بازاریابی با شبکه های اجتماعی
- آیا شما برای شروع کار خود در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز به کمک دارید؟
- آیا می دانید این کار شامل چه چیزی می شود؟
راهکارها و استراتژی های موجود در این مقاله باعث می شود تا شما از طریق شبکه های اجتماعی بتوانید با موفقیت با مشتری خود در ارتباط باشید. در این مقاله ما مواردی را با شما به اشتراک می گذاریم تا با به کار بردن آن بازاریابی شبکه ی اجتماعی شما از روز اول سود آور باشد.
-
شناسایی اهداف کسب و کار
استراتژی بازاریابی اجتماعی خود را جوری باید بچینید و تنظیم کنید که کاملا در راستای اهداف سازمان شما باشد. شما به سادگی نمی توانید به اهدافتان برسید مگر آنکه از ریز فعالیت های خود آگاه باشید و آشنا. نگاه کلی و اجمالی و در کنار آن نگاه ریزبینانه به سازمان، اهداف و فعالیت ها، اولین گام لازم قبل از استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد. بدون شک شما با چندین هدف شخصی وارد این بازار می شوید اما نباید فراموش کنید که چندین هدف اساسی هست که تمام شرکت ها باید به انها توجه کنند. این اهداف شامل: کاهش هزینه های بازاریابی، افزایش آگاهی افر اد از نام تجاری و همچنین حفظ و افزایش مشتریان می باشد. پیشنهاد بعدی من به شما این است که در ابتدا دو هدف اصلی را انتخاب کنید و در ادامه دو هدف ثانویه را برگزینید و تمرکز خود را تنها بر روی همین اهداف بگذارید. داشتن اهداف بیش از حد و زیاد باعث گمراهی و عدم تمرکز شما می شود.
-
تنظیم اهداف بازاریابی
اگر پارامتر زمانی و اولویت بندی برای اهداف خود تعریف نکنید، آن اهداف قابل استفاده و کارامد نخواهند بود. برای مثال اگر یکی از اهداف شما فروش از طریق تبلیغات تلویزیونی می باشد، شما نمی توانید قبل از آغاز به تبلیغات رسانه ای روی سود آنها حساب کنید و اهداف دیگر بریزید، شما تنها می توانید مقدار سود را تخمین بزنید و بر اساس آن فرضیه بچینید نه هدف! اهداف بازاریابی باید به گونه ای باشند که شما را از نقطه ی الف به نقطه ی ب برساند. شما می توانید اهداف خود را با توجه به روش SMART تعیین کنید :
- Specific: اهداف خود را به صورت خاص تعیین کنید
- Measurable : قابل اندازه گیری قابل دستیابی، مرتبط و مقید به زمان.
- Achievable : قابل دست یابی
- Revalent : مرتبط بودن
- Time bound : محدودیت و مقید بودن به زمان خاص
چیدن مسیر و اهدافی که مشخص است در نهایت منجر به شکست شما می شود کار درستی نیست. اگر شما برای شروع، فروش صد هزارتایی برای خود در نظر بگیرید کاملا مسلم می باشد که منجر به شکست و سرخوردگی شما می شود. شما باید اهدافتان را کوچک و با توجه به منابع و امکانات خود تعیین کنید. اختصاص دادن بازه ی زمانی به اهداف، به شما کمک می کند تا از خودتان بپرسید که برای رسیدن به این هدف چقدر زمان نیاز است؟ یک ماه؟ یک سال؟
در نظر گرفتن و انتخاب هدف با ویژگی SMART تنها ۵۰% مسیر کلی شما برای تحقق و قابل اجرا شدن آن هدف را طی می کند و اگر شما زمان مناسب برای اهداف خود در نظر نگیرید منابع و امکانات سارمان شما، احتمال دارد به مسیر دیگری که شما را دور میکند از هدفتان، راهی کند.
به عنوان سخن آخر می خواهیم شما را آگاه کنیم از :
-
شناسایی مشتریان ایده آل سازمان خود.
اگر در اطراف خود می بینید که کسب و کاری آنطور که باید فروش ندارد و مدیر سازمان از این موضوع رنج میبرد، علت اصلی آن این است که آن شرکت، بازار هدف و مشتریان خود را هنوز نمیشناسد و آگاهی نسبت به نیاز های آنها ندارد. هنگامی که اطلاعات دقیق از مشتریان خود مثل : سن، شغل، در آمد، علاقه مندی ها، عادت ها، مشکلات و ناراحتی های آنها داشته باشید راحت تر می توانید راه نفوذ به قلب آنها را پیدا کنید و در نهایت اراتباطتان منجر به فروش کالا و خدمات به آن شخص شود. این کار هم می توان قبل از آغاز به کسب و کار با تحقیق میدانی و به وسیله ی پرسشگران آزموده انجام داد تا استراتژی های سازمان را بر اساس نیاز مشتریان و سبک زندگی روزمره آنها چید.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده