص تعیین کنید
  • Measurable : قابل اندازه گیری قابل دستیابی، مرتبط و مقید به زمان.
  • Achievable : قابل دست یابی
  • Revalent : مرتبط بودن
  • Time bound : محدودیت و مقید بودن به زمان خاص

چیدن مسیر و اهدافی که مشخص است در نهایت منجر به شکست شما می شود کار درستی نیست. اگر شما برای شروع، فروش صد هزارتایی برای خود در نظر بگیرید کاملا مسلم می باشد که منجر به شکست و سرخوردگی شما می شود. شما باید اهدافتان را کوچک و با توجه به منابع و امکانات خود تعیین کنید. اختصاص دادن بازه ی زمانی به اهداف، به شما کمک می کند تا از خودتان بپرسید که برای رسیدن به این هدف چقدر زمان نیاز است؟ یک ماه؟ یک سال؟

در نظر گرفتن و انتخاب هدف با ویژگی SMART تنها ۵۰% مسیر کلی شما برای تحقق و قابل اجرا شدن آن هدف را طی می کند و اگر شما زمان مناسب برای اهداف خود در نظر نگیرید منابع و امکانات سارمان شما، احتمال دارد به مسیر دیگری که شما را دور میکند از هدفتان، راهی کند.

به عنوان سخن آخر می خواهیم شما را آگاه کنیم از :

  • شناسایی مشتریان ایده آل سازمان خود.

اگر در اطراف خود می بینید که کسب و کاری آنطور که باید فروش ندارد و مدیر سازمان از این موضوع رنج میبرد، علت اصلی آن این است که آن شرکت، بازار هدف و مشتریان خود را هنوز نمیشناسد و آگاهی نسبت به نیاز های آنها ندارد. هنگامی که اطلاعات دقیق از مشتریان خود مثل : سن، شغل، در آمد، علاقه مندی ها، عادت ها، مشکلات و ناراحتی های آنها داشته باشید راحت تر می توانید راه نفوذ به قلب آنها را پیدا کنید و در نهایت اراتباطتان منجر به فروش کالا و خدمات به آن شخص شود. این کار هم می توان قبل از آغاز به کسب و کار با تحقیق میدانی و به وسیله ی پرسشگران آزموده انجام داد تا استراتژی های سازمان را بر اساس نیاز مشتریان و سبک زندگی روزمره آنها چید.


  • نویسنده: خانم زهرا امیری، دانشجوی کارشناسیمدیریت بازرگانی
مطلب قبلیمطلب بعدی

58 دیدگاه

  1. با سلام . به نظر اینجانب بازاریابی شبکه ای اجتماعی خیلی موثرتر از سایت ها میباشد از این نظر که شبکه های اجتماعی در دسترستر هستش و سرعت انتقتل بیشتری دارن و استفاده از اون هها راحتر از سایت ها هستش

  2. با سلام و عرض ادب
    به نظرم شناسایی بازار هدف یکی اولویت های اساسی در فروش و بازاریابی می باشد و مطالبتون عالی بود و از شما و مدیریت سایت نهایت تشکر را دارم چون اکثر مطالب دوستان برای ما یک دانشگاه می باشد .

  3. سلام و عرض ادب
    سرکار خانم زهرا امیری با تشکر از درج مطالب مفید .
    در مورد اختصاص دادن زمان در رسیدن به هدف باید بگم این موضوع یک امریست تقریبا نسبی و نمیتوان صد در صد زمان تثبیت شده ای را برای حصول هدف تعیین کرد.
    ممکن است بگوییم در بازه زمانی یک تا دو سال فلان طرح یا پروژه طول خواهد کشید.
    صد البته که این امر امادگی (مادی و معنوی)بنیانگذار و موسس سازمان را میطلبد تا بتواند پروژه را به سر منزل مقصود برساند.
    با تشکر
    مژده گلاوی
    مدیریت بازرگانی

  4. با سلام و تشکر بابت مطلب عالی .
    نتیجه میگیرم طبق مطالب بالا داشتن هدف در بازاریابی بسیار مهم هست و اینکه برای رسیدن به اهداف باید یک هدف بزرگ به عنوان هدف اصلی تعیین کرد و برای رسیدن به اون هدف بزرگ اهداف کوچک رو مثل پله برای رسیدن به اون ساخت.
    داشتن بازار هدف برای بازاریابی موثر فوق العاده موثر هست ، این نتیجه رو به عینه دیدم.

  5. با سلام ممنون از مطلب جالب تان ، در روش smart مهم ترین و اولین عامل که specific هست در حقیقت پاسخ به پنج w که شامل what,why, who,where,whichاست.

  6. هدف گذاری یکی از مهم ترین مراحل به سر انجام رساندن هر کاری هست و البته مقوله بازاریابی شبکه های اجتماعی هم از این قاعدع مستثنی نیست.
    با تشکر از مطلب

  7. با سلام و عرض ادب ، مطلب بروزی بود، به نظرم خیلی خوب که بیشتر از اینا با این مطالب آشنا بشیم .چون اکثر ما از این شبکه های اجتماعی استفاده میکنیم و کم تر کسی پیدا میشه که این شبکه های اجتماعی استفاده نکنه. با تشکر و خسته نباشيد.

  8. با سلام و خسته نباشید .
    با مطالبتون موافقم . امیدوارم با ارتقا فرهنگ بازاریابی بین مردم جامعه موفقیتهای بسیاری بدست بیاوریم در زمینه های مختلف .

  9. با سلام
    مطالب آموزنده و بسیار خوبه ای کاش راهکارهای بازرایابی و تبلیغات در فضای مجازی را به صورت فیل PDF و تصویری به اشتراک میگذاشتید ممنون.

  10. با سلام و احترام
    با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و استقبال روز افزون از آن
    ضرورت استفاده بجا و به موقع توسط بازاریابان احساس می شود ..
    از مطالب مفیدتون سپاسگزارم

  11. با سلام
    با نظر شما در مورد اهمیت شناسایی بازار هدف کاملا موافقم و هر فرد قبل از شروع کسب و کار میبایست اطلاعات جامعی در این خصوص جمع آوری کند تا به نیازهای مشتریان و علاقه آنها پی برده و در کسب و کار خود از آنها استفاده نماید.
    با تشکر از مطلب ارائه شده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *